יפה לו: רנה אדה בראיון ל-G על הסיבות להמשיך לעצב בעולם השפע

אדה: "עיצוב הוא להוציא לפועל אבות-טיפוס, שלא יאבדו מהאיכות שלהם כשהם הופכים להיות מתועשים, כך שיישארו מיוחדים גם עבור הצרכן. יש בעולם כבר מיליוני דברים, ולכן צריך למצוא סיבה למה אני רוצה שהמוצר הזה יתקיים"

כשאני מסתכלת על מדפי החנויות בעולם רווי מוצרים, בחברת השפע הצורכת עצמה לדעת, אני תוהה מי צריך את כל הגאדג'טים האלה, כל השעונים הצבעוניים, המתקנים המעוצבים לאחזקת סליל של נייר טואלט או מנורות שולחן בצורות מפתיעות. כשאני אומרת את זה לרנה אדה (Rene Adda), מייסד, נשיא ומעצב ראשי בחברת Lexon (ייבוא: הפיטאי/יוניק), שמתמחה מזה עשרים שנה בעיצוב, ייצור והפצה של מוצרים שימושיים, הוא דווקא מוצא אותם נחוצים מאוד.

יש לו גם צידוקים משכנעים למדי, כמו העובדה שעדיין יש מקום לייצור של מוצר שיגרום הנאה בשימוש יומיומי, שיהיה ידידותי למשתמש בו, שיעורר השראה ושייחרת בזיכרון.

כדוגמה למוצר כזה הוא מביא את אחד המוצרים המפורסמים של החברה, רדיו בן 14 מגומי, בעיצוב מארק מאתייה. הרדיו הזה נחשב לאייקון של עיצוב, שייך לאוסף הקבע של מוזיאון ה-MOMA בניו יורק וזכה להופיע על שער המגזין טיים. מדובר במלבן גומי מדליק למראה, עדכני חרף השנים הרבות שחלפו מאז שיוצר לראשונה, הקיים בשלל צבעים וגוונים, עם בליטות ושקעים מזמינים למגע ולהפעלת הפונקציות השונות.

רנה: "זה נקרא עיצוב מצליח. לא בשל הכמויות שמכרנו, אלא כי גם אחרי 14 שנה הוא עדיין לא נראה ישן, והוא עדיין שימושי ויעיל. בעיניי הוא גם אקולוגי. אולי לא לפי ההגדרה המקובלת, אבל לפי זו שלי - כן. אם שומרים על שעון מעל עשר שנים ולא זורקים אותו, אז בעיניי הוא ידידותי לסביבה. לעומתו, מוצר 'ידידותי לסביבה' שישרוד מעט זמן וייזרק לפח במהרה, הוא כבר לא ידידותי לסביבה".

לצד אלה יש בלקסון מוצרים בעלי אפיל אקולוגי קלסי ואפילו מעט שחוק, כמו רדיו ומחשבון כיס במעטפת במבוק. רוב המוצרים של לקסון - סוגים כאלה ואחרים של שעונים, מחשבוני כיס, מקלטי רדיו, מכשירי כתיבה, תיקים ומזוודות - מאופיינים בצבעוניות ססגונית, בקווים מעוגלים ורכים יחסית למוצרי אלקטרוניקה, בחיבור הדוק וניכר לעין בין צורה, תפקוד וחומר ועם לא מעט הברקות עיצוביות.

נפגשתי עם רנה אדה לרגל ביקורו האחרון בישראל. כיהודי צרפתי הוא מרבה לבקר בארץ הקודש, ופגישתנו נערכה ממש עם תום חגיגות העשרים הגדולות שערכה החברה בצרפת, שבהן נכחו גם חלק מהמפיצים ב-55 המדינות שבהן היא משווקת ממוצריה. "אנחנו מעצבים חפצים שימושיים שמשלבים בין עיצוב, איכות ופונקציה", מתאר אדה. "גם אם מישהו לא שמע על המותג, הוא יקנה את השעון, למשל, כי יראה אותו ויחשוב שזה מוצר פשוט, יפה ונוח לשימוש, ויחשוב שזה משהו שיתאים לו. זה עיצוב דמוקרטי ולא יקר. מחירי כל הקולקציה שלנו הם 100-50 אירו, סכום אפשרי למרבית האנשים".

- מה זה עיצוב בשבילך?

"עיצוב הוא להוציא לפועל אבות-טיפוס, שלא יאבדו מהאיכות שלהם כשהם הופכים להיות מתועשים, כך שיישארו מיוחדים גם עבור הצרכן. עבור כל מוצר צריכים להישמר היבטים רגשיים, וצריך להתייחס לצרכים של המשתמש ולשאיפות שלו. יש בעולם שלנו כבר מיליוני דברים, ולכן צריך למצוא סיבה למה אני רוצה שהמוצר הזה יתקיים. לא רק כי אני רוצה אותו, אלא כדי שגם אחרים ירצו אותו. השעון המעורר שליד המיטה צריך להיות טוב יותר מזה שהיה שם לפניו, וחשוב לי שיהיה מחובר להיום ולא עתידני מדי. מכיוון שאני מעצב מוצר שישתמשו בו, צריכה להיות לו זהות אמיתית ויכולת פיתוי, דבר קטן שיעשה את הסביבה שלידו, בבית או במשרד, לאטרקטיבית יותר. הדברים הפשוטים הם הקשים ביותר לעיצוב. אני עובד עם תחושה, ואין לי מושג כמה נמכור. אם זה יפה - זה ימכור, ואם לא - אז לא".

- באיזה מוצר שלך אתה גאה?

"לפני 17 שנה עיצבתי תיק, שמאז ממשיך ומתפתח ובכל שנתיים יוצאות גרסאות חדשות לקולקציה הרחבה. זהו אוסף של תיקים ומזוודות, שמזוהה בזכות ידית אלומיניום ובד מיקרופייבר, שהוחלף השנה בבד נטול PVC שמתפרק באופן טבעי (Bio-degradable) ויש לו מגע נעים. גב התיק עשוי מגומי טבעי, והתוצאה היא תיק קל משקל, חזק ועמיד למים. בשנים האחרונות מכרנו ממנו מעל 3 מיליון יחידות. זה מוצר שנהנה מפשטות, פיתוי וזהות, העקרונות של לקסון, כך שהוא תואם את רוח החברה".