שביתת העו"ס: עיני חותר להסכם עם האוצר עוד הלילה

נקודת המחלוקת שנותרה: האוצר מתנגד לדרישת ההסתדרות להקים מנגנון פיקוח על תוספות השכר

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, מנסה הערב (ב') להביא לסיומה של שביתת העובדים הסוציאליים שנכנסה ליומה התשיעי. עיני, שחזר מביקור רשמי בארה"ב, יודע כי המומנטום של מאבק העובדים נחלש בעקבות הרצח באיתמר והאסון ביפן, והוא מנסה לנצל את כל ההישגים שנרשמו עד היום במו"מ תוך חתירה להסכם עוד הלילה.

עיני כינס בלשכתו את סגן שר האוצר, יצחק כהן, ואת ראשי אגף התקציבים ואגף הממונה על השכר. על הפרק מחלוקת אחת בלבד: ההסתדרות דורשת מנגנון לפיקוח על תוספות השכר שיינתנו לעובדים הסוציאליים המועסקים בעמותות, ואילו משרד האוצר מתנגד לכך וטוען כי פיקוח כזה נוגד את עקרון ההפרטה. בהסתדרות חוששים שמקרה מעונות ויצ"ו יחזור על עצמו.

אז המדינה נתנה לארגון שיפוי תקציבי מיוחד כדי ליישם את הסכם השכר במגזר הציבורי, אך הוא סירב לשלם את התוספות לעובדים, אף שקיבל כסף לשם כך. המתנגדים העיקריים למנגנון הפיקוח הם אנשי אגף התקציבים באוצר, בראשות אודי ניסן, וסגנו משה בר סימן טוב. על פי הערכות, עיני ידרוש מהדרג הפוליטי, קרי סגן השר כהן ואף שר האוצר יובל שטייניץ, להתגבר על ההתנגדות העקרונית של הדרג המקצועי.

הישג בשכר

כפי שחשף "גלובס" כבר לפני 3 שבועות, העובדים הסוציאליים צפויים לקבל תוספת שכר ממוצעת של כ-24%. ההסתדרות ויתרה על דרישתה להוציא צו הרחבה שיחיל את ההסכם גם על עובדי העמותות, אולם התעקשה להחיל עליהם את תוספות השכר שבהסכם.

עוד הסכימו הצדדים על חלוקה דיפרנציאלית של תוספות השכר (בעלי שכר נמוך יקבלו יותר מבעלי שכר גבוה יותר) ונקבע כי השכר ההתחלתי של עובד סוציאלי, גם אם הוא מועסק בעמותה, יעמוד על כ-6,000 שקל ברוטו בחודש לפחות. מדובר בהישג של ממש, שכן שכרו ההתחלתי של עובד סוציאלי בשירות המדינה עומד על 4,507 שקל בחודש, ואילו חלק מעובדי העמותות מרוויח אפילו פחות.

לשם השוואה, במסגרת "רפורמת אופק חדש" בבתי הספר היסודיים, נקבע כי שכרו ההתחלתי של מורה יעמוד על 5,300 שקל ברוטו, ואילו מורה שהוא גם מחנך כיתה יזכה לשכר התחלתי של 5,850 שקל. המורים הסכימו במסגרת הרפורמה לעבוד כמה שעות נוספות בכל שבוע, בין אם בהוראה פרונטלית ובין אם בעבודה מהבית או בחדר המורים.