האיחוד האירופי: "סכנת קטסטרופה אמיתית" ביפן

(עדכון) - השווקים ירדו בפתאומיות נוכח דבריו של שר האנרגיה באיחוד ■ חברת החשמל והאנרגיה הממשלתית ביפן מדווחת היום כי ייתכן וחלה היבקעות בכור מספר 2 בפוקושימה

מה שהערה יכולה לעשות לשווקים: שוקי המניות בוול סטריט נפלו תוך דקות סביב השעה 17:00, כאשר מדד הדאו ג'ונס איבד כ-100 נקודות בזמן קצר, וזאת בשל הערה של שר האנרגיה באיחוד האירופי, אשר אמר כי האסון הגרעיני ביפן "יצא מכלל שליטה". ברשתות האמריקניות מיהרו לדווח על הדברים - והשווקים הגיבו בהתאם.

גינתר אוטינגר הזהיר כי בפוקושימה אבדה השליטה על הכור והדליפה לא ניתנת לתיקון. לדבריו, הוא צופה "אסון גדול וסכנה ממשית לחיי אדם בתוך שעות". הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קיבלה פנייה מגורמים בממשל היפני שהביעו דאגה מהמצב ומהידרדרות אפשרית: "הרשויות ביפן הביעו חשש ממצב הדלק המועשר בו השתמשו במתקנים 3, 4 באתר פוקושימה דאיצ'י".

חברת החשמל והאנרגיה הממשלתית ביפן דיווחה לפני זמן קצר כי כמעט והושלמה הנחת קו מתח גבוה לכורים, מה שיאפשר הפעלת משאבות מים שיאפשרו הזרמת כמויות גדולות של מים לצינון הכורים. לפני כן נמסר מהחברה כי ייתכן וחלה היבקעות בכור מספר 2 בפוקושימה וכי תיתכן דליפה של חומר רדיואקטיבי ממנו - מה שמחריף את מימדי האסון שהולכים ומתרחבים ומחזירים את האפשרות הגרעינית לכותרות. מוקדם יותר החליטה יפן לעצור את הניסיונות לצנן את הכורים הגרעיניים בפוקושימה, מחשש שתתרחש התכה בליבות הכור.

לפי דיווחים רשמיים ביפן, ולמרות פרסומים קודמים, רמת הקרינה זינקה במדינה זינקה שוב בשעות האחרונות, בין השאר בגלל ההיבקעות בכור מספר 2 בפוקושימה. עד כה נהרגו 4,000 אנשים מראשיתו של אסון הטבע שפקד את יפן, ועוד רבים עדיין נעדרים. החששות לחייהם של 11 אלף נעדרים בערי החוף של יפן עדיין בתוקף.

"אל תאמינו למסרי ההרגעה של הממשלה - צאו מיפן מיד"

"לחצי האוויר בכור שעוצרים דליפה של חומרים רעילים ממנו, ירדו באופן דרמטי היום בכור מספר 2", אמר מסהיסה אוטסוקו, מהחברה הממשלתית לאנרגיה ביפן. החברה צופה נזקים כבדים לאחר הפיצוץ במבנה הכור אתמול.

מוקדם יותר היום, קיסר יפן אקיהיטו ערך הופעה טלוויזיונית נדירה במהלכה הביע דאגה ממשבר הגרעין שפוקד את המדינה בעקבות רעידת האדמה וגלי הצונאמי שפגעו בה בשבוע שעבר. "הבעיות במתקני הגרעין היו בלתי צפויות, כמו גם עוצמת רעידת האדמה. אני מאוד מודאג", אמר הקיסר בן ה-77 במבט חושש.

"אני חושש מאוד מהמצב באזורים הפגועים", אמר הקיסר. "מספר הנפגעים והנעדרים רק עולה, ואיני יודע כמה קורבנות עוד יהיו. כולי תקווה שיימצאו כמה שיותר בני אדם בחיים". לאחר מכן המשיך: "אני מקווה מעמקי לבי, שהתושבים ישלבו ידיים, יתייחסו זה לזה בסובלנות ויתגברו על התקופה הקשה. אני פונה לניצולים וקורא להם שלא לאבד תקווה".

בכור בפוקושימה חזרו למאמצי הבלימה

על אף החשש הגובר מפני קרינה במתקן הגרעין בפוקושימה, עובדי הכור שפונו לפנות בוקר חזרו לפעילות. כחלק ממאמצי הקירור של הכור, ניסו היפנים להפעיל גם מסוקים כדי לשפוך מי ים על הכור, אולם בשל רמת הקרינה באוויר - המסוקים שבו לאחור ולא ביצעו את המשימה.

על פי הדיווחים במדינה, עובדי הכור פונו לפנות בוקר בשל רמות קרינה גבוהות שנמדדו במתחם בפוקושימה. בנוסף דווח כי ברחבי טוקיו נמדדה קרינה של פי 40 מהתקן, אם כי מתקבלים דיווחים שונים הסותרים את המידע.

ראש הקבינט הביטחוני ביפן התייחס להפסקת העבודה הזמנית של העובדים ואמר כי רמת הקרינה הרדיואקטיבית שנמדדה באזור היתה גבוהה מאוד ורחוקה מהרמה הממוצעת. עוד הוסיף ראש הקבינט כי "העובדים לא יכלו לבצע אפילו פעילות מינימלית".

לטענת מומחים, רמת הקרינה שנמדדה באזור הכור מסוגלת לגרום לבעיות רפואיות ולכן הוחלט לא לקחת כל סיכון. במהלך הלילה התקבלו דיווחים על עשן לבן שייצא מאחד הכורים בפוקושימה. בנוסף התקבל דיווח כי אש פרצה בכור מספר 4, אך כובתה כחצי שעה לאחר מכן.

יותר מ-10,000 נעדרים

אתמול אישרה לראשונה ממשלת יפן, כי חומר רדיואקטיבי אכן דלף בכורים. החשש הוא שפגיעה במעטפת הפלדה במתקן הכור יכולה לגרום לאסון בסדר גודל של צ'רנוביל.

אזרחים רבים שפנו להיבדק נחשפו לרמת קרינה מסוכנת והופנו לקבלת עזרה רפואית. בנוסף, הממשלה החליטה להגדיל את האזור שבו מוגבלת תנועת התושבים בעקבות התפשטות הקרינה הרדיו אקטיבית לרמה שמסכנת את בריאות הציבור.

רבבות בני אדם שניצלו מהאסון מאכלסים את המתקנים הציבוריים שהוקמו מבעוד מועד לשימוש במקרים כאלה של אסון לאומי. ואילו מבקרים זרים פנו דרומה לעיר הבירה טוקיו. התושבים צמאים למידע ולעדכונים וצמודים למקלטי הטלוויזיה בכדי לקבל הנחיות מהממשלה שלטענתם כלל לא מעדכנת במה שבאמת קורה. ואילו הסוכנות העולמית לאנרגיה אטומית נשענת על הדיווחים של ראש ממשלת יפן, דבר שלא מוסיף לאמון האזרחים.