נוגעת בשמיים: סקיי גייסה 130 מ' ד' לקרן חדשה

כשני שלישים מהסכום גויסו ממוסדיים ישראלים והיתר ממשקיעים זרים ■ בשוק מעריכים כי זהו הגיוס המשמעותי הראשון של קרן פרייבט אקוויטי ישראלית בשנתיים האחרונות

קרן ההשקעות סקיי, שבניהולם של רו"ח צבי יוכמן וניר דגן, השלימה לאחרונה גיוס של קרן חדשה, כך נודע ל"גלובס". סקיי 2 גייסה כ-130 מיליון דולר, וכעת הקבוצה מנהלת בשתי קרנותיה כ-250 מיליון דולר.

כשני שלישים מהסכום גויסו ממשקיעים מוסדיים, הכוללים את חמש חברות הביטוח הגדולות, בית ההשקעות פסגות, וקרנות הפנסיה הוותיקות "עמיתים". יתרת הסכום גויסה ממשקיעים מוסדיים זרים, המורכבים מקרנות שונות כגון קרנות צדקה או פאנד אוף פאנדס (קרן המשקיעה במספר קרנות). מקרן סקיי לא נמסרה תגובה לידיעה.

להערכת גורמים בשוק ההון, מדובר בגיוס המשמעותי הראשון שביצעה קרן פרייבט אקוויטי ישראלית בשנתיים האחרונות. גיוס הקרן לא היה טריוויאלי, שכן בשוק ההון מציינים כי המשקיעים המוסדיים לא נוהרים להשקעה בקרנות. בעקבות המשבר האחרון, איבדו המוסדיים את התיאבון להשקעה בקרנות פרייבט אקוויטי, בשל הנזילות והשקיפות הנמוכה המאפיינת את רובן, וכן בשל אכזבה מתשואות שהניבו בעבר, בעיקר קרנות ההון סיכון.

ממצגת של קרן סקיי 2, שהוצגה למוסדיים והגיעה לידי "גלובס" עולה כי הקרן מיועדת ל-10 שנים, ובדומה לקרן הראשונה גם היא תתמקד בהשקעה בחברות ישראליות בוגרות (כלומר, לא בסטארט-אפים) מסקטורים שונים. לא בכל המקרים סקיי הופכת לבעלת השליטה בחברה, אולם גם כאשר היא נשארת עם מניות מיעוט, היא מעורבת בניהול החברה, ולא נותרת משקיע פיננסי.

הקרן החדשה תגבה דמי ניהול של 2%, וכן תקבל 20% מהאפסייד בהשקעות השונות. על פי הערכות, קרו סקיי 2 תבצע השקעות ב-7-10 חברות, כאשר כבר במהלך השנה מתוכננות להתבצע שתי השקעות חדשות לפחות.

למעשה, סקיי 2 כבר החלה בהשקעותיה. באחרונה הודיעה קבוצת קמן, שבשליטת רוני אלרואי, כי היא מוכרת את מניותיה בחברת המצברים שנפ (34.2%) לקרן סקיי בכ-60 מיליון שקל. השקעה זו בוצעה באמצעות הקרן החדשה.

מכירת שנפ, נעשתה על רקע הצורך של קמן לשפר את מצבה הפיננסי. שנפ נחשבה לאחת ההחזקות המוצלחות של קמן, היא מובילה בתחומה, ורוב הכנסותיה מגיעות מהשוק המקומי. בחודשים ינואר-ספטמבר אשתקד עמדו הכנסותיה על 105.6 מיליון שקל, והרווח הנקי עמד על 11.6 מיליון שקל.

אולם קרן סקיי לא נכנסת להשקעה רק בחברות בשלות ורווחיות. לפני כתשעה חודשים היא נכנסה כשותפה בזרוע התיירות של קונצרן אי.די.בי, אי.די.בי תיירות. גם אמיר ארבן, השותף של יוכמן בקרן הצטרף לדירקטוריון החברה. סקיי השקיעה כ-15 מיליון דולר בחברה הסובלת מהפסדים באמצעות אג"ח להמרה, ויוכמן אף מונה ליו"ר החברה.

תשואה ממוצעת של 25% בשנה

קרן סקיי הראשונה הוקמה לפני כשש שנים על ידי רו"ח יוכמן, שנחשב לאחד המפרקים הבולטים בשוק ההון, והיה אחראי בין היתר על הפירוק של תבל. לאורך השנים רשמה סקיי תשואה שנתית ממוצעת של 25%, אחרי דמי ניהול (35% לפני דמי ניהול).

הקרן ביצעה מ-2005 ועד היום קרוב ל-10 השקעות, ובין השקעותיה הבולטות ניתן לציין את ההשקעה בברק 013. סקיי השקיעה שם 20 מיליון דולר בשנת 2006, ושנה אחת בלבד לאחר מכן מכרה את המניות בתמורה ל-44 מיליון דולר, כלומר ברווח יותר מכפול לעומת ההשקעה. מכירת ברק 013, היא המימוש המרכזי היחיד שביצעה הקרן.

השקעה נוספת של סקיי הייתה כ-65 מיליון שקל בחברות שירותי הרפואה נטלי וסקיולייף, ומאוחר יותר איחדה ביניהן, כאשר כיום היא מחזיקה בכ-60% בחברה המאוחדת.

מעבר להשקעות שביצעה, התמודדה סקיי על רכישת מספר חברות נוספות, כאשר הסקטור הבולט בו התעניינה היה תחום התקשורת. סקיי בחנה בעבר רכישת וואלה ו-012, אולם שתי העסקאות הללו לא יצאו אל הפועל.

11
 11