תמיר פישמן יוצאת לגייס קרן חדשה של 400 מיליון שקל

הקרן תגייס 200 מ' ש' בהנפקה פרטית ובהמשך תנסה לגייס סכום זהה בהנפקה ציבורית ■ תשקיע בחברות בוגרות ■ המנכ"ל אלדד תמיר: "השוק ייבחן אם תוכנית האוצר עובדת או לא"

24 שעות לאחר שנודע מנתוני IVC לשנת 2010 כי בשנה שעברה לא גויס כלל הון על-ידי קרנות ההון סיכון הישראליות, קרן תמיר פישמן הודיעה לבורסה לניירות ערך על כוונתה לגייס 400 מיליון שקל (110 מיליון דולר), לקרן חדשה שתתמקד בהשקעות בחברות טכנולוגיה בשלות.

הקרן החדשה תפעל במסגרת תוכנית האוצר לעידוד השקעות בהון סיכון, על-ידי מתן הטבות למשקיעים מוסדיים שישקיעו בקרנות. את הגיוס תוביל כלל פיננסים חיתום.

מעל האפקטיביות של התוכנית מול המוסדיים הישראליים מרחף סימן שאלה גדול, וגם הדעות לגבי יכולת התוכנית, שמטרתה להגן על חלק מהשקעה של המוסדיים בהון סיכון, שנויות במחלוקות.

אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן ויו"ר הקרן, מודע לעניין. "יהיה פה מבחן של השוק אם התוכנית עובדת או לא", הוא אומר, אך משוכנע כי המוסדיים הישראלים יגיעו לקרן החדשה.

לפי תמיר פישמן, ההתמקדות בחברות בשלבים בוגרים היא בטוחה יותר: "אנחנו חושבים שלמשקיע מוסדי מתאימה יותר השקעה בחברה בוגרת, כי הסיכון נמוך יותר והזמן להשגת ההחזרים קצר יותר, ללא עקומת ה-J שמשקפת באופן ויזואלי את ההחזרים לאורך חיי הקרן".

בשלב הראשון תצא הקרן לגיוס של 200 מיליון שקל בהנפקה פרטית, ובשלב השני היא עתידה לצאת לגיוס של עוד 200 מיליון שקל במסגרת הנפקה ציבורית.

על-פי תמיר פישמן, הקרן החדשה תשקיע בחברות בוגרות בעלות פוטנציאל מכירות של 10 מיליון דולר בשנה ומעלה, ובתחומי המוליכים למחצה, תקשורת, מערכות תוכנה ואינטרנט.

המנהלים שלה יהיו תמיר ומיכאל (מייק) אליאס. זו הקרן החמישית שתמיר פישמן תנהל. הראשונה הייתה קרן אקליפטוס, שגויסה ב-1998; קרן תמיר פישמן 2 שגויסה ב-2000, ושליש ממנה ציבורי; קרן משותפת עם DFJ שגויסה ב-2007; וקרן ברוסיה שיצאה לדרך ב-2009.

במסגרת התשקיף שצפויה תמיר פישמן לפרסם ייחשף גם ההחזר (IRR) של הקרן הציבורית הקודמת - תמיר פישמן 2 - נתון מסקרן שבדרך כלל לא בא לידי ביטוי בעולם ההון סיכון הדיסקרטי.

אתם בטוחים שיש לכם אנרגיה לעוד קרן ציבורית שנאלצת לדווח על כל שינוי בחברת פורטפוליו? בפעם האחרונה - במשך מו"מ על קופרגייט באמצע 2009 - הייתם נשמעים אחרת.

תמיר: "נכון, היו תקופות כאלה, אבל בסך הכול אנחנו מאמינים שקרנות ציבוריות זה מודל נכון".

אליאס: "אנחנו מאמינים שיש מקום ליותר שקיפות בתחום הזה. מקום שבו הכסף נמצא בערפל במשך 12 שנים ולא יודעים מה קורה איתו זה בעייתי. אנחנו מרגישים שכך המוסדיים ירגישו יותר בנוח להשקיע".

עד פרסום התשקיף, מציעה תמיר פישמן השוואה בין הביצועים של הקרן שלה לקרנות ישראלית אחרות.

לפי הנתונים, הקרן הקודמת החזירה 97% מהכסף שקיבלה מהמשקיעים. על-פי ההשוואה שהתבצעה בחצי הראשון של 2010, נראה ההחזר טוב משמעותית לעומת הנתונים שמפרסמת קרן הפנסיה קאלפרס לגבי קרנות הון סיכון ישראליות בהן היא משקיעה מבציר 2000.

במצגת מציינת תמיר פישמן כי לשוק ההיי-טק הישראלי חסרים 1.2 מיליארד דולר להשקעות בחברות סטארט-אפ בוגרות.

למספר הזה היא מגיעה על-פי שקלול של גיוס בהיקף של 10 מיליון דולר בממוצע לחברות בשלבים מאוחרים, ולפי 200 חברות שלא קיבלו מימון בשנים האחרונות. יצוין, כי לפי נתוני IVC יש לתעשיית ההון סיכון דווקא 1.4 מיליארד דולר פנויים להשקעות, אך הן בדרך-כלל הן מיועדות להשקעות בשלבים מוקדמים.

בקרן החדשה צפויים להשתלב שלושה שותפים-יועצים חדשים, שלפי תמיר, "יגיעו מהתעשייה".

אקזיט
 אקזיט