בנק הפועלים סוגר את פעילות הנאמנות לקרנות

הבנק קיבל החלטה לסגור את הפעילות המתבצעת באמצעות החברה הבת "פועלים שירותי נאמנות" ■ הסיבה, ככל הנראה: חוסר כדאיות כלכלית וחשש אפשרי לניגוד עניינים

בנק הפועלים סוגר את פעילות הנאמנויות לקרנות נאמנות, כך נודע ל"גלובס". הפעילות מתבצעת באמצעות החברה הבת פועלים שירותי נאמנות, והיא מנוהלת על ידי משה פנחס. "מדובר בהחלטה עסקית", מסרה היום דוברת הבנק, המנוהל על ידי ציון קינן.

בימים האחרונים דיווחו חברות הקרנות של דש ומיטב כי פועלים שירותי נאמנות הודיעה להם על כוונתה להתפטר מתפקיד הנאמן במספר קרנות (שמונה של דש ושבע של מיטב). גם פועלים שירותי נאמנות דיווחה לרשות ניירות ערך ולבורסה על כוונתה להתפטר, אולם לא ציינה כי הבנק קיבל החלטה לסגור את הפעילות.

הנאמן לקרנות נחשב ל"שומר הסף" בעיני רשות ני"ע, שכן הוא אחראי לפקח כי כל ההתחייבויות שלקח מנהל הקרן על עצמו במסגרת התשקיף, מבוצעות כהלכה. בין אלה, הנאמן מוודא שההשקעות בקרן מתנהלות בהתאם למדיניות ולהחלטות הדירקטוריון שלה, כי ספרי הקרן מתנהלים כחוק, כי לא בוצעו עסקאות שיש בהן ניגוד עניינים, ומוסר על כך דיווח רבעוני, וכן לפי הצורך, לרשות.

כמו בהרבה פעילויות אחרות בשוק ההון, גם בשירותי נאמנות לקרנות בולט היתרון לגודל. אופרציה של שירותי נאמנות כוללת מערכות מידע ומחשוב מתקדמות ויקרות, וכן כוח אדם מיוחד שכל עבודתו היא לאשר ולבקר את הפעילות השוטפת של חברות הקרנות, דיווחים ותשקיפים שהן מוציאות וכיוצא באלה.

פעילות הנאמנות בבנק הפועלים מעולם לא הייתה גדולה, ולכן נראה כי הבנק החליט לסגור אותה מחוסר כדאיות כלכלית. סיבה נוספת יכולה להיות קשורה לניגוד עניינים - לפי תקנות חדשות של הרשות שאמורות להיכנס לתוקפן בשנה הקרובה, 80% מהיקף פעילות הברוקראז' בקרנות יבוצע על ידי צדדים לא קשורים; בנק הפועלים, שנחשב לשחקן גדול בתחום הברוקראז' במיוחד בשנה החולפת, לא רצה שמגבלה זו תחול עליו.

יובנק מחזיק כחצי מהשוק

בתחום הנאמנות לקרנות, פועלים כיום משרדי רואי החשבון הגדולים, וביניהם: קוסט פורר, סומך חייקין, זיו האפט וברייטמן אלמגור, ומבין הבנקים פועלים בתחום אגוד ויובנק, ועד לאחרונה כאמור גם בנק הפועלים. יובנק נחשב לגוף הגדול בתחום, וחולש על כ-45% משוק הקרנות.

דמי הנאמנות הממוצעים עומדים על כ-0.05% מנכסי הקרן, כך שבחישוב גס, ניתן להעריך כי שוק שירותי הנאמנות לקרנות מגלגל עמלות של כ-80 מיליון שקל בשנה, וכמעט מחצית מכך הולכות ליובנק.

דמי הנאמנות, המשולמים אחת לשבוע על ידי המשקיעים, משתנים בהתאם להרכב הקרן - ככל שהקרן בעלת נכסי סיכון גדולים יותר, כך דמי הנאמנות עולים.

הסיבה, כנראה, אי כדאיות כלכלית וחשש לניגודי עניינים שוק הנאמנות מגלגל כ-80 מ' ש' בשנה