נתניהו יקדם החוק לסבסוד משכנתאות לצעירים בפריפריה

הצעת החוק, שהיתה אמורה לידון בוועדת כספים, תעבור לידי ועדת הפנים שבראשה עומד ח"כ דוד אזולאי מש"ס, והיא זו שתכין אותה לקריאות הבאות

לאחר שש"ס איימה אמש (ב') שלא להצביע אמון בממשלה, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לקדם את חוק סבסוד המשכנתאות לזוגות צעירים חסרי דירה בפריפריה שמקדם השר אריאל אטיאס. לנוכח ההחלטה, הודיעה ש"ס כי היא מצביעה אמון בממשלה, והצעת החוק, שהיתה אמורה לידון בוועדת כספים, תעבור לידי ועדת הפנים שבראשה עומד ח"כ דוד אזולאי מש"ס, והיא זו שתכין אותה לקריאות הבאות.

בפגישה שקיים אמש עם נתניהו, דרש אטיאס כי החוק יעבור לוועדת הפנים בכדי לזרז את קידום החוק שמבטיח החזר משכנתא חודשי של 800 שקל לחודש למשך 20 שנה לזוגות צעירים. אטיאס, יוזם החוק, ביקש להעביר את ההצעה במסגרת הצעת חוק ההסדרים, אולם משרד האוצר סירב לקדם אותה.

לאור זאת, היא נשלחה לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה כהצעת חוק פרטית של ח"כ יצחק וקנין (לאור התנגדות האוצר), והחוק זכה לתמיכת הממשלה ועבר בקריאה טרומית לפני כחודשיים. מאז התקיימו דיונים מול האוצר על היקפיו ותנאי החוק, אך הוא לא קודם. בעקבות זאת הודיעה ש"ס י היא רואה בחוק ובמצוקת הדיור בסיס למשבר פוליטי, אולם היום, עם העברת החוק לועדת הפנים נפתחה הדרך לקבלתו.

לפי ההצעה תשתתף המדינה בהחזר המשכנתאות החודשי של רוכשי הדירות בפריפריה כדי לסייע לזוגות צעירים להגשים את החלום לרכישת קורת גג ולעודד הגירה חיובית של אוכלוסייה חזקה וצעירה לפריפריה וכדי לעודד בנייה רוויה באזורים אלה.

אטיאס בירך הבוקר על ההחלטה: "אני שמח שחוק סבסוד המשכנתאות שיזמתי יקבל כעת דחיפה וייתן פתרון לזוגות צעירים רבים, הנאנקים תחת עול המשכנתאות. לפי החוק, משרד השיכון תשתתף באופן ישיר בהחזר המשכנתאות החודשי של רוכשי הדירות בפריפריה בגובה של 800 שקל לחודש באזור עדיפות לאומית א' למשך 20 שנה, מה שיאפשר להגשים את החלום לרכישת קורת גג ולעודד הגירה חיובית של אוכלוסייה חזקה וצעירה לפריפריה. יש לנו באזורי העדיפות עשרות אלפי יחידות דיור מתוכננות עם תב"ע בתוקף שאפשר לשווק אותם בכדי להגדיל את המלאי אם הביקושים יעלו בעקבות ההטבה הזו", אמר.

לדבריו, "מדובר בצעד נוסף מתוך הצעדים שנקט ונוקט המשרד לשם הקלת מצוקת הדיור הקשה ובראשם הגדלת היצע הדירות ל-34 אלף יחידות דיור בשנת 2010, כפול מהממוצע בעשור האחרון".

יש לציין כי עד כה הגיעה אוכלוסיה חזקה מהמרכז לפריפריה בעיקר לצמודי הקרקע וההרחבות במושבים, ולא לבניינים בערים, אולם הצעד החדש יעודד ביקושים גם לבנייה רוויה באזורי עדיפות לאומית ובכללם מגדל העמק, כרמיאל, מעלות, חצור הגלילית, נתיבות ועוד.