עם אפליה, ללא השפלה

כמעט בכל מקום נוקטים כלפי מוסלמים וערבים אמצעי זהירות מיוחדים, כי המצב מחייב

לבקשת האגודה לזכויות האזרח הורה אתמול (ב') בג"ץ למדינה "לנמק מדוע אין באפשרותה לבדוק את כל הנוסעים בנמל התעופה ללא אפליה". הצו ניתן בהקשר לתלונות של ערבים על יחס של אפליה והשפלה בבדיקות הביטחוניות בנתב"ג.

עד שהמדינה תיענה לצו, אני מבקש להציג תשובות לקושיות שהשמיעו השופטים בדיון.

בדיקה ללא השפלה

"אין ספק כי השפלת אזרחים ערבים בעת הבידוק הביטחוני - פסולה", אמרה הנשיאה דורית ביניש. אכן, אין בכך שום ספק. כפי שאין ספק שהשפלתו של כל אדם, ולטעמי גם של בעל-חיים, היא מעשה מכוער. לכן, עניין ההשפלה אינו קשור בערבים דווקא.

בדיקה ללא אפליה

כיום עוברים הנוסעים הערבים באזור שבו נהוגות בדיקות מחמירות יותר מאשר באזור האחר, המיועד למי שאינם ערבים. האם זו אפליה - או צורך ביטחוני? זו שאלה שהתשובה עליה משליכה לתחומים הרבה יותר מורכבים וחשובים, כמו למשל השירות בצבא.

בדיקה ללא תיוג

הנשיאה ביניש אמרה בדיון כי "לא ניתן לתייג אוכלוסייה שלמה". כלומר, יש לנהוג בערבים וביהודים על-פי אותם קני-מידה ביטחוניים. אם זה נכון, הרי שיש להחליט מיד על גיוס ערבים לצבא. מדוע לא חל עליהם חוק גיוס חובה? בגלל הפוטנציאל של הסיכון הביטחוני; וגם כדי לא להעמיד אותם במצב של לחימה נגד בני עמם.

בכל מקרה, יש גם כאן מקרה של "תיוג אוכלוסייה שלמה". לא שמענו שהערבים מתנגדים לתיוג הזה, וגם לא שמענו שבג"ץ אינו תומך בכך. אי-אפשר לומר שתיוג ביטחוני זה בסדר במקרה אחד - אבל לא בסדר במקרה אחר.

בדיקה למען הזכות

עו"ד דן יקיר, שייצג את האגודה, אמר כי הבידוק הביטחוני המפלה מהווה "תזכורת תמידית לאזרחים הערבים כי המדינה לא רואה אותם כשווי זכויות". אבל, כאמור, המדינה גם לא רואה אותם כשווי חובות (השרות הצבאי). מכיוון שהם ערבים, ולצערנו אנחנו מצויים במצב מלחמה עם בני עמם הפלסטינים.

אחת הזכויות החשובות של אזרחים היא הזכות לביטחון. כדי לממש את הזכות הזו, המדינה חייבת לנקוט צעדים, בין השאר תיוג אוכלוסייה שיש בה פוטנציאל של סיכון ביטחוני.

בדיקה כלל-עולמית

כדאי לשופטי בג"ץ לעיין בידיעה המתפרסמת היום, שלפיה הקונגרס האמריקני ידון בסכנת האסלאם הקיצוני. גם בבריטניה ובצרפת, ובעצם בכל מדינה כמעט, נוקטים כלפי המוסלמים אמצעי זהירות מיוחדים. כי המצב מחייב.

לא הממשלות יצרו את המצב הזה, אלא ערבים ומוסלמים. בוודאי לא כולם, ואין ספק כי מוסלמים ישרי-דרך משלמים מחיר. אבל אסור לשכוח שהטרור גובה מלא-מוסלמים ישרי-דרך מחיר גבוה הרבה יותר. מה גם שבסופו של יום, תיוג הערבים לצורכי ביטחון נותן יותר ביטחון גם לאזרחים הערבים והמוסלמים.

בדיקה: איפה חיים השופטים?

השופטים נוהגים לציין ולהדגיש כי "בתוך עמם הם יושבים". לפי הערותיהם בדיון הם לא יושבים כאן; למעשה אינם יושבים אפילו בתוך הנעשה בעולם.