תמ"א 38: מי מתנגדות לפטור מהיטל השבחה על יציאה לגג?

התשובה: עיריות תל אביב והרצליה ■ אחת הסיבות להתנגדות העיריות היא שסעיף זה מייצג הצעה שפוגעת ביכולתן של הרשויות המקומיות לבצע עבודות פיתוח

עיריות ת"א והרצליה מתנגדות לביטול היטל ההשבחה לחדרי מגורים שייבנו על גגות מבנים שיחוזקו לפי תמ"א 38. כך נודע ל"גלובס".

בעקבות ההתנגדות הוחלט שתחולת הסעיף שמעניק פטור מהיטל השבחה לחדרים על הגג ייקבע ל-30 יום לאחר תחולת חוק הפטור הכללי מהיטל השבחה בתמ"א 38, כדי לאפשר לשר הפנים, אלי ישי, לקבוע אילו ערים יוחרגו ממנו.

הצעת החוק לחידוש הפטור מהיטל השבחה בתמ"א 38 אושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הפנים בפברואר. בשבוע שעבר התכנסה הוועדה לאשר סופית את ההעברה לקריאה שנייה ושלישית. במסגרת הצעת החוק, ביוזמת משרד הפנים, מעמד החוק ישונה כך שתמ"א 38 תחדל להיות הוראת שעה ותקבל מעמד קבע.

הצעת החוק אף כוללת פטור מהיטל השבחה גם בגין חדרי מגורים על גגות מבנים שיחוזקו לפי תמ"א 38. בנוגע לסעיף זה נשמעו התנגדויות של עיריית ת"א ועיריית הרצליה. בעיריית הרצליה הסבירו ש"העירייה פועלת לקידום תמ"א 38 בעיר, אך מתנגדת לפטור מהיטל השבחה לחדרים על הגג שאינם לפי התמ"א".

בעיריית ת"א הסבירו ש"מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15, ובכלל זה גם עיריית ת"א, לא התנגדו לפטור המלא מהיטל השבחה בגין התמריצים לחיזוק מבנים כפי שנקבע בתמ"א 38, ולא התבקשה החרגה של ישוב כלשהו מהצעת החוק הכללי. השלטון המקומי והעירייה הצטרפו להתנגדות משרדי הפנים והמשפטים להוספת הסעיף החדש להצעת החוק ברגע האחרון לפני אישורו.

ל"גלובס" נודע שאחת הסיבות להתנגדות העיריות לסעיף הפטור מהיטל השבחה היא שסעיף זה מייצג הצעה שפוגעת ביכולתן של הרשויות המקומיות לבצע עבודות פיתוח. ככלל, הרשויות המקומיות מעדיפות שהתמריצים יגיעו בצורת זכויות בנייה ולא כפטור ממסים ומהיטלים מוניציפליים.

בדיון ועדת הפנים טענה סופיה אלדור, מנהלת האגף לתכנון ובינוי ערים במשרד הבינוי והשיכון, שלפי מחקרים שמצויים בידי המשרד, הפטור עשוי להגדיל את שיעור חיזוק המבנים ב-300%.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים, איציק אמסלם ציין כי הרחבת הפטור מהיטל השבחה גם לחדרים על הגג משפרת את הכדאיות של התמ"א ותסייע לעוד עסקאות לצאת לפועל.