כץ: "נשקיע 100 מיליארד שקל בתשתיות"

גלובס tv (עדכון) - שר התחבורה יורה הבטחות בוועידת הנדל"ן של "גלובס": "ישראל תיארה אחרת" ■ יו"ר נת"ע: "הציבור בגוש דן צריך רכבת קלה ומהר"

שר התחבורה ישראל כץ מבטיח לשפר את התשתיות בישראל ומבטיח שבעוד מספר שנים "מדינת ישראל תיראה אחרת, למרות שהציבור לא מאמין".

בוועידת הנדל"ן של "גלובס" אמר כץ: "התוכנית המרכזית שביצענו היא נתיבי ישראל - שיפור הכניסות ושחרור הפקקים במטרופולינים הגדולים בישראל. התוכנית הזו לוותה בהחלטת ממשלה והיא קיבלה את הגיבוי של ראש הממשלה ומשרד האוצר. בתוכנית, בין השאר, פעלנו להאריך את כביש 6 - צפונה עד צומת כברי ודרומה עד צומת הנגב. כולנו בשמחה קידמנו את הפרויקט, הוא עבר במועצה האזורית ואז הוקפא במועצה הארצית - מזכיר את הסיפור של הרכבת לירושלים והפרויקטים האחרים. דרשתי דיון נוסף ובסוף זה עבר".

כץ הוסיף כי "אני מקווה לקדם את שדה התעופה באילת. ההחלטה מעוכבת כעת רק ע"י הצורך לקבל החלטה - ניתן לבצע את הפרויקט הזה". כץ התייחס גם ליוזמה להקל על הכניסה למטרופולינים: "הכניסה לירושלים למשל, ההחלטה הזו חסכה לנהגים חצי שעה מזמנם בבוקר".

כאמור, כץ הבטיח כי "בשנים הקרובות מדינת ישראל הולכת להיות מדינה אחרת מבחינת תשתיות ותחבורה. אני רואה את כל הפרויקטים לנגד עיני ואני אפעל לוודא לקידומם - כ-100 מיליארד שקל יושקעו בשנים הקרובות בתחום הזה והפרויקטים יבוצעו".

"עוד 5-10 שנים אכן תהיה פה מדינה אחרת"

אורי יוגב, מי שצפוי לעמוד בראש רכבת ישראל, אמר לאחר דברי השר כץ, כי "נעשה מאמץ לקדם את כל הדברים שהשר דיבר עליהם, בכל הנוגע לרכבת ישראל. אנחנו מנהלים מכרזים כדי לעמוד בלוחות הזמנים וזה בשלבי ביצוע". לדבריו, "הממשלה כבר לא מבצעת בעצמה פרויקטים של תשתיות ותחבורה. גם החברות הממשלתיות מוציאות מכרזים לסקטור הפרטי. כששמים היום כסף אדיר ומשחררים את הפקק של התכנון - זה ישנה מאוד את המציאות בתחום התחבורה. עוד 5-10 שנים אכן תהיה פה מדינה אחרת מבחינת התשתיות לתחבורה, ואני מצטרף לדברי השר".

אילן מרדכי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף תשתיות, התייחס לתוכנית נתיבי ישראל ואמר: "אני רוצה לברך את השר - מעולם לא היתה לנו תוכנית פעולה מודגרת כך כך לכמה שנים וצריך לפרגן. בעזרת קישור הפריפריה למרכז בעזרת התחבורה, יכולה להיות הגירה חיובית לצפון ואנחנו רואים את זה לנגד עינינו".

רמי קירפיץ', מומחה לניהול הקמת מערכות להסעת המונים, התייחס לפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, ואמר כי "התקלות הן שכר לימוד בדרך להשגת מטרה. במבחן התוצאה יש תוצאות והן יפות - יש כמות כסף גדולה שמושקעת ורואים תוצאות. אני רואה שתוך כמה שנים בונים לא רק קו אחד של רכבת קלה בת"א אלא אף יותר - יש יכולת ומשאבים וחזון, וניתן לבצע זאת".

הרכבת הקלה - נוע תנוע?

"אני מקבל את מלוא הסיוע ממשרדי הממשלה ואם כולם ירגישו מחויבות לפרויקט הרכבת הקלה, הכל יהיה בסדר; אני ישן טוב", אמר בתחילת היום מיכאל רצון, יו"ר נת"ע, בפאנל שעסק בתשתיות בישראל במסגרת ועידת הנדל"ן השנתית של "גלובס" ל-2011, המתקיימת היום (ב') בת"א.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי הביע ספק ביכולתה של הממשלה לקדם את הרכבת הקלה ואמר כי רק המגזר הפרטי יכול להרים את הכפפה: "הביצוע של הפרויקט ע"י המגזר הפרטי היתה האופציה המועדפת. אם יהיה גורם פרטי שיכאב לו בכיס אם הפרויקט לא ינוע, זה היה מועדף עלינו. עם כל הכבוד לנת"ע, זה לא תלוי באנשים. אני מאחל לשר התחבורה להתקדם בפרויקטים, אבל בסופו של דבר המדינה לא בנויה לבצע פרויקטים כאלה. בסופו של דבר הממשלה לא בנויה לנהל כאלה פרויקטים אבל נדרשה חשיבה רעננה איך לבצע אותם".

רצון התקומם על דברי גבאי ואמר: "אין פרויקט שמדינת ישראל לא יכולה לעשות. המדינה חיה ומשגשגת ולא יכול להיות שמנכ"ל משרד ראש הממשלה יגיד כאלה דברים". רצון זכה למחיאות כפיים מהקהל וקרא לגבאי לקחת את הדברים לידיו ולבצע את הפרויקט: "כל בעיה ניתנת לפתרון אם נותנים עליה את הדעת, ולא מתעסקים באלף דברים בבת אחת. הציבור במטרופולין דן צריך פתרון ומהר - אין להם זמן להמתין לוויכוחים בממשלה".

תא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכספי למטכ"ל, אמר בפאנל כי "אנחנו נוודא שלוחות הזמנים יהיו נוקשים - בפרויקט הזה ובכל הפרויקטים". עו"ד יהודה רווה, מומחה לנדל"ן ותשתיות, התייחס גם כן לפרויקט הרכבת הקלה ואמר: "הבעיה מתחילה מניסוח המכרז. הממשלה יוצרת סיכונים שהסקטור הפרטי לא יכול לעמוד בהם - לדוגמא ברכבת הקלה בת"א ובירושלים. על המגזר הפרטי שייקח את הפרויקטים לדאוג כי הממשלה תשלם למבצע במהלך הפרויקט ולא בסופו. ממתי זכיין פרטי יכול להשיג היתרי בנייה מזורזים כמו שהממשלה יכולה להשיג?".