אל-על עושה רוורס: הודיעה כי תאבטח את ישראייר וארקיע

על רקע הצעת ההחלטה שהיתה אמורה להיות מאושרת בממשלה ביום א', החליט המנכ"ל שקדי להקדים תרופה למכה ולהודיע כי החברה חוזרת בה מאיומה להפסיק מתן שירותי האבטחה

מנכ"ל אל על , אליעזר שקדי, חזר בו הערב (ה') מכוונתו להפסיק בסוף החודש הקרוב את מתן שירותי האבטחה לחברות התעופה הישראליות האחרות, ארקיע וישראייר. על פי הודעת החברה הערב, שקדי נענה לבקשה אישית של שר התחבורה ישראל כ"ץ "להמשיך בשלב זה את האבטחה לחברות התעופה הישראליות, זאת לאור ההתקדמות שחלה בדיונים עם הממשלה".

החלטת החברה התקבלה לקראת ההגשה הצפויה של הצעת החלטה שגיבש שר התחבורה ישראל כץ ביחד עם בכירי משרדו וגופים נוספים שהייתה אמורה להיות מובאת לאישור הממשלה ביום א'. ההצעה, שעל פי הציפיות הייתה מאושרת, הייתה מחייבת את אל על להמשיך ולאבטח את חברות התעופה הקטנות ממנה בניגוד לרצונה.

הלילה, כאמור, החליט שקדי להקדים תרופה למכה ולחזור בו מכוונתו זו. במקרה או שלא, התקבלה ההחלטה ביום בו חווה אל על זעזוע עמוק על רקע התפטרותו של יו"ר הדירקטוריון איזי בורוביץ', פרסום דו"ח חמור של רשות ניירות ערך על תנאי ההעסקה של המנכ"ל הקודם חיים רומנו וכן ירידה חדה בערכה של המניה בבורסה.

כזכור, הודיעה אל על לראשונה באמצע חודש נובמבר בשנה שעברה על כוונתה להפסיק ולאבטח את טיסות המתחרות הישראליות, וזאת על אף שאלה משלמות לה החזרים בגין שירותי האבטחה, בהתאם למודל רב שנים ולסיכומים הקיימים בין החברות ומשרד התחבורה. מנכ"ל אל על, אליעזר שקדי, שלח מכתב תזכורת נוסף בנושא לשר התחבורה בסוף חודש פברואר כדי להתריע על הפסקת פעילות מערך האבטחה בתוך כחודש.

האיום מצד אל על הוביל לדיון חירום במשרד התחבורה, בו לא קיבל שר התחבורה את טענת החברה וטען כי אין מקום להפסקה חד צדדית של מתן השירותים. ישראייר וארקיע הפעילו מכבש לחצים על משרד התחבורה בנושא, בטענה כי מדובר בפגיעה קשה בתחרות שעשויה אף להביא להפסקת פעילותן בקווים מסויימים, והדבר אף הוביל לבחינת הנושא ע"י רשות הגבלים עסקיים שהודיעה כי היא בוחנת אפשרות לנקיטת צעדים כנגד החברה על מנת למנוע ממנה לעמוד באיומיה.

בחברת "ארקיע" בירכו על ההחלטה והודו לשר התחבורה ישראל כץ ולמנכ"ל משרדו דן הראל על פעולתם הנחושה לפיתרון הבעיה. גדי טפר, מנכ"ל החברה, מסר ל"גלובס": "מלכתחילה האמנו שהמדינה לא תאפשר לאל על להפלות את החברות הקטנות ממנה לרעה ואנו שמחים שהסוגיה הגיעה לפתרונה ומקווים שלא ניאלץ להתמודד עם בעיות דומות בעתיד".