המועצה לצרכנות: ניתן לבטל חופשות ביפן עקב האסון

לטענת המועצה, בנסיבות הקיימות אין זה צודק לחייב את מי מהצדדים לקיים את ההסכם כלשונו אם הוא כבר לא מעוניין בכך עקב שינוי הנסיבות

צרכנים רבים מבקשים לדעת את זכויותיהם בעקבות האסון ביפן ולברר האם ניתן לבטל טיולים שהוזמנו מבעוד מועד - כך עולה מפניות רבות שהתקבלו במסגרת הקו פתוח שהפעילה אתמול (א') המועצה לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי, המצוין מחר (15.3).

מאות רבות של פניות הגיעו אתמול למועצה לצרכנות - מרביתן בנושא ביטול עסקה בתחומים שונים, כמו הנעלה, הלבשה, מוצרי חשמל ותיירות. חודשים ספורים לאחר כניסתן של התקנות לתוקף, נדרשות לא מעט הבהרות לגבי תוקפן ואופן היישום.

לצד סוגיה זו בלטו, כאמור, הפניות בנושא תיירות בעקבות האירועים ביפן, רובן מצד אנשים שהזמינו טיסה או טיול ליפן בשבועות האחרונים ומבקשים לבטל אותן על רקע הנסיבות. כשפנו לחברות התיירות בבקשה לבטל את שהוזמן, מספרים הפונים, נענו במגוון תשובות כמו "חכו, אולי הטיול יתקיים" - גם כשהבהירו כי הוא כבר אינו רלבנטי עבורם.

עיקר השאלות לפיכך נגע לזכויות הביטול - כשלעמדת המועצה לצרכנות, בנסיבות אלה אין זה צודק לחייב את מי מהצדדים לקיים את ההסכם כלשונו אם הוא כבר לא מעוניין בכך עקב שינוי הנסיבות.

בשלב זה, אומרים במועצה, כאשר המצב איננו ברור, כל אחד מהצדדים - לרבות הצרכן הנאלץ שלא לקיים את התחייבויותו - יכול לדרוש את ביטולו של ההסכם, בטענה כי ההסכם סוכל על-ידי כוח עליון.

בתחום התקשורת הלינו מרבית הצרכנים על זמן המתנה ארוך מהרגיל בחברות הסלולר, ועל חיובים שגויים בחשבונם.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, מסר כי לא רק ביום חגם של הצרכנים דואגת המועצה לצרכנות להעמיד מידע מגוון בנושא זכויות צרכניות - והוא קורא לצרכנים לפנות לאתר האינטרנט של המועצה ולהשתמש במידע הרב העומד שם לרשותם.