XTR הישראלית יוצאת לגייס 10-5 מיליון דולר

החברה פיתחה טכנולוגיה המאפשרת לשלוט על טלוויזיות, טלפונים ומחשבים ניידים באמצעות תנועה וללא שלט ■ בימים אלה היא יוצאת לסבב הגיוס השלישי

טלוויזיה, הטלפון הסלולרי והמחשב נמצאים רגעים ספורים לפני מהפך. הכוונה אינה לטכנולוגיית התלת-ממד, אלא לטכנולוגיית תנועה, שעושה את צעדיה הראשונים בשוק.

חלוצת המהפך היא פריים סנס הישראלית, שפיתחה את הטכנולוגיה שמשולבת בתוסף התנועה קינקט, ושמאפשרת משחק בקנוסולת האקס בוקס 360 של מיקרוסופט באמצעות מחוות תנועה וללא שימוש בשלט.

שחקנית ישראלית נוספת רוצה להיות שותפה פעילה בתהליך הזה - חברת Extreme Reality - XTR, שפיתחה טכנולוגיה המתבססת גם היא על מחוות תנועה, אך מכוונת בעיקר לסלולר, למחשב הנייד, ולשאר שימושים יותר יומיומיים.

"אנחנו רוצים לשים את התוכנה שלנו על כל מכשיר של משתמש קצה", אומר דור גבעון, המנכ"ל ואחד המייסדים של XTR בראיון ל"גלובס". "רוב הפעולות שאנשים עושים בטלוויזיה הן פשוטות, ולכן הטכנולוגיה שלנו יכולה להחליף את השלט בביצוע שלהן", הוא מוסיף.

החברה מעסיקה 30 עובדים, היא ממוקמת בהרצליה פיתוח, ובימים אלה היא עסוקה בניסיון לגייס 5-10 מיליון דולר בסבב גיוס שלישי, מקרנות הון סיכון וממשקיעים אסטרטגיים.

XTR גייסה כבר 7 מיליון דולר בשני סבבים, ועל המשקיעים שלה נמנים טקסס אינסטרומנטס (TI), האנג'ל לארי ג'ואפי, המדען הראשי ומשקיעים פרטיים.

לשיתוף הפעולה עם TI, המפתחת מעבד אפליקציות לטלפונים סלולריים, יש פוטנציאל גדול להיות מקפצה לקדמת הבמה בעולם הסלולר, שכן היא החליטה לשלב את הטכנולוגיה של XTR במעבד האפליקציות שלה - OMAP.

כך, טלפונים סלולריים שיגיעו עם OMAP ויכללו את התוכנה של XTR יציעו למשתמשים לשלוט בפונקציות מסוימות באמצעות מחוות תנועה, באופן דומה לדרך השליטה בקינקט.

ההבדל הוא שהמשתמש לא יצטרך לקנות מצלמה נוספת שתופסת הרבה מקום, זאת, כיוון שהטכנולוגיה של XTR מאפשרת להשתמש במצלמה הקדמית של הטלפון - המיועדת במקור לשיחות וידיאו - לשליטה על ניווט בתפריטים, על ווליום ועל ניתוק ומענה לשיחה בעזרת תנועה קצרה באוויר, ובלי הצורך להסתכל היכן בדיוק נמצא הכפתור שעל-גבי הטלפון.

לקרוא בטאבלט עם ידיים מלוכלכות

לאלה המשחקים בקינקט היכולת הזו כבר לא נשמעת דמיונית. אולם בניגוד לאקס בוקס, שבו הטכנולוגיה מיועדת בעיקר לצורכי בידור, הטמעת הטכנולוגיה בטלפונים תשמש לשליטה קלה יותר בהם, ולמינימום הפרעה בריכוז בנהיגה.

בנוסף, הטכנולוגיה תוטמע בטאבלטים (מחשבי לוח), כך שמשתמשים יוכלו להפעיל אותם גם כאשר הידיים שלהם מלוכלכות. למשל, בזמן שהם אוכלים ארוחת בוקר והם רוצים לקרוא עיתון בטאבלט.

לא חסרים שימושים נוספים שיכולים להפוך את החיים של המשתמשים באמצעות תנועה לקלים יותר. XTR מתכננת להכניס עד סוף השנה את הטכנולוגיה שלה למחשבים ולטלוויזיות של יצרניות מוכרות. דבר זה יאפשר לזנוח את השלט הרחוק בסלון ולהתחיל לשלוט בטלוויזיה עם הידיים בלבד.

כך שהמשתמש למעשה הופך לשלט אנושי. התוכנה של XTR תזהה את האדם שישמש כשלט לאותו הרגע, כלומר זה שהרים את ידו, ותאפשר לו לשלוט בסאונד או במעבר התפריטים.

עוד הבדל הוא שבניגוד לקינקט, המערכת לא מתבלבלת בין המשתמשים במקרה שכמה אנשים יושבים מול המצלמה. כמו כן, הטכנולוגיה מאפשרת לעבוד גם כשהמשתמש נמצא קרוב למסך, מה שמתאים בעיקר לטאבלטים, סלולריים ומחשבים ניידים.

עם זאת, על-מנת שהשוק יקבל את הטכנולוגיה, הוא צריך לעבור חינוך: התנועות חייבות להיות טבעיות, מבלי שהאדם הרוצה לבצע אותם יצטרך להתאמץ. "ברמת המשתמש אנחנו צריכים להיות פשוטים. אדם צריך להבין איך עושים את זה ב-10-15 שניות, אחרת זה יכול להביך אותו. כמו-כן, זה צריך לתת חוויה טובה יותר, בשביל שהוא ירצה להשתמש בזה", אומר גבעון.

תוכנה המתבססת על חומרה קיימת

אסטרטגיית המכירה של גבעון מבוססת על כך שהיצרן לא צריך לשלם הרבה בשביל להטמיע את הטכנולוגיה החדשה במוצרים שלו, כיוון שהיא כוללת רק תוכנה ומתבססת על חומרה קיימת.

"התוכנה שלנו צורכת מעט חשמל ומעט זיכרון מהמכשיר שבו היא משתמשת. היצרן צריך להוסיף תוכנה בלבד למוצר שלו, כאשר העלות בשבילו היא נמוכה", אומר גבעון.

בנוסף, XTR פיתחה תוכנה בשם izi, המאפשרת לכל משתמש להגדיר מחווה מסוימת לפעולה. למשל, סיבוב האגרוף להגברת והנמכת הווליום.

"המשתמש יהיה מסוגל לבצע את תהליך הלימוד של כל פעולה ב-10 שניות", הוא טוען. הטכנולוגיה של החברה מותאמת גם לעולם המשחקים, כאשר בדומה לקינקט השוק הזה לומד עכשיו להעביר את התוכן שלו להפעלה באמצעות תנועה. באמצעות הטכנולוגיה שלנו אפשר להעיף את הציפורים של Angry Birds עם האצבעות באוויר", אומר גבעון.

XTR הוקמה ב-2005. לדברי סמנכ"ל הכספים שלה, אדוארדו פרינטק, היא מתכננת להפסיד עד שנת 2013, שרק אז תעבור לרווח.

כמו-כן, החברה לא פוסלת אקזיט עתידי. "ל-XTR יש יכולות אדירות, אנחנו עובדים על החדרת המוצרים שלנו לשוק ואם יהיה גוף שיוכל לממש את הטכנולוגיות האלו, אנחנו נשמח לבדוק שיתוף פעולה איתו", אומר גבעון.