רומנו, תן מיליון שקל ושכח

בשביל מה צריך מנכ"ל אל-על לשעבר את כל זה? שישלם מה שביקשה הרשות ויסגור עניין

לחיים רומנו, מנכ"ל אל-על לשעבר, יש בעיה: אם יעביר לקופת אל-על מיליון שקל, כפי שנקבע מאחורי הקלעים של דוח רשות ניירות ערך, בהסתמך על הנכונות שלו לסיים את הפרשה, הוא יראה, לכאורה, כמי שמודה באשמה.

באיזו אשמה בדיוק, לא ברור, שכן דוח הרשות אינו מטיל בו אשמה. הדוח, מיום חמישי האחרון, קובע כי אל-על שילמה לרומנו סכום עודף של 4.7 מיליון דולר, שמשקף פער בין שתי נוסחאות לתשלום שכר ומענקים.

אבל אם רומנו יעמוד על דעתו שהוא לא עשה כל מעשה בעייתי, וגם יקשיב לחברים קרובים, האומרים לו שזו בדיוק הסיבה שהוא אינו צריך או חייב להחזיר לאל-על שכר של מיליון שקל - הוא עלול להיקלע למערכת סבוכה וארוכה של תביעות הדדיות. רק שאז זה יקרה דווקא מול חברה קרובה ללבו, ומול כמה מבעלי השליטה והמנהלים באל-על, שעמם הוא מקיים יחסי חברות והערכה הדדית גבוהה.

זה הדירקטוריון

בכלל, מי צריך את כל הבלגן הזה כשאפשר לסיים הכול במיליון שקל, סכום לא ממש דרמטי בחיי מנהל בכיר בישראל. אבל אז, אם יעביר מיליון שקל, שמא עלולה להיסדק תדמית המנהל המצליח, הזכורה מימי הקמת פרטנר העליזים וימי אל-על הממריאים?

הוא, שהיה המשנה המצליח והכריזמטי למנכ"ל רשת אורנג', שהשוק לא הבין למה הוא מוכן להסתבך בהרפתקה ניהולית באל-על - גם חברת תעופה, שזו צרה בפני עצמה, גם חברה שהייתה זמן קצר לפני כן ממשלתית, עם ועד עובדים בעייתי במיוחד ובעלי שליטה שעוד לא גיבשו את ההרמוניה ביניהם (שבדיעבד התבררה כסדוקה). אבל אם לא יעביר את המיליון... בקיצור, רומנו, תפסיק להתגלגל: שלם ושכח.

שלם - כי כך צריך וכך נקבע. שכח - כי לא אתה זה שטמנת ידך בקופה. נתנו לך. אתה לא אשם ואתה גם לא אחראי, כמו שאף מנכ"ל שמככב בימים האלה, ועוד לא הגענו לשיא, בטבלאות השכר המתפוצצות של החברות הציבוריות - לא אשם. מי שאשם זה הדירקטוריון. מי שאשמים הם הדירקטורים. הם מחליטים והם נותנים. במקרה של אל-על, ביטוח הדירקטורים כבר הולך לשלם עבורם 750 אלף דולר.