"קמפיין רעידות האדמה יוצר פחדים בלי לתת פתרונות"

כמי שמתמחה בתכנון ובנייה, עו"ד אלי וילצ'יק טוען כי תמריציה של תמ"א 38 מועטים וכי חיי הדיירים המשפצים הופכים לבלתי נסבלים: "הבית הופך לאתר בנייה, והשיפור לא משמעותי"

"המוסדות והמערכת בישראל עובדים באיטיות ולא משקיעים מאמץ לקדם פיתוח. בוועדות תכנון מחפשים להקשות, לשאול שאלות במקום למצוא פתרונות, איפה הבעיות והפגמים, ולמה אי-אפשר לאשר מה שאתה רוצה. ועל כל צעד ושעל צריך ייעוץ שמעכב ומונע. פרשנות החוק בשנים האחרונות קשוחה, זה לא מאפשר ליצור יוזמות, והמערכת תקועה".

כך אומר בראיון ל"גלובס" עו"ד אלי וילצ'יק, בעל משרד עורכי הדין כהן, וילצ'יק, קמחי ושות' המייעץ לרשויות מקומיות ועוסק בתכנון ובנייה, משפט מינהלי, פירוקים, חברות ומשפט מסחרי כללי.

לדברי וילצ'יק, "כל כמה שנים מנסים ליצור ועדות עוקפות לזירוז הליכים. חלק מהתוכניות הן בכייה לדורות וחלק מוצלחות, אבל אותו דבר אפשר להגיד על תוכניות במסלול הרגיל.

"החוק החדש לתכנון ולבנייה תקוע בכנסת למעלה משנה, כי האויב הכי גרוע של הטוב מאד הוא המצוין - מרוב שרוצים לעשות מערכת מצוינת, אין מערכת בכלל.

"אני לא יודע אם הפוליטיקאים מתכוונים ברצינות, אבל כל פעם שרוצים לעשות שינוי, הפקידות יוצרת חסמים בירוקרטיים ושמה מקלות בגלגלים, כי רוצים לקחת ממנה את הכוח".

"משימה בלתי אפשרית"

לטענת וילצ'יק, "קמפיין רעידות האדמה יוצר פחדים באוכלוסייה בלי לתת פתרונות. הפתרון היחיד הוא תמ"א 38, שלא תמיד מתממשת".

והוא מסביר: "הזכויות מעטות מדי, והקשיים רבים מאד: להשיג רוב אצל הדיירים זו משימה בלתי אפשרית, כי חלקם קשישים שלא חושבים רחוק, התמריצים מעטים, ואם הצלחת - החיים בלתי נסבלים, כי הבית הופך לאתר בנייה לתקופה ארוכה, והשיפור לא מי יודע מה משמעותי, וגם בקרב מהנדסים יש חילוקי דעות אם להוסיף קומה או שתיים למבנה ישן".

לדבריו, "צריך להגיד שנעשה ניסיון לתת תמריצים גם למי שהורס ובונה מחדש, ולא רק משפץ - לפחות אנשים משפרים משמעותית את איכות חייהם. אז אולי צריך לחשוב מחוץ לקופסה".

הראיון המלא עם עו"ד אלי וילצ'יק - במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".