מחלוקת באוצר סביב הטבות המס לחיסכון פנסיוני

ועדת שני, בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני, דוחה את מועד הגשת המלצותיה לשר האוצר בנוגע לישימות הטמעת המודל הבריטי להטבות מס בחיסכון הפנסיוני בישראל

האם המודל הבריטי להטבות מס בחיסכון הפנסיוני מתרחק מישראל? ל"גלובס" נודע כי ועדת שני, בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני, דוחה את מועד הגשת המלצותיה לשר האוצר בנוגע לישימות הטמעת המודל הבריטי להטבות מס בחיסכון הפנסיוני בישראל, אשר הייתה מתוכננת להיום (ג'). במקביל נודע כי בה בעת שאגף שוק ההון, בראשות פרופ' עודד שריג, תומך במהלך שהציע, מקורות בשוק מעריכים שאגף התקציבים, בראשות ד"ר אודי ניסן, ורשות המסים, בראשות יהודה נסרדישי, מתנגדים למודל המוצע.

לאור זאת מסתמן כי האופוזיציה להטמעת המודל הבריטי בהטבות המס בחיסכון הפנסיוני איתנה ודומיננטית, כך שהסיכויים לאישורה נראים נמוכים למדי. אפשר והעיכוב במתן ההמלצות, שמלכתחילה לא יועדו לפרסום ברבים עד לפרסום ההמלצות הסופיות של הוועדה, נובע ממניעים טכניים. במשרד האוצר בחרו שלא להגיב בנושא.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, מינה לפני קצת יותר מחודש את הוועדה לבחינת מודל הטבות המס בחיסכון הפנסיוני ולגיבוש העקרונות להצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה בהתאם. כפי שנחשף בראשונה ב"גלובס", שטייניץ הורה לוועדה להמליץ על מודל חדש למתן הטבות המס לחיסכון הפנסיוני בישראל לפי שקלול כל אורך חיי החיסכון - בהשראת מודל הטבות מס הקיים בבריטניה. זאת, בניגוד למודל הקיים, של הטבות שנתיות שאין דרך להעביר בין השנים סכומים מתחת לתקרת ההטבות שהחוסך לא ניצל. באוצר קוראים למודל ההטבות המוצע הנדון כעת מודל "מחזור החיים".

בוועדה חברים שריג; ניסן; נסרדישי; הממונה על הכנסות המדינה פרידה ישראלי; ומנכ"ל הביטוח הלאומי אסתר דומיניסיני. במסגרת כתב המינוי לוועדה נקב שטייניץ ב-15 במארס כתאריך להגשת המלצות הוועדה בנוגע לישימות המודל המוצע. כעת, כפי הנראה, הוועדה תעכב את מועד מתן התייחסותה לגבי האם להמשיך עם המודל הבריטי, או לא.

כמו כן, בכתב המינוי של שר האוצר נקבע כי הוועדה נדרשת להציג את מסקנותיה הסופיות בדבר עקרונות הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה בנושא הטבות המס עד 1 ביולי השנה. מנתונים שהציג האוצר לפני יותר מחודש עולה כי הטבות המס לחיסכון הפנסיוני מסתכמות מדי שנה בכ-8.5 מיליארד שקל.