דרוש פרויקטור

שנת 2011 עומדת בסימן בחירת שני זוכים להקמת רשתות סלולריות

אם כחלון לא עושה את העבודה בעצמו, שום דבר לא זז במשרד התקשורת. אם לא יחזור מהגלות שנכפתה עליו במשרד הרווחה, ולא יחזור לנהל את משרד התקשורת, כולנו נהיה בבעיה, כי בלעדיו לא קורה כלום

אילו שר התקשורת משה כחלון היה עוסק באסטרטגיה בלבד, ומניח למי שצריך לקדם את הפרויקט הכי חשוב בתחום התקשורת לעשות זאת, ייתכן שלא היינו מגיעים למצב שבו אנו נמצאים היום בדקה התשעים לפרסום המכרז. אבל לכחלון אין מי שיעשה את העבודה, ואם הוא לא עושה אותה בעצמו, שום דבר לא זז במשרד התקשורת.

זו היום תמונת המצב של משרד התקשורת: חידלון מוחלט בכל מה שכחלון לא נוגע ומתערב בו אישית. אם הוא לא עושה, או לא אומר מה לעשות, שום דבר לא קורה. הוא לא רק שר - הוא מנכ"ל על. חברת החשמל זו רק דוגמה אחת מיני רבות. ברגע שכחלון החל להתעסק גם בתחומי המדיה, וגם קיבל לידיו את ניהול משרד הרווחה, התפוקה של משרד התקשורת ירדה פלאים. שוב, בפעם המי יודע כמה, הוכח שללא מעורבות תקיפה שלו בכל דבר ודבר, לא קורה כלום.

שנת 2011 עומדת בסימן בחירת שני זוכים להקמת רשתות סלולריות. זה צפוי להיות ב-11 באפריל. כחלון מקבל קרדיט עצום על המכרז, ובצדק, אבל המכרז ובחירת הזוכים כשלעצמם אינם מספיקים. כדי שהם יקומו נדרשת עבודה רבה של משרד התקשורת: הסדרת נושא האנטנות, הנדידה הפנים ארצית, שתאפשר למפעיל החדש לפעול במהירות באמצעות הרשתות הקיימות, שיתוף אתרים ועוד כמה וכמה נושאים חשובים שבלעדיהם הרשתות החדשות לא יקומו. באף נושא מאלו שהוזכרו לא נגמר הטיפול עד הסוף. אז יפה שיש כותרות וכולם שמחים על הוצאת המכרז, אבל בשורה התחתונה המפעילים החדשים, בתנאים הקיימים היום, לא יכולים להקים רשת.

כך גם לגבי מיזם חברת החשמל.

כחלון, חזור

הסיכוי לכך שהמיזם יקום הוא נמוך מאד. למרות ההתעניינות והבאזז שמעורר המיזם, ספק רב אם בתנאים הקיימים היום יימצא המשקיע שייכנס למכרז. אי הוודאות בו היא כל כך גדולה, שרק משקיע שסבור שהמדינה תסייע לו בעת צרה, ייכנס אליו. הפטור מחוק התכנון והבנייה הוא רק אחד מהם. הפריסה האוניברסלית התחומה בזמן קצר מדי, התוכנית העסקית שלוטה בערפל כאשר לא יודעים לאיזה רמות מחירים יירדו הוט ובזק, האיסור למכור ישירות שירותים לצרכן הסופי אלא רק למפעילים - ועוד שלל בעיות, מעידים על הקושי למימוש המיזם.

כפי שזה נראה כעת, והלוואי שנתבדה, ללא שינוי קיצוני בתנאים שמציעה המדינה למשקיעים, רק גופים תאבי סיכון וידידות עמוקה עם השלטון, עם כיס עמוק במיוחד, יהיו מוכנים להיכנס אליו. אם כחלון לא יחזור מהגלות שנכפתה עליו במשרד הרווחה, ולא יחזור לנהל את משרד התקשורת, כולנו נהיה בבעיה, כי בלעדיו לא קורה כלום. למה זה כך - זו כבר שאלה אחרת.