מטנזניה ועד אלסקה: טיולים אקזוטיים לתיירים חובבי צילום

מיפן, דרך רומניה ועד גיאורגיה - שורה של מסעות ליעדים אקזוטיים מוצעים לחובבי הצילום עם מדריכים שהם צלמים מקצועיים, במחירים שמגיעים גם ל-8,500 דולר לכ-3 שבועות

פעם, כשטיילנו בחו"ל, היינו נהנים לצחוק על התיירים היפנים: אלה שהילכו בשאנז אה-ליזה של פריז, בכיכרות של ניו-יורק ובערבות של אפריקה עם מצלמה ענקית תלויה על הצוואר - מנציחים כל רגע בתמונה, מנסים לביים את ה"פריים" הבא.

עידן הפייסבוק שבו תמונת הפרופיל היא כרטיס הביקור, כמו גם הזמינות של המצלמות הדיגיטליות והסלולריות, הפכו את נושא הצילום בטיולים לעניין מרכזי ומשמעותי: אין טיול בלי אלבום, וכל גיחה מוטסת לחו"ל היא מרדף אחרי התמונה הבאה.

במצב שכזה, לא פלא שהצילום עצמו הפך למרכז הטיול. בחברות תעופה רבות כבר הבינו את הפוטנציאל, ומשיקים בימים אלה טיולים מיוחדים לחובבי צילום, שכוללים מלבד ביקורים באטרקציות גם סדנאות צילום מיוחדות ומסלול מותאם במיוחד לחובבי העדשה הרחבה.

אחת החברות המתמחה בטיולים מסוג זה היא סוכנות הנסיעות "עולם אחר" מרשת פלאנטו. החברה מוציאה טיולים לאתרים מיוחדים וייחודיים ברחבי העולם, אותם מדריך הצלם דורון הורוביץ שגם מעביר סדנאות צילום מיוחדות.

תאילנד: להכיר לעומק את התרבות

תאילנד
 תאילנד

גם בחברת איסתא זיהו את הפוטנציאל ותיכננו להוציא עוד החודש טיול צלמים מיוחד למצרים. בשל המהומות במדינה נדחה הטיול, ואותו מחליף סיור צילום מיוחד של 11 ימים לתאילנד, שיתמקד בתרבות הבודהיסטית, אותו משווק סניף רמלה של רשת התיירות.

סיור העיתונאים יכלול ביקור בשוק הפרחים הלילי של בנגקוק, ביקורי יום ולילה בצ'אנג ראי, צילום שבטים, צילום במקדש הלבן, צילומים פנורמיים באל-בורמה, צילומי יום ולילה בצ'אנג מאי וגם צילומי אוכל - למי שתמיד רצה להכין אלבום של תמונות נודלס.

הסיור ייצא לדרכו בתחילת חודש אוגוסט ויודרך על-ידי הצלם עודד וגנשטיין, צלם מקצועי שצילומיו מרחבי העולם התפרסמו במגזינים ואתרים שונים - בהם "נשיונל ג'יאוגרפיק טראוולר" ו"מסע אחר".

מחיר התענוג: 2,780 דולר לאדם בחדר זוגי.

"התחושה היא שאנשים רוצים את המישהו הזה שייקח אותם למקומות היותר מיוחדים, אבל ישים את הדגש על צילום - ידאג שיהיה את האור הנכון, השעה הנכונה, שמכיר את המקומיים ואת התרבות שלהם ומגיע לצלם מתוך כבוד ולא כתייר", אומר וגנשטיין.

לדבריו, ניתן לראות בסיורי הצילום אנשים מגילאי 20 ועד גיל מאוד מבוגר - ומכל הספקטרום של השליטה המקצועית. "זה לא מאוד משנה אם מדובר בצלמים מקצועיים או חובבים - הטיולים האלה מיועדים לכל מי שאוהב תרבות ורוצה להכיר אותה באופן קצת יותר ישיר ולא רק לטעום. אנחנו כל הזמן מדברים על קודם כל להכיר את האובייקט המצולם ואת התרבות שלו ורק אחר-כך לדחוף לו את העדשה לפרצוף".

"העידן הדיגיטלי גרם לכך שאיכות העבודה בתחום הזה יורדת", הוא אומר. "אנשים חוזרים עם מאות ג'יגה של צילומים כשרק אחוז קטן מהם שמיש - המטרה מבחינתי היא לצאת, להכיר את התרבות, ודרך זה למצוא את הסיפור של התמונה ולמצוא תמונות שהן באמת בעלות רגש. המטרה שלנו כמדריכים היא לגרום לאנשים להכיר את הבן אדם לעומק לפני שלוחצים על הכפתור. אני לא מאמין בצילום רחוק אלא רק בצילום שבא ונוגע".

רומניה: כפרים קטנים ודייגים מקומיים

רומניה
 רומניה

יעד נוסף שמציעים בפלאנטו, למי שמבקשים למצוא יעד זול ונגיש יותר, הוא רומניה - לשם תצא בתחילת חודש יוני משלחת צלמים לאזור הרי הקרפטים, כדי לצלם בכפרים הקטנים ולהיכנס לחייהם של דייגים מקומיים.

המחיר צנוע יותר: 1,850 אירו.

יפן: מאוסאקה ועד הר הגעש פוג'י

יפן
 יפן

החושבים רחוק יכולים ליהנות גם מטיול צילום ליפן שמציעה פוטו-טבע בחודש אוקטובר, הכולל טיסות שכר מיוחדות וישירות מנתב"ג לאוסאקה במטוסי אל-על שמציעה חברת-הבת סאן-דור.

הטיול העמוס, בן 9 ימים בסך-הכול, מתוכם 7 לילות לינה ביפן (והלילות האחרים בטיסות), כולל ביקור באוסאקה, טוקיו, נארה וקיוטו וכן בכפרים ועיירות ברחבי המדינה, כמו גם ביקור בהר הגעש פוג'י.

גם כאן מוביל את הטיול מדריך צילום, והלו"ז כולו מותאם לצורכי העדשה.

המחיר: 3,900 דולר לאדם בחדר זוגי. תוספת 250 דולר לאדם בחדר יחיד.

טנזניה: חיות פרא וציידים בושמנים

טנזניה
 טנזניה

הטיול הראשון שיוציא הורוביץ הוא לטנזניה שבאפריקה, שם צפויים הצלמים החובבים לטייל בשמורת הסרגנטי שבה מתקיימת נדידת הפרסתנים הגדולה, אשר לדברי הורוביץ מהווה את "אחד ממופעי הטבע המדהימים בעולם". בנוסף, צפויים המטיילים לבקר בשמורת הנגורנגורו שנוצרה מלוע הר געש שקרס ובאזורים נוספים.

"המטרה, כדי להגיע לתמונות היפות ביותר, היא להפוך לאחד עם הטבע - להשקיף על חיות הטרף מבוקר עד ליל ולהצטרף לבושמנים המקומיים למסע ציד שנערך בחניתות ובקשתות".

המחיר לטיול שיוצא ב-20 לאפריל ונמשך 9 ימים הוא 3,922 דולר לאדם בחדר זוגי.

כידוע, היבשת השחורה והאותנטית מספקת לצלמים הזדמנות נדירה להציץ לא רק לנופים מיוחדים, אלא גם לאנשים חדשים בעלי אורח חיים אותנטי וייחודי.

חברת "פוטוטבע", המתמחה גם היא בטיולי צילום, מוציאה ב-15 במאי טיול צילום לטנזניה למשך 9 ימים ו-8 לילות, בהדרכתו של הצלם רועי גליץ. גליץ הוא העורך הראשי של ירחון הצילום האינטרנט "קומפוזיציה", ובעבר לימד צילום בבית-הספר לצילום "טבע הדברים".

בין היתר נכלל בתכנית ספארי צילום ברכבי שטח, הזדמנויות צילום מיוחדות על רקע הרי הקלימנג'ארו ועוד. הטיול מותאם ל-12 משתתפים בשני כלי רכב 4X4 וכולל טיסות עם חברת אתיופייאן אירליינס לאדיס אבבה.

המחיר: 3,600 דולר לאדם בחדר זוגי.

גיאורגיה: לצלם את המקומיים בבית

גאורגיה
 גאורגיה

יעד פופולרי נוסף שצובר תאוצה בשנים האחרונות, וצפוי לזכות לעוד ועוד מבקרים ותשומת-לב החל מהקיץ על רקע חנוכת קו טיסות ישיר נוסף מישראל, הוא גיאורגיה. לצד המטבח המשובח והידוע של הגיאורגים והתרבות הייחודית - מציעה המדינה נופים ייחודיים, כפרים נידחים, ערים עתיקות ומבצרים על רקע הרי הקווקז.

ברשת פלאנטו טוענים כי מדובר ביעד פופולרי במיוחד לצלמים על רקע הכנסת האורחים המיוחדת של התושבים המקומיים, שפותחים את ביתם לצלמים באופן חופשי: "בניגוד למרבית המדינות שבהן צריך לעיתים לשלם ולתת מתנות לבני הבית כדי לצלם אותם - בגיאורגיה המצולמים הם אלה שנותנים לצלמים מתנות".

ברשת משווקים טיול צלמים מיוחד למדינה שייצא כבר בחודש מאי הקרוב תמורת סכום של 2,270 אירו לאדם בחדר זוגי.

אלסקה והרי הרוקי: נהרות, קרחונים ודובי גריזלי

אלסקה
 אלסקה

למי שמעדיפים אזורים גבוהים וקרירים יותר, ולא פוחדים גם ממפגש מקרי עם שרה פיילין ואושיות אחרות מהאזור, מציעים בפלאנטו טיול לאלסקה ולהרי הרוקי, לטיול צילום בין קרחוני ענק ושלל בעלי חיים.

"מדובר ביעד חובה לכל צלם, מטייל וחובב טבע אמיתי", אומר הורוביץ. "שעות האור הארוכות של הקיץ, האור הרך והמגוון האינסופי של נופים ובעלי חיים קורצים מאוד לצלמים שאוהבים את הפסגות המחודדות והמושלגות, את אגמי הטורקית ואת נהרות הענק".

הטיול, שכמו פסגת הרי הרוקי גם מחירו מרקיע שחקים, כולל טיסה במטוס קל לצורך איתור דובי גריזלי ותיעוד שלהם מקרוב.

התענוג הפראי הזה יעלה לא פחות מ-8,478 דולר לאדם בחדר זוגי, עבור טיול מקיף שייצא ב-25.6 וישוב ארצה ב-17 ליולי - יותר מ-3 שבועות טיול.

מי שהתענוג הזה יקר מדי בשבילו, יכול לארגן באופן עצמאי גיחה קצרה יותר של 10 ימים עד שבועיים לאזור, אותו ניתן לשלב עם ביקור ביעדים נוספים בקנדה או בצפון אמריקה.