דור שוקלת לייצר מתנול בקפריסין בגלל עלויות הגז

בנוסף, קפריסין מציעה לחברה פטור חלקי ממס ומסלול רישוי מהיר ■ מפיקי הגז הישראלים צפויים להיפגע כיוון שהמפעל עתיד לצרוך בשלב ראשון עד 1 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה

קבוצת דור שוקלת להקים מפעל לייצור מתנול בקפריסין במקום בישראל, על רקע חשש מהתייקרות מחיר הגז הטבעי בישראל, שאליו מתווספות הטבות מפתות שמציעה ממשלת קפריסין לחברה. העברת המפעל לקפריסין עלולה לפגוע בהכנסותיהם העתידיות של מפיקי הגז הישראלים, משום שהמפעל עתיד לצרוך בשלב ראשון עד 1 מיליארד מ"ק גז טבעי בשנה, כמעט כפליים מצריכת הגז של תחנת כוח גדולה.

ההשקעה בהקמת המפעל מוערכת בקרוב למיליארד דולר, וסביבו אמורה להתפתח תעשיית המשך של מפעלי אולפינים (חומרי גלם לתעשיית הפלסטיקה). המתנול נחשב כיום לתחליף העיקרי לבנזין והביקוש העולמי למתנול לתחבורה ולתעשייה מזנק, על רקע העלייה במחירי הבנזין.

בשיחה עם "גלובס" אמר בעל השליטה בדור, גיל דנקנר, כי מחיר הגז הטבעי, חומר הגלם לייצור המתנול, מהווה שיקול עיקרי בהחלטה. עם זאת, אמר דנקנר כי "כישראלי אני מעדיף להקים את המפעל בארץ". לדבריו, "המתנול יכול לאפשר לישראל להגיע לעצמאות אנרגטית כמעט מוחלטת, לא רק בתחום ייצור החשמל אלא גם בתחום התחבורה, שאליו הגז הטבעי לא נכנס עד היום".

האתר המועדף על החברה בישראל הוא אזור רמת חובב, וההכרעה צפויה להתקבל בתוך 12 חודשים. דנקנר, המתגורר ביישוב עין הוד שבכרמל, נפגש בשבוע שעבר בירושלים עם נשיא קפריסין, דמיטריס כריסטופיאס. במהלך הפגישה, שבה השתתף גם שר התשתיות לשעבר, מודי זנדברג, נדונה אפשרות של הקמת מפעל המתנול בקפריסין. לדברי דנקנר, שלטונות קפריסין מביעים רצון רב בהקמת המפעל בשטח האי, ומציעים ליזמים שלל הטבות, ובהן פטור חלקי ממס ומסלול רישוי מהיר.

לפני כחודש דיווח "גלובס" על התעניינות גוברת מצד יזמי אנרגיה ישראליים במיזם השאפתני של ממשלת קפריסין, שהצהירה על כוונתה להפוך את אזור ואסיליקוס שבדרום האי למרכז אנרגיה שישרת את כל האגן המזרחי של הים התיכון.

היעד: סין

קפריסין מציעה מס חברות אטרקטיבי של 10%-11%. בנוסף למתנול, מעוניינת דור להיכנס לתחום חיפושי הנפט והגז בקפריסין ומתכוונת להתמודד במכרזים על חלוקת רישיונות חיפוש שקפריסין אמורה לפרסם בשבועות הקרובים.

המפעל המתוכנן עתיד לייצר בשלב ראשון כמיליון טון מתנול. שוק היעד העיקרי של המפעל הוא סין, המגדילה את צריכת המתנול שלה בקצב של 25% בשנה. חברות סיניות כבר פנו לדור בנוגע לאפשרות להיכנס כשותפות למיזם.

בעבר ייצרה דור מתנול מנפטא, אך הייצור הופסק לפני כעשור בשל חוסר כדאיות כלכלית. מאז מייבאת דור את המתנול לצורך ייצור ה-MTBE, חומר הנמהל בבנזין במסגרת תהליך הייצור של בנזין נטול עופרת.