קריסטל מקימה רשת קמעונאות למוצרי חשמל

במסגרת זו היא במו"מ לרכישת 50% מחברת פטקום ■ משה ממרוד: "היבואנים דוחפים את המוצרים שלהם ברשתות. החלטנו לחזק את נוכחות המותגים שלנו, אם לא על-ידם אז על-ידינו"

קריסטל מוצרי צריכה מקימה רשת קמעונאית למוצרי חשמל - כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי כצעד ראשון היא מנהלת החברה משא-ומתן לרכישת 50% מרשת המחשבים והאלקטרוניקה פטקום, לפי שווי של 12 מיליון שקל.

פטקום פועלת בעיר אילת עם 4 סניפים, ומחזור מכירותיה השנתי עומד על כ-50 מיליון שקל. רכישת פטקום תאפשר לקריסטל כניסה ראשונה לתחום המחשבים והאלקטרוניקה, תחום שבו היא אינה פעילה היום.

עם זאת, הקמת רשת מוצרי החשמל תתבצע בנוסף ובנפרד מרשת פטקום.

החלטתה של קריסטל להקמת רשת קמעונאית היא חלק מתהליך בענף שבו יבואנים שלא עסקו בקמעונאות, כמו חברת ניופאן, נכנסו כשותפים ברשתות שיווק.

לדברי משה ממרוד, בעל השליטה בחברת קריסטל, "אם תהיה הזדמנות לרכישת עוד רשת במחיר סביר, אני אשקול. אם לא, אני אפתח רשת בקצב שלי. יש היום מצב שליבואנים יש רשתות, והם דוחפים בצורה מאוד אגרסיבית את המוצרים שלהם. במקביל הם דוחפים הצידה את המוצרים שהצרכן מבקש, וכתוצאה מכך החלטנו לחזק את הנוכחות של המותגים שלנו - אם לא על-ידם אז על-ידינו. יש כאן אמירה".

- היכן תיפתח הרשת החדשה?

"יש כמה דברים בצנרת, ואני לא מדבר עליהם כרגע".

בשנת 2010 חברת קריסטל הכפילה ויותר את המכירות ל-729 מיליון שקל, לעומת מכירות של 344.8 מיליון שקל בשנת 2009. הגידול במכירות נבע כולו מרכישת תדיראן מזגנים, רכישה שביצעה החברה בנובמבר 2009 ואשר תרמה לחברה מכירות של 431 מיליון שקל. בנטרול מכירות תדיראן, הרי שמכירותיה של קריסטל רשמו בשנת 2010 שחיקה של 6%. החברה מסבירה את הירידה במכירות בתחרות בענף.

מנתוני החברה עולה כי מכירות מכונות הכביסה ירדו ב-20% והסתכמו ב-85.4 מיליון שקל. גם במכירות המקררים נרשמה ירידה במכירות שעמדה על 2.7%.

הרווח הגולמי הסתכם ב-154 מיליון שקל, אולם שיעורו נשחק ל-21% בלבד, לעומת שיעור רווח גולמי של 25% בשנת 2009.

בדומה, הרווח התפעולי של החברה גדל ב-37.6% והסתכם ב-25.5 מיליון שקל, אולם שיעור הרווח התפעולי נשחק מ-5.4% בשנת 2009 ל-3.5% בלבד בשנת 2010.

בשורה התחתונה, החברה חותמת את שנת 2010 עם רווח נקי של 9.4 מיליון שקל.