סגן הנגיד צבי אקשטיין: "חד משמעית - אין בועת נדל"ן"

אקשטיין: "אנחנו רואים בטווח הארוך מגמה של עלייה של 1.5% ריאלי במחיר - זה גבוה אבל לא קטסטרופה"

"חד משמעית - אין בועת נדל"ן; אם אתם רוצים לראות בועה תבדקו מה קרה באנגליה". את הדברים האלה אמר היום (ב') צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, בוועידת הנדל"ן של "גלובס". לדבריו, "אנחנו בדרך לשם, אבל בנק ישראל לא ייתן לבועה להיווצר".

"בנק ישראל עוקב אחרי מחירי הדירות כי חלק מיעדי הבנק הם יציבות מחירים ויציבות פיננסית", אמר אקשטיין. משברים פיננסיים מונעים ע"י 'בועות נדלן' הניזונות מאשראי זול בענף, ולכן הבנק צריך לשמור. הריבית היום היא עדיין נמוכה, ונטיל גם מגבלות על עלות האשראי. המחירים היום מהווים בעייה. אנחנו רואים בטווח הארוך מגמה של עלייה של 1.5% ריאלי במחיר - זה גבוה אבל לא קטסטרופה".

אקשטיין התייחס גם להיצע הדירות ואמר: "אנחנו נמצאים במחסור של 40-60 אלף דירות בלבד. התחילו כבר לבנות אך עדיין הכמות לא עומדת בביקושים. ישראל נמצאת בקבוצת המדינות שלא נפגעה ישירות מהמשבר הפיננסי. ענף הנדל"ן מתפקד טוב במשבר וביציאה ממנו. מדינות ללא משבר פיננסי מתמודדות עם למנוע עלייה במחירים. בינתיים הענף מגיב טוב לתמריצים של בנק ישראל".

לדברי אקשטיין, "הביקוש לעובדי נדל"ן עולה וההיצע קשיח - צריך שהשכר יעלה ולפי נתוני הלמ"ס השכר לא עולה. לדעתי אין מחסור בעובדים, יש תחלופה בין עובדים ישראלים לזרים אבל ההכנסה של העובדים הזרים מיוצאת מחוץ לישראל".

אקשטיין יצא נגד הבאת עובדים זרים ואמר שאסור למדינה לאפשר זאת: "זה מביא לשחיקת השכר בבינוי, ולכן מעכבת צמיחה ותיעוש. הורדת השכר במכלול העבודות הבלתי מיומנות לישראלים וכן בענף הבניין מביא ליציאת עובדים ממעגל העבודה ומביא גם לעוני ואי שיוויון. הלחץ להביא עובדים זרים נוגד את יעדי גידול הצמיחה, את התקדמות ענף הנדלן ואסור להרשות את זה. צריך לצמצם הדרגתית את העובדים הזרים ולהעדיף את הערבים הישראליים והפלסטינים".