אסון כלכלי ביפן: נזקי חברות הביטוח - מעל 35 מיליארד דולר

האסון ביפן מתגלה כאחד האסונות היקרים בהיסטוריה ■ מתחילת השנה סקטור הביטוח הפסיד 10 מיליארד דולר באסונות טבע ■ הבנק המרכזי ביפן הזרים לשוק המניות 220 מיליארד דולר

בעוד נזקי רעידת האדמה וגל הצונאמי ביפן ממשיכים להתגלות, נאמד כי חברות הביטוח יאלצו לשלם מעל 35 מיליארד דולר, כך לפי מודל של חברת AIR Worldwide. סכום זה הופך את האסון האחרון לאחד מהאסונות היקרים ביותר בהיסטוריה בעוד מימדי הנזק ממשיכים להתגלות.

הסכום המוערך מהאסון שווה ערך לכל הנזים מאסונות טבע בכל 2010 ועלול להביא לעליית מחירי הביטוח אחרי שנים של מגמת ירידה. עדיין לא ברור מי יספוג את המכה הכלכלית הקשה ביותר אך חברות בינלאומיות כמו Chaucer ו-AIG צפויות להיות חשופות לחלק מהעול הכלכלי.

AIG אמרה כי הערכות ההפסדים שלה נעים בין 14.5 לבין 34.6 מיליארד דולר. החברה ציינה כי מדובר בהערכה ראשונים שאינה כוללת את גל הצונאמי לאחר רעידת האדמה ונזקים מרמת הקרינה. החברה צפוייה לפרסם תחזית מדויקת יותר בהמשך.

מאז תחילת השנה, סקטור הביטוח הפסיד כ-10 מיליארד דולר מרעידת האדמה בניו זילנד, נוסף על הפסדים משיטפונות באוסטרליה ונזקים בשווי של כ-8 מיליארד דולר בעקבות המהומות במזרח התיכון.

183 מיליארד דולר לשוק המניות ביפן

במקביל, מדד הניקיי היפני רושם ירידה חדה של כ-6% במסחר היום. הבנק המרכזי ביפן הזרים לשוק 220 מיליארד דולר על מנת לנסות ולבלום את הירידות בשוק השלישי בגודלו בעולם. המושל היפני מסאקי שירקווה אמר אתמול (א') כי הוא מוכן להשתמש בכלים "מסיביים" על מנת לתמוך בשוק.

"מדובר בצעד גדול והולם", אמר סטפאן שוורץ, כלכלן בכיר בחברת Banco Bilbao Vizcaya Argentaria בהונג קונג. "זה אמצעי לטווח קצר שמטרתו להבטיח יציבות ולמנוע מההלם לזלוג אל תוך שוק המניות".

נוסף ל-183 מיליארד הדולר, הבנק המרכזי של יפן הציע לרכוש אג"ח ממשלתי בשווי 3 טריליון ין ממשקיעים החל מה-16 במארס. "אנו מספקים את כל המימון שנדרש על מנת להפיג את המתח בשווקים", אמר קזושיג'ה קמייאמה, בכיר בבנק המרכזי ביפן. "אנחנו נמשיך להתערב בשוק באופן מסיבי כדי לייצב את המצב".

המצב ביפן לא מציג תמונה יפה: בכל המדינה סובלים התושבים מהפסקות חשמל, הסכנה מהיתוך כורים גרעיניים טרם חלפה, מספר ההרוגים מהאירועים צפוי להגיע ל-10,000 ויותר ל-350 אלף אזרחים נמצאים במקלטים הומניטריים מדיניים.