חברות הביומד עדיין מאמינות באחד העם: גם קריוסל בוחנת הנפקה

להערכת גורמים בשוק היא תוכל לגייס לפי 30-25 מיליון דולר ■ החברה פועלת בתחום ביטוח דם טבורי וכן מקימה סטארט-אפים בתחום תאי הגזע

בימים האחרונים בוטלו שתי הנפקות בבורסה בשל מצב השוק, אך נראה כי החברות עדיין מאמינות שחלון ההנפקות פתוח. החברות קווארק פארמה ומוריה פארמה ממשיכות להיערך להנפקתן, ואתמול (ד') נודע ל"גלובס" כי Cryo-Cell, העוסקת באיסוף דם טבורי ובסטארט-אפים בתחום תאי הגזע, בוחנת גם היא אפשרות להנפיק. להערכת גורמים בשוק, היא תוכל לגייס לפי שווי של 25-30 מיליון דולר.

באחרונה פורסם ב"גלובס" כי קריוסל קיבלה השקעה של כמה מיליוני שקלים מסייבל השקעות, ולכן סביר כי היא גם תהיה מעורבת בהנפקה, אם וכאשר תתרחש.

קריוסל מתמחה באיסוף דם טבורי ושימורו בהקפאה עבור הלקוח לשימוש עתידי בריפוי מחלות שונות. כיום ניתן להשתמש בדם טבורי העשיר בתאי גזע בעיקר לשם שיקום חולי סרטן הדם שעברו טיפול שפגע במערכת החיסונית שלהם. בשוק זה פועלות בישראל גם החברות טבורית, ביוקורד ומדיפריז והוא מגלגל 45 מיליון שקל בשנה.

קריוסל מתאימה לבורסה בתל אביב: פעילות הדם הטבורי מניבה הכנסות של 10 מיליון שקל בשנה, ובנוסף יש לה פעילויות חלום בתחום תאי גזע. לדברי ניר כאהן, מנכ"ל קריוסל, החברה הייתה רווחית מיומה הראשון. "את כל הרווחים השקענו חזרה בחברה ובמיזמים שקשורים בתאי גזע, בדגש על אלה שניתן יהיה למסחר בתוך שלוש שנים".

כך הקימה קריוסל את Beauty Cell, בסיוע של פרופ' שי מריצקי, יזם חברת פלוריסטם. ביוטי-סל עוסקת בטיפול בקמטים באמצעות רקמת השומן של המטופל עצמו. לחברה טכנולוגיה המאפשרת את ריכוז תאי הגזע בחלק מסוים מרקמת השומן, שמוזרקת לקמטים.

כאהן אומר כי "כיוון שאנו לוקחים את התאים שכבר קיימים במטופל עצמו, אין בעיה בטיחותית".

אך בכל זאת ערכה ביוטי סל ניסוי לבטיחות ולקביעת פרוטוקול הטיפול בבית החולים איכילוב, שהוא שותף של החברה גם בתחום הדם הטבורי. בעוד חודשים אחדים יוצע השירות לקהל הרחב בישראל.

ייתכן שהחברה תיגש גם לרשויות הרגולציה בארה"ב ובאירופה, אך זה לא ודאי.

שירות נוסף שמציעה החברה הוא Cryo-Hope, שירות איסוף תאי גזע מדם של מי שנרפא מסרטן או של בני המשפחה לשימוש עתידי לשיקום המערכת החיסונית במקרה שהסרטן יחזור. לדבריו, "הוכח שאיכות התאים יורדת עם הגיל ובעקבות המחלה", ולכן כדאי לשמור תאים לצורך זה מראש.

עוד פעילות נערכת במסגרת חברת NanoDiagnostics, שפיתחה טכנולוגיה לנטילת תאי גזע מדם של נשים שזקוקות לטיפולי פוריות, והזרקתם כחלופה לטיפול ההורמונלי. המוצר נמצא בניסויי חיות.

כמו-כן מפתחת החברה מכשיר המשפר את איסוף תאי הגזע מדם טבורי. גם מוצר זה בניסוי קליני, אף שניסוי כזה אינו חובה כדי לשווקו. "שום דבר לא חשוב לי כמו השם שלי". אומר כאהן.

כדאיות במחלוקת

שימור דם טבורי מאפשר לטפל ב-70 מחלות דם וסרטן. לדברי כאהן, סיכויי ההתאמה של מנת דם טבורי שנשמר מבן משפחה הוא מינימום 25% ולמבוטח עצמו - 100%; הסיכויים לתורם זר מתאים הם 15%.

כדאיות שימור הדם הטבורי בבנקי דם פרטיים היא עניין שנוי במחלוקת. טענות המתנגדים הן שהטיפול מתאים רק למספר קטן של מחלות; שריכוז התאים בדם הטבורי מספיק רק לטיפול בחולים שמשקלם עד 50 קילו; ושדגימת דם ששומרים אצל קריוסל נגרעת מבנק הדם הציבורי הפתוח, ואינה יכולה לעזור לאותם חולים שבאמת זקוקים לה.

כאהן מציג מחקר שפורסם ומראה כי הסיכוי שאדם יזדקק בחייו לטיפול בדם טבורי הוא 1:217. הוא מוסיף כי בהמשך הדרך ייתכן שניתן יהיה לטפל באמצעות הדגימה גם במחלות אחרות.

לדבריו, אם המנה לא מתאימה לשימוש, עדיין יש ביטוח (בשיתוף חברת הראל) לאיתור מנת דם חלופית. לעניין בנק הדם הציבורי, הוא אומר כי "אכן, המנה אצלנו לא זמינה לציבור, אך בנקי דם טבורי פרטיים וציבוריים משלימים זה את זה. השוק מספיק גדול בשביל כולם".