"רעידת אדמה בגוש דן תסכן נכסי נדל"ן בשווי טריליון שקל"

מחקר של פרופ' אבי דגני מגיאוקרטוגרפיה: חברות הביטוח לא יעמדו בתשלום הפיצויים בעקבות רעידת אדמה ■ רעידת אדמה באזור ת"א ורשל"צ תסכן נכסי נדל"ן בשווי 324 מיליארד ש'

הנזק שייגרם ברדיוס 25 ק"מ ממוקד רעידת האדמה בארץ יהיה עצום וחברות הביטוח לא יוכלו לעמוד בתשלום הפיצויים בעקבותיו, בעיקר בגוש דן. כך עולה ממחקר של פרופ' אבי דגני, נשיא קבוצת גיאוקרטוגרפיה.

לפי המחקר, רעידת אדמה באזור תל אביב וראשון לציון תסכן נכסי נדל"ן בשווי 324 מיליארד שקל, סכום השווה לתקציב המדינה. "גם אם הנזק יהיה בסדר גודל של רבע או שליש מכך, מדובר בסכומי עתק שבשביל להגן עליהם, חשוב שביטוחי המשנה יהיו בידי המדינה", אמר פרופ' דגני.

בכל גוש דן, הכולל בין היתר את חולון, בת ים, ראשון לציון, הרצליה, רעננה והוד השרון, ערך הנדל"ן המצוי בסכנה נאמד בכ-1.05 טריליון שקל. רעידת אדמה באזור חיפה יביא לנזק הנאמד בכ-125-130 מיליארד שקל. נציין, כי אזור חיפה הוא מועד יותר לרעידות אדמה.

בעקבות ממצאיו, המליץ פרופ' דגני להפקיד את כספי הביטוחי המשנה בידי בנק ישראל ושלא יעוברו לתקציב המדינה השוטף כך שבמידה ויקרה אסון, יעמוד לראשות המדינה סכום שהצטבר לאורך שנים לפיצוי הקורבנות ושיקום האזורים הנפגעים מבלי לפגוע בכלכלות או להלוות כסף מגורמים חיצוניים.