ייצוגית נגד חברת מ.ת.מ: הגישה הצעת רכש מקפחת למניותיה

לטענת התובע, הצעת הרכש שהציעה החברה למניותיה בנובמבר 2010 הייתה בשווי לא הוגן, שאינו מגלם את שווי נכסיה הרבים ■ ‎‎מדובר בבקשה לייצוגית ראשונה שהוגשה לביהמ"ש הכלכלי

‎‎בקשה לאישור תביעה ייצוגית ראשונה הוגשה לבית המשפט הכלכלי בתל-אביב: התביעה בסכום של 31 מיליון שקל הוגשה בסוף השבוע נגד החברה הבורסאית, "מ.ת.מ מבני תעשייה ומלאכה" שבשליטת משפחת קדם והעוסקת בנכסי נדל"ן, בטענה להצעת רכש מקפחת.

‏הצעת רכש היא הצעה בה אחד מבעלי המניות בחברה מודיע לבעלי מניות אחרים, כי הוא מעוניין לרכוש את אחזקותיהם בחברה במחיר כלשהו.

התובע, מיכאל ספרא, טוען באמצעות עורכי הדין רונן עדיני ואפי שאשא, כי הצעת הרכש שהציעה החברה למניותיה בנובמבר 2010 הייתה בשווי לא הוגן, שאינו מגלם את שווי נכסיה הרבים.

‏בתביעה נטען כי מחיר המניה בהצעת הרכש, שעמד על 60 שקל, לא רק שאינו משקף את השווי האמיתי שלה, אלא שמעיד על חוסר תום-הלב של החברה. זאת, לאחר שבהצעת הרכש הראשונה מינואר 2009 נדרש מחיר של 16.15 שקל למניה, למרות שלא חל שינוי במצבה הכלכלי של החברה.

‏התובע הגיש את חוות-דעתו של עודד מלניק, מומחה בערכות שווי חברות, לגבי הערכת שווי החברה, ואת חוות-דעתו של השמאי אבי מנדלסון לגבי הערכת שווי נכסי החברה, בהן נטען כי מניית החברה בבורסה לא שיקפה את השווי האמיתי וההוגן של המניה, בין השאר בגלל הסחירות הנמוכה של המניה בשנים שקדמו להצעת הרכש.

התובע מזכיר כי החברה הציעה בשנתיים האחרונות שתי הצעות רכש קודמות למניותיה שנכשלו. ואולם, ההצעה אליה מתייחסת התביעה הצליחה, משום שהראל פיא, שהחזיקה בחבילה גדולה של מניות, הסכימה להיענות להצעה.

‏לטענת ספרא, שמבקש לייצג את כל בעלי המניות מהציבור בחברה, שהחזיקו בכ-10% מהמניות, החברה החסירה והסתירה בדוחותיה התקופתיים מידע מהותי מציבור המשקיעים ולא גילתה אותו כנדרש.

הוא מוסיף וטוען כי רק עקב דרישת רשות ניירות ערך, שטענה כי הדוחות אינם ערוכים כדין, נאלצה החברה ב-2010 לתקן את הדוחות ולהציגם מחדש. בשל כך, נטען, אף הופסק המסחר במניות החברה בבורסה למשך כחודשיים.

‏לא ניתן היה להשיג את תגובתם לתביעה של בעלי השליטה במ.ת.מ, המחזיקים, בחלקים שווים, באמצעות חברה פרטית בכ-47.39% מהון המניות המונפק של החברה ובכ-54.13% מזכויות ההצבעה בה.