לקחי ה"מרמרה": בזמן שהשייטת השתלטה, דובר צה"ל הפיץ סרטונים

בזמן ההשתלטות על ספינת הנשק "ויקטוריה" דובר צה"ל גם הפעיל 50 בלוגרים ברחבי העולם, אליהם נשלחו דיווחים מיידיים, ומסוק שחג מעל הספינה העביר דיווחים מצולמים מהשטח

פעולת ההשתלטות של שייטת 13 על ספינת הנשק "ויקטוריה" תואמה עם דובר צה"ל, שהחל לתדרך ולהפעיל שירותי ניו-מדיה דוברותיים בזמן אמת.

מדובר בחלק מהלקחים שנרשמו מהשתלטות צה"ל על ה"מרמרה" הטורקית, אשר גרמה נזק תדמיתי כבד לישראל. הפעם, להבדיל, הפעיל בין היתר דובר צה"ל כ-50 בלוגרים ברחבי העולם, כאשר שלח אליהם דיווחים מיידיים, ומסוק שחג מעל ההשתלטות העביר דיווחים מצולמים מהשטח.

לפי ההחלטה האסטרטגית בצה"ל, ניתנה עדיפות בדיווחים לתקשורת הבינלאומית. מיד לאחר האירוע בצהרי יום שלישי החלה הפצה מאסיבית של סרטים על-ידי דובר צה"ל, ובהם סרט יצירת הקשר של המפקד עם ספינת התחמושת, סרט בו רואים את הספינה מהאוויר וסרט של הכוחות הישראלים עולים על הספינה.

לידי "גלובס" הגיעה רשימת התדרוכים שקיים ומקיים בשעות אלה דובר צה"ל. ממנה עולה כי לצד בלוגים אירופאים ואמריקנים, התקיימו תחילה תדרוכים נקודתיים לעיתונים - "ניו-יורק טיימס", "וושינגטון פוסט" ושני עיתונים גרמניים מרכזיים. כמו כן התקיימו תדרוכים לתקשורת הערבית ,ובהם לשידורי ה-BBC בערבית ולרשת אלחורה.

בנוסף, הופצו תמונות סטילס על-ידי יחידת ההסרטה של דובר צה"ל, ובהן תמונות של עליית הלוחמים על הספינה ושל אמצעי הלחימה שנתפסו עליה. בין היתר תודרכו גם ארגונים יהודיים ומובילי דעת קהל ברחבי העולם, אותם רישת בשנה האחרונה דובר צה"ל.

האירוע עצמו החל בשעה 09:00 בבוקר, ואילו ההודעה הרשמית של דובר צה"ל יצאה בשעה 12:00 בצהריים. אולם עד אז, לראשונה בתולדות צה"ל, כבר הופצו עשרות רבות של ציוצים ועדכוני בלוגים, תוך התייחסות למקרי השתלטות אחרים.

כמו כן, תודרכו הסוכנויות הזרות, והתקיים תדרוך של נציג דובר צה"ל ברשת אלג'זירה. זאת, לצד תדרוך כללי של רמ"ט חיל היום.

מיד לאחר הפעילות הועלו גם עשרות תמונות וסרטונים לאתרי YouTube ופליקר.