קופות הגמל יפצו עמיתים בעשרות מיליוני שקלים

מדובר בעמיתים שבקשותיהם למשיכה או מעבר עוכבו במהלך המשבר הכלכלי

קצת פחות משנה וחצי לאחר הטיוטה הראשונה - וכשנה לאחר הטיוטה השנייה בנושא - אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר הוציא היום (ד') את הכרעת הממונה, פרופ' עודד שריג, בנושא "פיצוי בשל איחור במשיכה של כספים או בשל איחור בהעברה של כספים בין קופות גמל או בין מסלולי השקעה", שישלמו הגופים המוסדיים לעמיתים ומבוטחים שנפגעו.

לפי הערכות, מדובר בתשלום מצרפי של עשרות מיליוני שקלים, שחברות ניהול קופות הגמל מחויבות ליזום כלפי לקוחותיהן, כפיצוי על כך שבקשותיהם למשיכת כספים, או להעברתם בין קופות או מסלולים, בוצעו באיחור, בתקופת המשבר הכלכלי החריף, וליתר דיוק בין 1 ביוני 2008 לסוף אותה שנה.

בתחילה האוצר הורה על פיצוי לקוחות שנפגעו מעיכוב ביצוע בקשותיהם במהלך תקופה ארוכה בהרבה - החל בראשית 2007 ועד שלהי 2008. על חברות ניהול קופה"ג לסיים את החזר הכספים עד סוף השנה.

הכרעת הממונה קובעת כי במקרה של איחור בביצוע בקשת משיכה נדרשת חברה מנהלת לשלם לעמית באופן יזום את הכספים שעמדו לזכותו במועד שנקבע בדין לתשלום הכספים, בתוספת ריבית פיגורים בגין תקופת האיחור. באיגוד קופות הגמל שבלשכת המסחר הגיבו היום ואמרו כי "קופות הגמל יבצעו בדיקה יזומה ללקוחות אשר ביקשו למשוך או להעביר את כספם לקופות אחרות, במהלך התקופה 1.6.2008-31.12.2008, ובמידת הצורך יפצו, באופן יזום, את העמיתים על איחורים (...) לפיכך, אין צורך לבצע פנייה של העמיתים לקופות".

בהכרעה הסופית חלו כמה הקלות ושינויים ביחס לטיוטות קודמות, והיא רלבנטית רק לקופות גמל לתגמולים (קופות לא משלמות) - ולא לקרנות פנסיה וחברות ביטוח. זאת, לאחר דין ודברים עם תעשיית הגמל.