המבקר הסיר את צו ההגנה ממשה נסטלבאום

זאת לאחר שבדיקה שנעשתה סביב טענותיו של עורך "יומן", כאילו מתנכלים לו בשל תלונותיו על מנכ"ל רשות השידור מוטי שקלאר למבקר המדינה, לא מצאה לכך תימוכין

לשכת מבקר המדינה הודיעה אתמול (ב') למשה נסטלבאום ולהנהלת רשות השידור כי היא מסירה ממנו את ההגנה הניתנת לחושף שחיתות בתוך 15 יום. זאת לאחר שבדיקה שנעשתה סביב טענותיו של עורך "יומן", כאילו מתנכלים לו בשל תלונותיו על מנכ"ל רשות השידור מוטי שקלאר למבקר, לא מצאה לכך תימוכין.

גורמים בסביבתו של שקלאר אמרו היום (ג') כי הוא שוקל לאור הדברים תביעת דיבה נגד נסטלבאום.

על-פי מכתב שנשלח מלשכת המבקר בתום הבדיקה, שקלאר לא ידע כלל כי נסטלבאום התלונן נגדו, וככל הנראה סיבות אחרות הן שהביאו לכך שהנהלת רשות השידור ביקשה לביצוע ריענון בתפקידי העורכים.

במכתב עולה כי נסטלבאום "לא המציא לנו כל ראיה בתמיכה לטענתו זו. יתרה מזו, הבירור העלה כי אין תיעוד לכך שהמתלונן פנה למשרד המבקר לפני ינואר 2010, ואם אמנם פנה, הוא ככל הנראה מסר את המידע למשרד בעילום-שם. אם כך, הנהלת הרשות לא הייתה יכולה לדעת מי מסר את המידע למשרד.

"עוד יצוין כי הביקורת, שממצאיה הועברו לאחרונה למשרד ראש הממשלה, נערכה רק בשנת 2010. עובדות אלה מחלישות את גירסת המתלונן, ולפיה הרשות ידעה על פניותיו למשרד המבוקר, לכל הפחות ביחס לפניות שנעשו לפני ינואר 2010, שכן אם הפניות היו בעילום-שם ולא ננקטו מטעם משרד המבקר פעולות ביקורת בעקבותיהן ברשות השידור, ממילא לא ניתן לקבוע כי הייתה להנהלת הרשות אפשרות לדעת על מסירת המידע ,ואי-אפשר אם כן לקבוע כי ההחלטה על העברת המתלונן מתפקידו נעשתה בתגובה לכך".

בפברואר 2010 קיבל נסטלבאום הודעה מהנהלת רשות השידור כי הוחלט להעבירו מתפקידו כעורך "יומן" במסגרת סבב תפקידי עורכים. בעקבות ההחלטה הוא הגיש בקשה לצו מניעה מבית הדין לעבודה, בטענה כי הוא מועבר מתפקידו בשל טעמים לא ענייניים - בין היתר, לטענתו, בשל העובדה כי חשף כי שקלאר זייף את קורות-חייו וכי הוא מתערב בעבודת "יומן" מטעמים פוליטיים.

המבקר נתן גם משקל לעובדה שנסטלבאום לא הצהיר בפנייתו לבית הדין לעבודה, כי הוא מועבר מתפקידו בשל היותו חושף שחיתות, אלא בשל הדיפת ניסיונות המנכ"ל להשפיע על תכני "יומן".

על טענה זו נכתב כי "עובדי הרשות עמם שוחח הצוות לא תמכו בטענת נסטלבאום בדבר התערבות לא לגיטימית של המנכ"ל בתכני 'יומן', ולא מצאנו כי שאלה זו רלבנטית לצורך הכרעה בתלונה".

על-פי המבקר, איש ברשות השידור לא ידע למעשה כי נסטלבאום הלין על שחיתויות בפני המבקר. לפי המכתב הצהיר נסטלבאום כי קיבל שיחת טלפון ממקורבת למנכ"ל, אשר אמרה לו כי הוא יודע כי התלונן בפני מבקר המדינה עליו. ואולם, לא נמצאה כל הוכחה לשיחה כזו.

כמו כן טען נסטלבאום כי קיבל SMS שתוכנו: "משה, הפוסל במומו פוסל", ומשחזר אל המספר, אמרה לו אישה מעבר לקו כי אדם זר ביקש ממנה את הטלפון ברחוב ועשה בו שימוש. "המתלונן לא העלה תימוכין לטענה זו, ונוכח תוכנו העמום של המסרון והזהות העלומה של כותב המסרון, נראה כי לא ניתן כלל לבססה", נכתב.

על-פי לשכת המבקר, היחסים העכורים בין שקלאר לנסטלבאום "השפיעו אף הם על ההחלטה להעביר את המתלונן מתפקידו, והתווספו לכוונות הנהלת הרשות לקיים סבב תפקידים כולל".

באשר לתפקודו המקצועי של נסטלבאום נכתב: "לא לנו להכריע בשאלת התפקוד המקצועי של המתלונן כעורך 'יומן', ומכל מקום, נוכח הראיות הסותרות בשאלה זו נראה כי אין ביסוס מספיק כדי לקבוע כי תפקודו המקצועי של המתלונן הביא להחלטת הרשות להעבירו מתפקידו".

יחידת הביקורת של משרד המבקר בדקה את טענות נסטלבאום, לפיהן שקלאר זייף את תעודותיו האקדמיות על מנת לזכות בתפקיד. "בניגוד לנטען, המנכ"ל המציא למשרד המבקר תעודות המעידות על ההשכלה שצוינה בקורות-החיים שלו", נכתב.

משה נסטלבאום מסר בתגובה כי הוא מודה למבקר המדינה השופט מיכה לינדנשטראוס על ההגנה שהעניק לו בתקופה קשה של רדיפה אישית.

נסטלבאום מסר כי לפני חודש וחצי הודיע בפגישה שהייתה לו עם נציגי מבקר המדינה כי הוא יבקש מיוזמתו להסיר את ההגנה שניתנה לו, עם מינויו של ועד מנהל חדש ומוסדות מפקחים על התנהלות רשות השידור.

מסטלבאום מציין כי המבקר קובע במפורש במכתבו למנכ"ל רשות השידור כי חלק מהמידע שהעביר נסב על מעשים הפוגעים לכאורה בטוהר המידות, וקביעה זו מדברת בעד עצמה.

לדבריו, לא רק הוא אלא "עובדים רבים נוספים העבירו למבקר מסמכים על אי-סדרים שהתבררו כנכונים. פנייתו של מבקר המדינה בשבוע שעבר לראש הממשלה מעידה על הדוח הקשה שיפרסם המבקר בחודש מאי.

"המבקר כתב למר נתניהו, שהוא השר הממונה על רשות השידור, כי מעשיו של שקלאר מצביעים על כשל ארגוני וניהולי, וכי הוא הטמיע ברשות תרובת ניהולית קלוקלת. חשוב לזכור כי דוח המבקר שהתפרסם בחודש מאי לא יכלול ממצאים קשים נגד נסטלבאום אלא נגד שקלאר".