נדחתה תביעת עיתון רוסי נגד העיתון ברוסית "גלובוס" בטענה להעתקה

השופטת יעל אחימן: התביעה נדחית כיוון ש"קומרסנט" לא הוכיח את הדין הרוסי החל בעניין

בית משפט השלום בתל-אביב דחה בשבוע שעבר תביעה בסך 2.2 מיליון שקל שהגיש העיתון הרוסי "קומרסנט" נגד העיתון הישראלי "גלובוס", המתפרסם בשפה הרוסית, בטענה כי העתיק ממנו מאמרים והפר את זכויות היוצרים שלו.

לדברי השופטת יעל אחימן, היא החליטה לדחות את התביעה מכיוון ש"קומרסנט" לא הוכיח את הדין הרוסי החל בעניין.

"נכון היה במקרה זה, הנוגע ליחסי העבודה שבין כותבי המאמרים לבין מערכת 'גלובוס', לדרוש את הוכחתו המטריאלית של הדין הזר - הוא הדין הרוסי", כתבה אחימן. "העובדה ש'קומרסנט' נמנע מלהוכיח את הדין הזר צריכה, לדעתי, לפעול לחובתו בהקשר הקונקרטי שלפני. הטלת החיוב הסטטוטורי על 'גלובוס' בנסיבות אלה היא קריטית ופוגעת, לדעתי, מעבר למידה הנדרשת בערכים של חופש הביטוי, חופש העיסוק וחופש העיתונות".

עיתון מגיש מידע

בתביעתו טען "קומרסנט" כי "גלובוס" העתיק ממנו 70 מאמרים ויצירות עיתונאיות שלא כדין, ופירסמם אצלו. לצדו של "גלובוס" נתבעו המוציא לאור אילן כפיר ועורכי העיתון, רומן סבטלנוב ולאוניד לוצקי.

באמצעות עו"ד יורם מושקט טענו הנתבעים כי התביעה נגדם צריכה להידחות, בין היתר עקב כישלונו של "קומרסנט" להוכיח את הדין הזר, הרוסי, החל במקרה זה.

"קומרסנט" טען מנגד כי בשאלת קיומה של זכות היוצרים אין צורך בהוכחת הדין הזר, אלא יש להחיל את הדין הישראלי וזאת מכוח חזקת שוויון הדינים.

השופטת ציינה כי "עיתון 'גלובוס' הינו עיתון איזוטרי המגיש מידע, שהדגש בו אינו על עדכנות, והוא נותן שירות לציבור מאד מסוים, שאינו נגיש לחומרים אלה במקור. מכוח שיקולים אלה החלטתי לדחות את התביעה".