מנכ"ל המינהל: "צריך לשמור עתודות לדורות הבאים"

ירון ביבי, מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, במושב "רפורמות באוויר" במסגרת ועידת הנדל"ן של "גלובס": אני כמנהל מינהל צריך לשווק כמה שיותר קרקע

לפני שהסתיים הפנאל שעסק ברפורמה במינהל מקרקעי ישראל וברפורמה בחוק התכנון והבנייה במסגרת ועידת ישראל לנדל"ן 2011 של "גלובס", נאלץ מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, לעזוב את הדיון כדי להיפגש עם ההסתדרות על מנת להביא לסופו את ההסכם הקיבוצי שביטולו הוא תנאי למימוש הרפורמה במינהל. את המושב הנחה משה ליכטמן מ"גלובס".

"אני מקווה לסיים את ההסכם הקיבוצי ואני מניח שעד סוף החודש נדע האם הרפורמה נכנסת במלואה לתוקף, או לחילופין שלא הצלחנו לגשר", אמר ביבי במושב שכותרתו היתה "רפורמות באוויר". הוא הוסיף כי "אני מקווה שגם קק"ל תבקש מבית המשפט המחוזי להחיש את הדיונים בעתירה כנגד ההצטרפות שלה לרפורמה".

עוד הוא ציין כי "תפקיד המינהל גם אחרי הרפורמה הוא לא רק לשווק, יש הרבה פנים של הרפורמה שלא הגיעו לשיח הציבורי כמו למשל שהמינהל צריך לשמור עתודות קרקע לדורות הבאים. אני כמנהל מינהל צריך לשווק כמה שיותר קרקע".

מנכ"ל צמח המרמן, חיים פייגלין, אמר במושב כי "הרפורמה במינהל לא תשנה דבר בעניין המיקסום של מחירי הקרקע שזה הנושא הכי כאוב בענף הבנייה. מה אתם הולכים לעשות במינהל כדי לעצור את הסחרור הבלתי נגמר כלפי מעלה שאתם אחראים לו ושנובע ממכרזי סף ומחירי סף שלפעמים בלתי שקופים ומי שהפסיד מהם בגדול הם הזוגות הצעירים. יש זוגות צעירים שהם הלקוחות שלנו בכרמיאל או בטירת כרמל שלא מסוגלים ולא יהיו מסוגלים בחיים לקנות קרקע עם המדיניות שבה אתם פועלים".

ביבי: "ערך הקרקעות בכרמיאל הוא פחות מ-7% ולכן גם אם ניתן את הקרקע בכרמיאל בחינם הערך יופחת ב-7%. אני מכיר מבחן אחד, והוא הליך של מכרז ששקוף לכולם. אנחנו, עם כניסתי לתפקיד, הפחתנו את מחיר המינימום מ-75% ל-50% כדי שמחיר המינימום לא יהווה מגבלה. אתמול סגרנו מכרז ל-1,000 דירות בנתניה וכל ההצעות היו מתחת לשומה ובשבעה מתוך 10 מתחמים זכו מציעים שהגישו הצעות זולות מהמחירים של 2009. מי שמציע את ההצעות במכרזים זה אתם ואנחנו לא מפרסמים את מחיר המינימום כדי לא להשפיע על השוק. בשנתיים האחרונות כמעט ולא היו מכרזים עם הצעות פחות ממחיר המינימום, למרות שהוא לא פורסם. מחיר המינימום הוא 50% משומה. אם נזהה תופעה של ירידת מחיר שהשמאים שלנו לא יודעים לעדכן אותה נוריד את מחיר המינימום עוד יותר".

עו"ד עפר טויסטר, הבעלים של משרד עפר טויסטר, העוסק בתכנון ובנייה, אמר במושב כי "צריך לתת צ'אנס לרפורמה במינהל, כי התחושה היא שאנחנו נמצאים נמוך ואין יותר לאן לרדת".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד שרית דנה, מי שעומדת בראש מנסחי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, הזכירה כי "הכנסת מקיימת דיונים סדירים אחת לשבוע בסעיפי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה, מה שאומר שאם הכנסת תמשיך לדון בקצב זה, תוך חודשים לא רבים היא תסיים ואנחנו מקווים לגרום לדיונים להתקיים בלו"ז יותר צפוף. אני מאוד מקווה שתוך מספר חודשים אנחנו נסיים עם גיבוש הרפורמה".

טויסטר: "פה אני חרד כי הפתרון של השלטון הוא לא לכתוב חוק, הבעיה היא לא לכתוב רפורמה, זה חוק ההסדרים של חוק התכנון והבנייה. במהפך אחד מטפלים בתביעות ירידת הערך והיבטים נוספים והרי כל נושא צריך להיות נידון בפני עצמו וכשעושים את הכל ביחד זה לא אפשרי. אני קורא את חוק התכנון והבנייה הנוכחי, שקיים מאז 1965 מדי יום, וכל יום מתגלים דברים חדשים. מנהל מינהל התכנון הוא הרמטכ"ל של התכנון וכבר כמה חודשים שאין לנו אחד כזה - פה הבעיה ואת זה צריך לפתור, העניין הוא כוח אדם. זה כמו לפתור את חוק בתי הקברות על ידי כך שקובעים שלא ימותו יותר. לכן, לו דעתי תישמע, הפתרון הוא לא בחוק שעד שנעכל אותו וניישם אותו ייקח הרבה זמן- זו רפורמה שלא תיושם לא בגלל שהיא כתובה לא טוב אלא הבעיה היא ליישם, אבל עד שהזוגות הצעירים יקבלו היתר בנייה הם יצטרכו היתר לדיור מוגן. יש לתקן פרק פרק לאט לאט ולא לעשות בבת אחת מהפך. אני חייב התנצלות לשמאי אסיף (מנהל מינהל התכנון שפרש לפני חצי שנה), כי פעם אמרתי לו שתמ"א 38 זה עלה תאנה, אבל נראה לי שזה מתגמד לעומת מה שהמדינה עושה - שבמקום לטפל בביורוקרטיה הם אמרו למשרד המשפטים תכתבו חוק ועכשיו אנחנו מחכים לחוק".

פייגלין: "יש לנו היום חוק תכנון ובניה שמורכב מ-300 סעיפים ו-90 תיקונים. עם חוק מסובך כשלעצמו בנו מדינה שלמה והמערכת הגיעה לשיתוק בארבעה מחוזות מתוך שישה, עם החוק הקיים. אני רוצה להזהיר - אל תתפתו להיכנס לרפורמה הזו שהופכת חוק של 300 סעיפים לחוק של 600 סעיפים, מסובך ומסורבל שיגרום פה לכאוס. אם מחירי הדירות פה היום הם 1.3 מיליון שקל בממוצע הם יגיע ל-3 מיליון שקל לפחות. חוק התכנון החדש יביא לכאוס ולשיתוק מוחלט".

ניצן: "במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה הרשויות המקומיות יוסמכו, שזו מילה נהדרת לכך שיהיה להן מספיק כסף ותקציב לגבות ארנונה ולבנות כיכר. התוכניות הכוללניות יכולות לרשת עד לרזולוציה של צפיפות לגודל הדירות וגובה הבניינים וגם אם יתרחש תהליך של הסמכת הוועדות המקומיות היום בפועל אין האצלת סמכויות. אני חרד לעובדה שעושים רפורמה כזו פעם ב-20 שנה ואם היא תעבור כמו שהיא מוצעת היום אין בה בשורה והמשק ישלם את המחיר".

ביבי: "מדהים שכשאתה רוצה לעשות רפורמה כולם נאחזים במה שיש. הרפורמה הזו נכונה לטווח הארוך ויש פה שני דברים שיש להבחין בהם. את חוק התכנון והבנייה הקיים יש לשנות, הוא מסורבל ולא מאפשר לקבל החלטות מהר ונותן כוח גדול מאוד לוועדות. יש לנו את הטווח הקצר, שבו נכנסנו לכאוס כשהוועדות לא מאשרות מספיק תוכניות".

טויסטר: "מנכ"ל ראש הממשלה שאל אותי מה הבעיה ואמרתי לו שהילודה היא הבעיה - המתכננת בחופשת לידה ואי אפשר לתכנן עד שהיא חוזרת מחופשת הלידה".