אטיאס: "האוצר עושה כסף על גב נוטלי המשכנתאות"

(עדכון) - נסים בובליל: "דירה בישראל הפכה למוצר שהאזרחים לא יכולים לעמוד בעלותו; מי שחושב שמצוקת הדיור תיעלם ולא תהיה תסיסה - טועה; אנשים ייצאו לרחובות" ■ רון חולדאי: "המפתח לאיכות חיים הוא בערים גדולות וצפופות - את הדברים האלה יש לפתח"

שר השיכון אריאל אטיאס מבטיח להמשיך בשיווק המאסיבי של הקרקעות, על מנת להגדיל את היצע הדירות ולהביא להורדת המחירים בשוק. בוועידת הנדל"ן השנתית של "גלובס" בת"א אמר אטיאס כי "הזוגות הצעירים הם בעדיפות עליונה" והדגיש: "אנחנו נמצאים בתקופה שיכולה לגרום לנו להתחיל לשנות כיוון, או שאם נקפא על השמרים המצב יהיה יותר גרוע".

לדבריו, "ב-2010 נעשו מספר פעולות שההשפעה שלהם לא נראות מיד, אבל במהלך השנה נראה את ההשפעה שלהם. הדבר המרכזי הוא הגדלת ההיצע שאנחנו מבצעים. צריך לזכור גם את סביבת הריבית הנמוכה שהשפיעה על שוק הדיור וכאמור גם פגעה בזוגות הצעירים".

אטיאס הוסיף כי "צריך לזכור שהמשקיעים הם הרוכשים העיקריים של הדירות, ואם הזוגות הצעירים צריכים להתחרות איתם זה יוצר בעיה. בתחילת השנה שמנו יעד למינהל לשווק 30 אלף יח"ד, ושברנו את היעד הזה והגענו ל-34 אלף דירות. צריך להגדיל את הכמות אך זה לא קל, אנחנו נתקלים בחסמים ובסחבת שמעכבים את זה".

אטיאס הבטיח לשבור עוד שיא בשיווק הקרקעות: ב-2011 המטרה שלנו לשבור עוד יעד. בשבוע שעבר הלמ"ס פירסמה שמספר התחלות הבנייה היה בשיא של עשור. לשיווק שעשינו ב-2009 יש לזה חלק גדול וניתן לצפות שב-2011 התחלות הבנייה יהיו רבות יותר בהתאם - אבל זה לא מספיק לנו".

הוא סיפר גם שביקש מרה"מ בנימין נתניהו להפריד את התכנון מהרישוי, אולם נתניהו דחה את ההצעה. "זה יביא להגדלת היצע במהירות מתאימה להיתרי הבנייה שמוציאים ראשי העיריות", אמר אטיאס.

שר השיכון התייחס לדברי יו"ר התאחדות הקבלנים נסים בובליל, שנכח גם הוא בכנס, על המחסור בעובדים בבנייה, ואמר כי יש "להמתין להכשרה של ישראלים לעבוד בבנייה ובמקביל גם לתמרץ ולאפשר לידיים עובדות זרות להיכנס לכאן כדי לעזור בבנייה".

אטיאס התייחס גם לסוגיית סבסוד המשכנתאות לצעירים בפריפריה ואמר: "אני לא חושב שזה לבד יפתור את מצוקת הדיור, אבל זה חלק ממכלול וצריך לעשות צעד משלים בהשתתפות המדינה. הזוגות הצעירים ממשכנים חייהם לדירה; קשה להם ועל הממשלה לעזור, שלב הדיבורים נגמר. השתתפות המדינה במשכנתאות היא ההתחלה של הפתרון, חלק ממכלול. משרד האוצר עושה כסף על גבם של האזרחים. הם קונים כסף זול בגלל הריבית הנמוכה, ומוכרים אותו ביוקר".

בובליל: "אנשים ייצאו לרחובות"

"ענף הנדל"ן למגורים בישראל רותח. הוא חזר להיות הקטר של המדינה, אבל עולה השאלה האם הקטר הזה מושך לכיוון הנכון, עובד בטורים נכונים או שחיממנו את השוק ודירה בישראל הפכה למוצר שהאזרחים לא יכולים לעמוד בעלותו. עלינו לפעול כדי לאפשר לאזרחים לרכוש דירות במחיר בסביר", כך אמר ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים והבונים בישראל, בוועידת הנדל"ן של "גלובס".

"קראתי שראש הממשלה קרא למחירי הדירות 'שואה חברתית' - אז נשאלת השאלה למה הממשלה לא נוקטת בפעולות חירום? היום אנחנו משלמים עבור חוסר עשייה של עשור שלם. צריך לעודד ולשווק יחידות דיור בעיקר באזורי הביקוש. ללא תשתית נכונה לא נפתור את הבעיות ונראה לי שלא מבינים כאן את החשיבות של התשתית", אמר.

בובליל ביקר גם את מדיניות העלאת הריבית של בנק ישראל ואמר: "בנק ישראל מעלה את הריבית ונוטלי המשכנתאות הם הסובלים העיקריים. האם לא רואים את הסכנה בהעלאת ריבית כשבכל העולם הריבית נמוכה? יש לשים לב לשוק הדיור לדירות צעירים ולא להעלות להם את הריבית - זה לא פתרון. יש להגדיל את ההיצע".

בובליל הוסיף עוד כי "הקבלנים יכולים לבנות - הם צריכים קרקעות, ושחרור הפקק מהתכנון". בובליל פנה לצבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, ושאל אותו: "מי יבנה את כל התוכניות האלה? ללא עובדים אין בנייה - ואין לנו כוח אדם מספיק. מי שחושב שהדבר ייעלם ולא תהיה תסיסה - טועה. אנשים ייצאו לרחובות וימחו. כדי להימנע מזה יש לבצע ומהר".

חולדאי: "הזרים הם לא הבעיה של ענף הבנייה"

רון חולדאי, ראש עיריית ת"א-יפו, אמר בוועידה, כי "אני מודאג היום אף יותר. אני אומר לשר אטיאס - העובדים הזרים הם לא הבעיה של ענף הבנייה. הענף צריך להתייעל, אל תפתרו את עצמכם בפתרון הזה - זו לא הבעיה של הבנייה בישראל.

"עיריית ת"א לא מתנגדת לתמ"א 38 או להתחדשות עירונית. זה מצער שבישראל שהנדל"ן מופקר לכוחות השוק בלבד, כשפעם המדינה היתה אחראית על זה. הכתובת על הקיר - זה סממן של היעדר משילות וחקיקה של ממשלת ישראל, שמתוך מודע מפקירה את הנושא לכוחות השוק".

לדבריו, "הבעיה היא שאין תוכנית, אין ראייה לטווח הארוך. כל ההחלטות הן אלתור מתוך אמונה שהשוק ייסדר, והשוק לא מסדר ואז הם מופתעים. במדינת ישראל אם צריך לפתור משהו צריך ליצור משבר וכך זה קורה גם בדיור - יצרנו משבר ואז מחפשים את הפתרון".

חולדאי הוסיף, "במאה ה-21 המפתח לאיכות חיים הוא בערים גדולות וצפופות. את הדברים האלה יש להמשיך לפתח, תוך הקניית מדיניות ממשלתית לנושא. בהיעדר תחבורה ציבורית ראויה אין סיכוי לפתור את בעיית הדיור, דרוש ינוי בתפיסת העולם הממשלתית. לא להסתכל מהצד, יש לעשות ולא לתת לשוק להתקרר מאליו".