סוף סוף זה קורה: אספקת הגז ממצרים לישראל מחודשת

(עדכון) - אספקת הגז המצרי לירדן וישראל מחודשת ■ על פי דיווחים בכלי תקשורת ירדניים, מצרים דורשת להכפיל את מחיר הגז מ-3 ד' לכל מיליון יחידות חום לכ-6-7 ד'

אספקת הגז המצרי לישראל מחודשת הלילה לאחר חודש וחצי של ניתוק. מוקדם יותר נודע ל"גלובס" כי מצרים חידשה את הזרמת הגז הטבעי לירדן. הזרמת הגז חודשה לירדן בסביבות השעה 15:00. כזכור הופסקה הזרמת הגז לישראל ולירדן ב-5 לפברואר בעקבות פיצוץ בחלק הצינור המצרי בסיני שהזרים את הגז לירדן.

"גלובס" חשף הערב כי ללא קשר לחידוש ההזרמה הודיעה מצרים לירדן כי בכוונתה להכפיל את מחיר הגז שהיא מספקת לממלכה ההאשמית משלושה דולרים כיום למיליון יחידות חום (mmbtu) ל-6-7 דולרים, מחיר המשקף לטענתה את רמת המחירים המקובלת בשוק. צרכני הגז הישראלים התחייבו לשלם עבור הגז המצרי מחיר הנע לפי ההערכות בין 4.5 ל-5 דולרים.

דרישה זו צפויה להשפיע במידה רבה גם על האפשרות שהמצרים ידרשו לייקר בשיעור דומה את מחיר הגז שהתחייבו להזרים לישראל. נכון להיום מחויבים המצרים לספק את הגז לחברת החשמל ולחברה לישראל במחירים המוערכים ב-4.5 עד 5 דולרים ל-mmbtu. EMG חתומה על הסכמי מכירת גז בהיקף של כ-15 מיליארד דולר עם חברת החשמל, החברה לישראל, יצרנית החשמל הפרטית דוראד ולקוחות עסקיים קטנים יותר.

חידוש הדרגתי

ירדן רוכשת ממצרים כ-2.5 מיליארד מ"ק (BCM) של גז טבעי בשנה, כמות גדולה במקצת מזו שסיפקה EMG לישראל עד עצירת ההזרמה ב-5 בפברואר השנה. את הגז לירדן מספקת חברת Al-Sharq, שגם הניחה את צינור הגז מאל-עריש בסיני לעקבה בירדן.

מדובר בחברת תיווך מקבילה ל-EMG, הרוכשת את הגז מחברת הגז הממשלתית המצרית, תוך שהיא משלשלת לכיסה את פער התיווך. החברה הוקמה בסוף שנת 2000 ועומד בראשה חוסיין סאלם, שהוא גם השותף המצרי הבכיר ב-EMG.

הזרמת הגז לירדן ולישראל הופסקה לאחר שצינור הגז הירדני נפגע בפיצוץ שנגרם מפעילות חבלנית בסיני. על פי דיווחים בתקשורת הירדנית, כי כבר בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין שר התעשייה והמסחר הירדני לשר הנפט המצרי סוכם כי אספקת הגז הטבעי לממלכה תחזור כבר השבוע - תחילה באופן ניסיוני ולאחר מכן תגדל בהדרגה עד שתוחזר לרמות שלפני הניתוק.

מקור ממשלתי ירדני אישר דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית, שלפיו מצרים שלחה מכתב רשמי ובו היא איימה כי אספקת הגז לירדן תתחדש רק לאחר שהמדינה תסכים לתמחור החדש. מנכ"ל חברת החשמל המרכזית בירדן, (המספקת 50% מצורכי החברה בירדן), עבדל פתאח א-נסור, ציין כי החברה מפסידה כ-2.2 מיליון דולר ביום כתוצאה מהחלפת הגז בסולר ומזוט. כמו כן הוא העריך כי סך ההפסדים לירדן מהפסקת אספקת הגז המצרי עומדים על כ-4.2 מיליון דולר ביום. הגז המצרי אחראי ל-80% מייצור החשמל בירדן.