הערכה קודרת בארה"ב: "שיתוק ביפן; הקרינה קיצונית"

קביעת יו"ר הוועדה לרגולציה גרעינית, גוף של הממשל, פסימית הרבה יותר מזו של יפן ■ זו היתה הפעם הראשונה שממשל אובמה מפרסם הערכה רשמית על המשבר ביפן

יו"ר הוועדה לרגולציה גרעינית (NRC), גוף של הממשל הפדרלי בארה"ב לניטור בטיחות של כורים גרעיניים וחומרים רדיואקטיביים, אמר אתמול (ד'), בשימוע בקונגרס, כי האיום שנשקף מהכורים הגרעיניים הפגועים בתחנת הכוח פוקושימה דאיצ'י, בצפון יפן, חמור יותר מהאיום שמתואר בהערכת המצב של שלטונות יפן.

זו היתה הפעם הראשונה שממשל אובמה פרסם הערכה רשמית על המשבר הגרעיני המתעצם במדינה המוכה. ההערכה מבוססת על מידע שמסרו היפנים ועל מידע שליקטה בארה"ב באופן עצמאי, לרבות מתצלומי לוויינים ברזולוציה גבוהה, ומגורמים אמריקניים שהוחשו לאתר האסון.

היו"ר, גרגורי ג'צקו, אמר, כי הנזק שנגרם לפחות לכור אחד במתחם התחנה קריטי הרבה יותר מכפי שאפשר להתרשם מההודעות הרשמיות של ממשלת יפן או של מפעילי תחנת הכוח. הוא טוען, כי אין יותר מים במיכל האכסון של של מטילי דלק רדיואקטיביים משומשים בכור מס' 4, דבר שנובע כנראה מבקיע בדפנות המיכל.

המשמעות היא, שבהעדר מים, המשמשים לצינון הדלק הגרעיני, מוסיפים המטילים להתלהט ולפלוט קרינה. "אנו מאמינים שרמות הקרינה (עתה) גבוהות במידה קיצונית, והדבר עלול להשפיע על היכולת לנקוט צעדים לתיקון המצב", אמר ג'צקו. הרשויות ביפן לא הכחישו את הקביעה הזו באופן חד-משמעי. דוברים בטוקיו הסתפקו באמירה, שהם אינם יכולים לאשר את דברי ג'צקו.

בטווח הארוך, התרחיש הגרוע ביותר הוא שהמטילים בכור מס' 4, ואולי בכורים נוספים במתחם, יוסיפו להתלהט עד שיותכו, כפי שקרה בצ'רנוביל, מצב שעלול להביא לשחרור כמויות גדולות מאוד של קרינה רדיואקטיבית ולהפוך מאות קמ"ר בצפון יפן לאזורים שאינם מתאימים למגורי אדם במשך דורות רבים. השטח הנגוע יהיה עלול להתקרב, ואולי להקיף, את האזור המטרופוליטני של סנדאי, עיר המחוז, שבה כמיליון תושבים.

על סמך הקביעה הפסימית של ג'צקו, המליצה השגרירות האמריקנית בטוקיו לאזרחי ארה"ב בצפון יפן להתרחק לפחות 75 ק"מ מהמתחם הגרעיני הפגוע. ממשלת יפן, לעומת זאת, קראה לאנשים באזור לפנות שטח ברדיוס של 20 ק"מ מהמתחם, ולאזרחים שגרים במרחק 20 עד 30 ק"מ, לתפוס מחסה בתום מבנים.

"אנו ממליצים על פינוי ברדיוס הרבה יותר גדול מזה שעליו המליצה יפן", אמר ג'צקי.

פקידים אמריקניים, שמנהלים מגעים עם הרשויות ביפן, דיווחו כי ההנהגה הפוליטית והממשלתית במדינה כאילו קפאה במקומה ואינה יכולה למסור באופן ברור מידע על חומרת המשבר. יתר על כן, במקרים מסוימים, הפקידות הבכירה ביפן מסרבת לקבל סיוע שמציעות מדינות זרות. שני פקידים אמריקניים אמרו, כי לדעתם ממשלת יפן אינה מקבלת תמונה ברורה מחברת הכוח של טוקיו, שמפעילה את תחנת הכוח. הפקידים מצוטטים הבוקר ב"ניו יורק טיימס".

"כל דבר במערכת השלטונית היפנית מתוכנן לבנות קונצנזוס באופן איטי", אמר פקיד אמריקני. "במשבר כזה, צריך לפעול במהירות. זה לא עובד".