עוד לא סיבה למסיבה

הצלחת מרכז הפיתוח שמתכננת ברקליס בישראל אינה מובנת מאליה ■ השת"פ עם נס אולי יהיה רווחי, אבל עלול להיות מי שיפגע

ביום ב' השבוע הודיעו משרדי האוצר והתמ"ת על הקמת מרכז פיתוח בישראל במסגרת תוכנית התמריצים שהגה מנכ"ל האוצר, חיים שני, לעידוד מרכזי פיתוח טכנולוגיים עבור הקהילה הפיננסית.

ביום ג' הצטרפה לחגיגה נס טכנולוגיות, שדיווחה כי היא תספק את העובדים למרכז בתמורה כוללת של 75 מיליון דולר על פני 5 שנים.

מעבר לכותרות ולחגיגות, האתגר האמיתי יהיה למצוא את העובדים המתאימים. הדרישות של ברקליס הם בעיקר לאנשי תוכנה ותשתיות בעלי התמחות שמתאימה לעולם הפיננסי. כלומר, מפתחי תוכנה מנוסים, חלקם מתמחים בתשתיות פיתוח ספציפיות, שגם מבינים באופן פרקטי את שוק ההון.

על-פי טבלאות השכר של חברת Ethosia לסוף 2010, שכרם של מפתחי תוכנה עם שנתיים ניסיון ומעלה נע בין 20-30 אלף שקל.

התמקצעות בתחום הפיננסי, שדורשת ידע בתחומים מורכבים כגון פיתוח תוכנה לזמן אמת (Real-Time) - מה שרלבנטי לתחום המסחר באופציות - דורשת פרמיה על השכר המוערך.

לזה התכוונו במשרד האוצר?

חשבון זה לא מסתדר עם המספרים שאמורה נס לקבל, ועוד לא הזכרנו רווחיות תפעולית בשיעור חד-ספרתי גבוה שאליה החברה שואפת.

בנס משוכנעים שירוויחו מהחוזה ומוסיפים שהחברה תיישם את הידע שצברה בהפעלת מרכזי פיתוח בהודו שאחראים על כ-20% מהכנסותיה.

בכלל, טוענים בחברה, מדובר בהסכם שאינו במחיר קבוע מראש (Fixed Price), וההיקף הוא רק הערכה.

סביר להניח גם שבנס יוכלו להיעזר ביכולות שהצטברו בהודו ובמזרח אירופה במידה ולא ימצאו את כוח האדם הנדרש בישראל במחיר סביר.

השאלה היא אם לזה התכוונו במשרד האוצר. נניח שאכן גם נס וגם ברקליס ירוויחו, אבל ייתכן שיש גם מפסידים. אחד המקורות המרכזיים למציאת כוח אדם מיומן הוא בחברות הישראליות שפועלות בתחום הפיננסי. למשל, חברת פאנדטק, שמספקת פתרונות סליקה ועיבוד תשלומים למאות בנקים בעולם, ובהם, על-פי הערכות, גם ברקליס. או חברת הסטארט-אפ Worklight, שמספקת פלטפורמה לפיתוח ולניהול יישומים סלולריים בעיקר ללקוחות במגזר הפיננסי בארה"ב.

ברקליס תתקשה לשכור ישירות את העובדים של הספקיות הישראליות לשירותיה, אבל נס, שמתפקדת על תקן קבלןנית כוח אדם, דווקא תוכל.

בשורה התחתונה, שואף שר האוצר, יובל שטייניץ, להגיע להכנסות של 5% מהפעילות בתחום (20 מיליארד דולר) בתוך כמה שנים, אבל ההסכם עם ברקליס, מייצר גם סימני שאלה. יתכן והכוונות הטובות שסביב התוכנית, יביאו לפגיעה בחלק מהחברות הישראליות בתחום הפיננסי, אם על-ידי העלאת שכר העובדים, או באיבוד לקוחות.

בכל מקרה, הצלחת התוכנית תהיה אתגר גדול.