שוק מסכי הטלוויזיה: המסכים של היום הם כבר נחלת העבר

אין מה למהר ולרכוש טלוויזיות LED או תלת-ממד ■ ביפן כבר עובדים על הדור הבא שיאפשר עיבוד תמונה איכותי יותר לצד יכולת אחסון של עד 8 טרה-בייט

בחודשים האחרונים נראה היה שהתחרות הטכנולוגית העזה בשוק מסכי הטלוויזיה הביתיים נרגעה. זו הייתה הפוגה מבורכת לאחר שנתיים מטורפות שבהן ניסו הלקוחות, ללא הצלחה, לעקוב אחר קצב החידושים, שמכתיבה התחרות בענף.

הדוגמה הבולטת היא טכנולוגיית מסכי ה-LED הגדולים, שהצליחה לחדור בקושי לשוק הפרימיום רק כדי לעמוד זמן קצר לאחר מכן בצלן הגדול של טלוויזיות התלת-ממד והאינטרנט. המהירות שבה הפכה המילה האחרונה של שוק הפרימיום לסיפור של אתמול (בליווי ירידות מחירים אגרסיביות) הייתה הלם שיווקי לא קטן אפילו למסגלי החידושים המושבעים.

דוגמה זו גם עשויה להסביר מדוע חדירת טלוויזיות התלת-ממד והאינטרנט לשוק היא איטית מהצפוי כיום. נראה שהלקוחות מעדיפים להמתין כדי לראות מה מחכה מעבר לפינה. "הפינה", שמאחוריה מסתתרים החידושים, נמצאת כמובן ביפן.

סופר טלוויזיה עם סופר רזולוציה

הסמן הטכנולוגי הברור של טלוויזיות הדור הבא הושק בשבוע שעבר ביפן בסדרת הפרימיום Z2 של טושיבה שכוללת מסכים של 37 עד 47 אינץ'. טושיבה אימצה לפני כמה שנים את מעבד-העל הגרפי Cell בסדרת טלוויזיות הפרימיום שלה.

המעבד היה פריצת דרך טכנולוגית אך כישלון מסחרי בשל מחירו הגבוה והיעדר תכנים שיכלו לנצל בצורה מיטבית את מלוא הפוטנציאל שלו.

מאז, ביצעה טכנולוגיית המעבדים כמה קפיצות דרך רציניות ואלה מצאו את דרכן למעבד ה-Cevo החדש, שעומד בליבה של סדרת ה-Z2.

המעבד מבוסס על החידושים האחרונים מתחום המחשבים האישיים: יש לו ליבה כפולה והוא בנוי במתכונת של מערכת שלמה על שבב יחיד. את הביצועים שה-Cell הפיק בעבר באמצעות מערכת נפרדת של חומרה ותוכנה, המעבד החדש מפיק בעזרת חומרה בלבד. הוא זול יותר לייצור ועדיין מציע יכולת עיבוד חזקה פי 3.4 מזו של ה-Cell.

ומה כל העוצמה הזו עושה באמת? לא מעט. באגף עיבוד התמונה, הטלוויזיה תומכת בטכנולוגיית סופר רזולוציה. רוב מעבדי התמונה הנוכחיים מסוגלים לטפל בכל פעם בפריים אחד - זה שמוצג כעת. המעבד כפול הליבות מסוגל לטפל בו-זמנית במידע שמגיע מארבעה פריימים שונים - הנוכחי, שני פריימים קודמים והפריים הבא בתור.

החברה טוענת שלהטוטי העיבוד מאפשרים להציג כל תוכנית ותוכן ברזולוציה טובה יותר מזו שבה הוא מוצג במקור ולסנן בצורה אבסולוטית "רעשים". במילים אחרות, הטלוויזיה עושה את העבודה שחברת הכבלים, הלוויין או יצרנית ה-DVD של הצופה מתעצלות (או מתקמצנות) לעשות.

המעבד גם מאפשר לטלוויזיה להתאים את התצוגה לשלל מצבי וידיאו ייעודיים עם דרישות שונות. כך, היא כוללת מצב מיוחד להצגת סרטים מצוירים (סגנון אנימה שלו מכורים היפנים), מצב להצגת תמונות סטילס ומצב ייעודי למשחקי וידיאו דוגמת פלייסטיישן 3 ואקס בוקס בחיבור דיגיטלי.

מצב זה, טוענת החברה, מקצץ את זמן ההשתהות במשחקים בצורה כה דרמטית עד שהוא מעניק חוויה דומה לזו של מכונות משחק ששיחקו פעם באולמות המשחקים.

מהירות ההצגה של מדריך הערוצים בטלוויזיה קוצצה ל-0.3 שניות בלבד מרגע ההפעלה והמסך מאפשר הקלטת סרטים תוך 0.3 שניות בלבד מרגע הלחיצה על כפתור ההקלטה. ואם כבר בהקלטת תוכניות עסקינן, ה-Z2 מצוידת בארבעה חיבורי USB, שאליהם ניתן לחבר עד ארבעה דיסקים קשיחים חיצוניים בנפח של 2 טרה-בייט כל אחד.

עם נפח של 8 טרה-בייט אפשר להקליט עד 1,004 שעות של תוכניות באיכות דיגיטלית. כדי לנצל את האופציה כהלכה, מצוידת ה-Z2 בשלושה טיונרים דיגיטליים נפרדים, שמאפשרים לצפות בערוץ אחד ולהקליט תכנים משני ערוצים אחרים.

שכחנו משהו? תמיכה בשירותי טלוויזיה מבוססי אינטרנט, כמובן. בטלוויזיה החדשה ניתן להוריד אפליקציות מהרשת ולצפות במקורות תוכן באונליין כמו יו-טיוב, יאהו וכדומה. ולפני שתשאלו אז כן - יש גם אפליקציות ייעודיות לאייפון, לאייפד ולמכשירי אנדרואיד, שמאפשרות לשלוט ולתכנת את סדרת ה-Z2 ללא צורך בשלט הסופר מתוחכם שלה. וכל זה רק על קצה המזלג.

המחירים לא זולים: 2,400-3,900 דולר ביפן, בהתאם לגודל המסך, מה שמייעד את הסדרה כרגע לפלח צר של השוק. אבל כשתתחיל ההפצה ההמונית של המכשירים, וכשהמתחרים יתחילו ליישר קו, אפשר יהיה בהחלט להוסיף את המונח "טלוויזיה עם ליבה כפולה" לרשימת החידושים האופנתיים בענף.

לייזר במקום LED

היפנים מתעקשים להמציא את הגלגל מחדש גם בתחום טכנולוגיית המסכים. לאחר ששכנעו אותנו שטכנולוגיית תאורת ה-LED האחורית היא ההישג האולטימטיבי, מנסה כעת מיצובישי לשכנע אותנו שה-LED עתיד לפנות את מקומו בקרוב למסכים עם תאורה אחורית שמבוססת על דיודות לייזר אדום.

לטענת החברה, בטכנולוגיה החדשה מושג טווח צבעים רחב יותר משמעותית (פי 1.3) מזה של מסך עם אור LED לבן והעלויות הן בגדר הסביר. בינתיים, הציגה החברה טלוויזיית לייזר בודדת עם מסך 46 אינץ', אולם לטענתה זו רק ההתחלה.

ואם טלוויזיית אינטרנט אינה אינטראקטיבית דיה, אפשר להמתין לחידוש האחרון של OKI, שבינתיים מוצג כאב טיפוס. זהו חיישן וידיאו מתוחכם עם תוכנת זיהוי ביומטרית, שמסוגלת לזהות את גילו ומינו של הצופה ברגע נתון בטלוויזיה ולהתאים לו סוגי פרסומת שונים או תכנים שמתאימים לו.