כיצד האסון ביפן ישפיע על הרכב בו תנהגו?

אמנם ייצור הרכבים היפנים נעשה בחלקו הגדול מחוץ למדינה, אבל האסון שם ישפיע על הגעת הרכבים לישראל - וגם עשוי לשמש את המתחרים להפחיד מפני השימוש במכוניות יפניות

נכון לעכשיו המצב ביפן עדיין נראה כאוטי. אבל גם אם נניח שיפן תינצל מאסון אקולוגי ארוך טווח, לאסון הנוכחי כנראה תהיה השפעה בחודשים הקרובים על שורה של תחומי ייצוא וסחר של יפן. כשמדובר בישראל, תחום הסחר העיקרי הוא הרכב.

בעשור האחרון נע פלח השוק של המותגים היפניים בישראל בסביבות ה-35%-40%, כולל מכירות רכב, שמיוצר מחוץ ליפן ומיובא ארצה. במונחים כספיים, מדובר ברכישות רכב יפני ב-7-8 מיליארד שקל בשנה.

הנאמנות לרכב היפני בישראל מתבטאת גם בסחירות ושמירת ערך גבוהות בשוק המשומשות ואלו הם נכסים שיווקיים שלא יישחקו בקלות. אבל נאמנות הלקוח הישראלי תלויה בממדי הקטסטרופה ובזמן שיידרש לשיקום. לטובת חובבי היפניות, ננסה להעריך את ההשלכות, לפחות בטווח הקצר.

דחייה במועדי האספקה

בימים אלה רוב יצרני הרכב היפנים עוצרים את הייצור ברחבי יפן, כולל במוקדים מרוחקים מאזור האסון, שלא הושפעו ממנו ישירות. אולם זהו רק אקט של הזדהות ומתן אפשרות לעובדים לטפל במקרי מצוקה של קרובי משפחה. השאלה היא מה יקרה בהמשך.

נקדים ונאמר שחלק לא מבוטל מכלי הרכב היפניים שמיובאים לישראל, מיוצרים מחוץ ליפן. טויוטה, למשל, שולחת אלינו כלי רכב מטורקיה, תאילנד ודרום אפריקה. מאזדה מייצאת חלק מדגמיה בתאילנד, לסוזוקי יש מפעלים חליפיים בהודו, הונגריה וסין; להונדה יש מפעלי ייצור וייצוא בטורקיה, בסין ובבריטניה ורוב דגמי ניסן מגיעים אלינו כיום ממקסיקו ואירופה.

לישראל יש גם יתרון, שאין לרוב השווקים באירופה, שהוא הכרה בתקינה האמריקנית. ייבוא היפניות מארה"ב "מבשיל" כיום ללא קשר לאסון ביפן, אולם סביר שהוא יאיץ את התהליך. לכן, גם בתרחיש בו ייבלם הייצור ביפן לזמן בלתי מוגבל, עדיין יהיו מקורות אספקה של רכב יפני לשוק הישראלי.

הבעיה היא שליצרני הרכב יש כיום "שרשרת ייצור" גלובלית ומתוזמנת היטב של חלפים, רכיבים וספקי משנה, ואפילו ניתוק של חוליה אחת, יכול לעכב תהליכי ייצור שלמים ולדחות מועדי ייצור. גם כלי רכב יפנים שמיוצרים בארה"ב, אסיה ואירופה, מייבאים מיפן רכיבי מפתח ייחודיים, כמו תיבות הילוכים אוטומטיות וצ'יפים אלקטרוניים.

לכן, מה שצריך לעניין אותנו הוא עד כמה גדולה תהיה הפגיעה בשרשרת האספקה ביפן. נכון לרגע זה, נראה שדחיית אספקות רכב למספר שבועות עד חודשים בודדים בחלק מהדגמים היא כמעט בלתי נמנעת. לא היינו פוסלים מצב, שבו לקוח ישראלי, שיזמין דגם רכב מסוים בעתיד הקרוב, ייענה בתשובה של "מועד אספקה בלתי מובטח".

מינוף הקטסטרופה

קניית מכונית יפנית נתפשת אצל הצרכן הישראלי כצעד מאוד רציונלי, אבל שיווק רכב בישראל מערב גם שיקולים לא רציונליים, כמו אמונות תפלות, פוליטיקה והיסטריית המונים. במקרה הנוכחי מדובר בחשש מפני זיהום רדיו-אקטיבי.

מעשית, הסיכויים לנזק בריאותי כלשהו מרכב שיוצר ביפן הרחק ממקום האסון ועלה על אוניה, הם קלושים. אבל אפשר להמר שבשוק הסופר התחרותי והאגרסיבי של ישראל, יהיה מי שימנף וילבה את החרדות בעקיפין לטובת הגדלת נתח השוק שלו.

תהליך כזה כבר ראינו בעבר סביב "בהלת הקרינה האלקטרו-מגנטית", שהצליחה לבלום למשך מספר חודשים את המכירות של כלי רכב היברידיים בישראל. שימוש בקטסטרופות הוא אולי כלי שיווקי לא אתי, אבל הוא יעיל מאוד.

מתחרות

שברולט קרוז האצ'בק

גרסת ההאצ'בק של השברולט קרוז תציב בפני האסטרה מכשול לא קטן: לא זו בלבד, שעיצובן של השתיים דומה אלא ששתיהן מבוססות על אותה פלטפורמה, מציעות מרחב דומה בתא הנוסעים ומצוידות במכללי הנעה מקבילים. הקרוז 5 דלתות תגיע אלינו בהמשך השנה. המחיר עדיין לא ידוע.

הונדה סיביק

הסיביק החדשה דומה בעיצוב לדגם הנוכחי, אבל זו מכונית גבוהה יותר, עם תא נוסעים בעיצוב חדש ואבזור מתוחכם. המכונית תוצע גם בגרסה היברידית עם סוללת ליתיום-איון. גרסת החמש דלתות, שמיועדת בעיקר לאירופה, צפויה להגיע אלינו לקראת סוף השנה.

יונדאי אלנטרה

אחרי ה-I25, שנחתה פה החודש, תגיע השנה גם המשפחתית אלנטרה, שתיקרא כנראה "I35". יש לה עיצוב ספורטיבי מבחוץ ועיצוב אירופאי מבפנים והיא ניצבת על פלטפורמה חדשה עם בסיס גלגלים שהוארך בכ-5 סנטימטרים. באירופה יהיה לה מנוע 1.6 ליטר חזק עם הזרקה ישירה וכנראה גם המנוע הרגיל של ה-I30 עם תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

סובארו אימפרזה

בחודש הבא תציג סובארו את מחליפת האימפרזה בארה"ב ובתערוכת פרנקפורט בספטמבר תוצג כנראה גם הגרסה האירופאית, בהנחה שהמצב ביפן יירגע. היא אמורה להיות נקודת מפנה עם עיצוב חיצוני מתקדם, תא נוסעים מודרני ואיכותי, תיבות CVT מבית טויוטה ומנוע 1.6 ליטר.