אלי יונס: משקיעי הנדל"ן מהמרים על עתידם

מנכ"ל בנק מזרחי טפחות: "המשקיעים ייצאו ראשונים משוק הנדל"ן; הם יבינו שזה לא נכון להמר על כספם ועתיד משפחותיהם"

"לא ניתן באמת לזהות בועה", הודה היום (ב') אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, בנאום שנשא בוועידת הנדל"ן של "גלובס" שהתקיימה בת"א. "איך מזהים בועה? גם בנקי ההשקעות הגדולים בארה"ב - כמו ליהמן ברדרס ומריל לינץ' - לא הצליחו לזהות את בועת הנדל"ן וקרסו".

יונס הוסיף כי "הרבה יותר חשוב לדעת איך לא לרכוב על הבועה, איך מאזנים את הסיכונים כדי להימנע מהשפעות שליליות שבועה יכולה להביא. המשק שלנו חזק ומה שגרם לו להיות חזק זה ההחלטה של הממשלה לא להפריע".

"האם יש בועת נדל"ן בישראל?", שב ושאל יונס, וחילק את התשובה למספר חלקים: "לשוק הנדל"ן בישראל יש מאפיינים שמגינים עליו מפני היווצרות פגיעה. קודם כל המשכנתאות - מי שלוקח משכנתא חייב לבטח את יכולת הפירעון שלו. בנוסף, דרישות ההון העצמי במתן משכנתאות של הבנקים הן גבוהות מאוד - מערכת יחסים בין הלווה למלווה שמחייבת לשקול את יכולת ההחזר משני הצדדים.

"דבר נוסף, אין בארץ שוק משני שבו ניתן להעביר הלאה את כל הסיכונים שאני לוקח ואז להעלות שאלה באיכות התיק. הבנקים הישראלים יושבים על החוב כולו במאזנים שלהם וזה מונע כשלים". לדבריו יונס, "בהרבה מקרים חושבים בבנקים שכשנותנים משכנתא אין בעיה לתת ריבית פריים כדי להגדיל נתח שוק - זה יכול להוביל לרכישה לא מאוזנת של התחייבויות".

יונס נתן קרדיט מסוים לבנק ישראל על ניסיונות הריסון של שוק הדיור, ואמר כי "אנחנו רואים סימנים של האטה בביקושים. הראשונים שייצאו מהשוק הם רוכשי הדירות להשקעה ויבינו שזה לא שוק נכון להמר בו על כספם ועתיד משפחותיהם".