שרה פיילין מגיעה היום לישראל לבלימת ההידרדרות בסקרים

סקר: בוחרים "עצמאיים", כלומר שאינם דמוקרטים או רפובליקנים, שהם הגוש המכריע בבחירות, מעדיפים את צ'רלי שין על פני פיילין

הפוליטיקאית וכוכבת תכניות הריאליטי שרה פיילין מגיעה היום לביקור בן 48 שעות בישראל לבלימת הסחף שלה בסקרי דעת קהל בארה"ב ובמאמץ להפריך הערכות שהיא משקל נוצה בנושאי חוץ.

פיילין תגיע עם בעלה טוד בטיסה מהודו, שם נשאה הרצאה, "חזוני על אמריקה", בכנס שארגן עיתון הודי. לפי ידיעות בארה"ב, היא קיבלה מהמארגנים את השכר הסטנדרטי שהיא דורשת להופעות מסוג זה: 100 אלף דולר. בישראל מתוכננת פיילין להיפגש עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולבקר במקומות הקדושים לנצרות בירושלים ובנצרת, וכן בכותל המערבי.

מסעות לימודים למדינות זרות הם טקטיקה מקובלת אצל מועמדים לנשיאות, או פוליטיקאים שרואים עצמם מועמדים, ובשנים האחרונות נעשתה ישראל יעד פופולרי לחולמים על הלשכה הסגלגלה. ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה ביקרו בישראל כחלק מהיערכותם לקמפיינים שלהם. מייק הקאבי, נוצרי אוונגליסטי, שהתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ב-2008, ביקר אף הוא השנה בישראל ויש אנליסטים שרואים בכך רמז שבכוונתו לשוב ולהתמודד על המועמדות ב-2012. זה היה ביקורו ה-15 בישראל. קדמו לפיילין השנה בישראל גם פוליטיקאים רפובליקניים אחרים: מיט רומני, היילי בארבור ורודי ג'וליאני.

אנליסטים אומרים, שביקור בישראל עשוי לעבות מעט את הרזומה הדק של פיילין לקראת הבחירות, אם אכן תחליט לרוץ. עד עתה היא הסתפקה בפיזור רמזים, אך נמנעה מלומר, רוצה אני.

המועמדת הפוטנציאלית תצטרך להתמודד עם דימוי כמעט אוניברסלי שהיא נטולת משקל סגולי, או למצער, שהיא משקל נוצה בנושאי חוץ. הטעויות שלה בגיאוגרפיה ובנושאים בינלאומיים הפכו אותה לכוכבת בעל כרחה בתכניות הקומדיה הליליות, שעשו מטעמים מטענתה שהיא יכולה לראות רוסיה מביתה שבאלסקה או מחוסר הידע שהפגינה כאשר ערבבה בין קוריאה הדרומית לקוריאה הצפונית.

סקר דעת קהל של מכון Public Policy Planning (רש"ת: PPP), שהתפרסם בשבוע שעבר, העלה כי בוחרים "עצמאיים", כלומר שאינם דמוקרטים או רפובליקנים, היו מעדיף את כוכב הטלוויזיה צ'רלי שין (לשעבר מ"שני גברים וחצי") כנשיא ארה"ב על פני פיילין ביחס של 41/36. "עצמאים" הם גוש הבוחרים שמכריע בדרך כלל את תוצאות הבחירות לנשיאות. מסתמנת גם ירידה בתמיכה בפיילין בקרב רפובליקנים ובמדינות שבעבר היו מקור תמיכה חזק, כאריזונה, דקוטה הדרומית ונבראסקה. 60% מהנשאלים בסקר ארצי של בלומברג, שנערך באחרונה, רואים את פיילין באור שלילי.

"אסירת תודה"

בהודעה באתר האינטנט שלה, כותבת פיילין: "אני אסירת תודה על שניתן לי לבקר בישראל בדרכי הביתה (אחרי ביקור בהודו). בשעה שהעולם מתמודד עם שינויים מפליגים ומציאויות חדשות, אני מצפה לפגישתי עם ראש הממשלה נתניהו שבה נדון על הנושאים החשובים שעמה צריכה להתמודד ישראל, בעלת בריתנו".

פיילין, כמו רוב עמיתיה בימין הנוצרי, נחשבת תומכת ישראל. בתקופה שבה היתה מס' 2 בכרטיס הרפובליקני לנשיאות, התפרסם תצלום שלה במשרדה באלסקה, כשברקע נעוץ דגל קטן של ישראל. לא אחת היא מצמידה לדש חולצתה דגלונים כפולים של ישראל וארה"ב. לעיתים קרובות היא מותחת ביקורת על מדיניותו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כלפי ישראל ובמיוחד כלפי ההתנחלויות. היא לא רק מתנגדת להקפאת הבניה; היא קוראת להרחיב את ההתנחלויות.

בתקופת השפל ביחסים בין ישראל לארה"ב בגלל ההתנחלויות, לפני כשנה, כתבה פייליין: "ממשל אובמה חייב לפקוח את עיניו ולהכיר בכך שרק איראן ובעלות בריתה הטרוריסטיות יפיקו תועלת מחילוקי הדעות המלאכותיים האלה עם ישראל".

ב"מכתב גלוי" למחוקקים רפובליקניים חדשים, שהושבעו לקונגרס בתחילת השנה, היא כתבה גם על ישראל: "אתם יכולים להתייצב לצידה של ישראל, לא למתוח עליה ביקורת. תנו לנשיא לדעת במה אתם מאמינים: ירושלים היא בירת ישראל, לא התנחלות".