פרמירה תבקש מ-IDB הפחתה במחיר כלל ביטוח

הערכות: IDB תסרב לבקשה להפחית המחיר ■ מקורב למו"מ: "אם נוחי לא יקבל המחיר שהוא רוצה, הוא לא ימכור" ■ בינתיים, גוף בינלאומי נוסף מתעניין בכלל ביטוח

קרן ההשקעות האירופית פרמירה צפויה להכריע בשבועות הקרובים בעד רכישה עקרונית של כלל ביטוח , להיכנס למו"מ סופי על המחיר מול קבוצת אי.די.בי ולדרוש הפחתה במחיר כלל ביטוח.

על פי הערכות בשוק, פרמירה (PERMIRA) תטען, בין היתר, כי יש להפחית מהמחיר את ההשפעות הצפויות של הנחיות האוצר לירידת דמי הניהול בקופות גמל. הקרן צפויה להגיש את הצעתה לאי.די.בי בתוך מספר שבועות.

לפי ההערכות, נוחי דנקנר, הבעלים של אי.די.בי, דורש כי שווי כלל ביטוח בעסקה יעמוד על 1.9 מיליארד דולר לפחות ולא יתפשר בהיבט זה. עוד בטרם בדיקות הנאותות שפרמירה ביצעו לכלל, הם הביעו הסכמה מסוימת לתנאי הבסיס של דנקנר. מטעם אי.די.בי מרכז את המו"מ ליאור חנס, הנחשב לאיש אמונו של דנקנר.

ייתכן גם כי פרמירה תדרוש מאי.די.בי לבצע עסקה דו-שלבית שבמסגרתה תשלם פרמירה רק 80% מהסכום שיסוכם ותשלום היתרה יותנה באבני דרך מסוימות וברווחיות כלל ביטוח בעתיד. באי. די. בי צפויים לדחות על הסף דרישה זו. גורם יודע דבר אמר "זה המחיר שאי.די.בי דורשת, זה הרף התחתון ומתחתיו לא תהיה ירידה. פרמירה מודעים לכך עוד טרם החלו בבדיקות הנאותות. אם נוחי לא יקבל את המחיר שהוא רוצה, הוא לא ימכור".

כך או כך, ל"גלובס" נודע כי גוף בינלאומי נוסף מתעניין ברכישת כלל ביטוח. הגוף שמוגדר כ"מאוד מעוניין, מאוד רציני ומאוד בקי בביטוח", כבר נכנס לחדר מידע שאי.די.בי פתחה, לומד את נתוני כלל ביטוח ואף נפגש עם בכירים בחברה. בסביבת אי.די.בי אמרו כי הגוף הנוסף "לא מתקדם בבדיקותיו כמו פרמירה, אבל לא נמצא הרבה אחריה".

המקורבים אמרו כי בפרמירה יעשו שגיאה אם יחשבו שאי.די.בי כבר בדינמיקה של מכירה בכל מחיר ואין לה חלופות. "למצוא עילות כדי להוריד מחיר אפשר תמיד, אבל שלא יחשבו שהם לבד במו"מ - חבל". בעבר ביקשה פרמירה לקבל בלעדיות במו"מ אך אנשי אי.די.בי סירבו. דובר אי.די.בי סירב להגיב.

מגבשים הצעת מחיר

קרן פרמירה סיימה בשבוע שעבר את בדיקת הנאותות שלה בכלל ביטוח. בבדיקת הנאותות "לא נמצאו שלדים בארון" ובפרמירה הביעו שביעות רצון ממנה ומהחברה. בין היתר נמצא בחדר המידע של כלל ביטוח ניתוח אקטוארי של כלל ביטוח שכתבה חברת מילימן (Milliman) עבור אי. די. בי. מילימן, חברת ייעוץ שמתמחה בביטוח, פנסיה ואקטואריה פועלת ב-54 מדינות בעולם ועיקר התמחותה בתחום החיסכון לטווח ארוך.

כעת יועצי פרמירה, הכוללים את עודד גרא מבנק רוטשילד, צוות משרד KPMG בלונדון וחברת הייעוץ Tillinghast, הנחשבת למובילה בעולם בתחום ייעוץ ביטוחי ואקטואריה, מכינים את הדוח המסכם שלפיו ייקבע שווי כלל ביטוח בעיני פרמירה. ביום ד' יתפרסמו הדוחות הכספיים של כלל ביטוח לשנת 2010 וההערכות הן כי לאחר הטמעת הנתונים ותוך מספר שבועות תגיש פרמירה באופן רשמי הצעת מחיר לרכישת כלל ביטוח.

את צוות בדיקת הנאותות מוביל בפרמירה רוברטו ביונדי, שותף בחטיבת השירותים הפיננסיים. ביונדי היה לפני כן במקינזי ועבד מספר שנים בישראל, ונחשב מומחה לענף הביטוח. בראש צוות העבודה של פרמירה מול אי.די.בי עומד ג'יימס פרייזר, מנהל חטיבת השירותים הפיננסיים של הקרן. בא כוחה של הקרן הוא משרד עוה"ד צלרמאייר פילוסוף רוזובסקי צפריר טולדנו. דובר קרן פרמירה בחר שלא להגיב לידיעה.

ממה מוטרדים בפרמירה?

מהניתוח שביצעה פרמירה עולה כי הנחיות משרד האוצר לירידת תקרת דמי ניהול בקופות הגמל, לצד הורדת הרף המקסימלי לדמי הניהול בביטוחי המנהלים, מתקרה של 2% כיום ל-1.2% בשנת 2015 (פעימה ראשונה תהיה ירידה ל-1.5% בשנת 2012), יפגעו בהכנסות כלל ביטוח בהיקף של 28-40 מיליון שקל בשנה. מאחר שמדובר בפגיעה פרמננטית תרצה פרמירה כי מחיר העסקה ישקף זאת.

בנוסף מוטרדים בפרמירה מההפסדים של החברה הבת ברודגייט (סינדיקאט בשוק לוידס שבבעלות כלל ביטוח) באסונות הטבע בניו זילנד, אוסטרליה ויפן ורואים בתיק של ברודגייט תיק מסוכן ובעייתי. בתגובה אמר מקורב לאי. די.בי כי "ברודגייט הוא גוף שמייצר רווחים לאורך זמן והייתה לו שנה בעייתית". עם זאת, המקורב הסכים כי סוגיית דמי הניהול מהותית.

חברת הביטוח השנייה בגודלה בישראל

כלל ביטוח היא חברת הביטוח השנייה בגודלה בישראל ונסחרת כיום לפי שווי של כ-1.5 מיליארד דולר (5.3 מיליארד שקל). החברה מנהלת יותר מ-100 מיליארד שקל ומחזיקה ב-16% משוק החיסכון ארוך הטווח (ביטוחי חיים, קופות גמל וקרנות פנסיה) בישראל. בראש החברה עומד שי טלמון. היקף הפרמיות השנתי של כלל ביטוח הוא כ-10 מיליארד שקל.

כאמור, אי.די.בי דורשת כי שווי כלל ביטוח בעסקה יעמוד על כ-1.9 מיליארד דולר. אי.די.בי מחזיקה ב-55% ממניות כלל ביטוח, כלומר דנקנר מעוניין לקבל כ-1.04 מיליארד דולר. השווי שדורשת אי.די.בי לכלל ביטוח משקף פרמיה של כ-25% מעל שווי השוק של החברה, אך נמוך מהערך הגלום (E.V) שלה, שעמד בסוף 2009 על 8.7 מיליארד שקל. בנוסף בערך הגלום לא נכללות פעילות הביטוח הכללי והפיננסים של החברה והמוניטין שלה.

קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה, המנהלת 20 מיליארד אירו, נוסדה ב-1985. הקרן לא ביצעה עסקה משמעותית בישראל אף שבעבר התמודדה על רכישת פרטנר מידי קרן האצ'יסון (עסקה שבה זכה אילן בן דב), בדקה את רכישת HOT והתעניינה ברכישת yes. כעת מתמודדת פרמירה על רכישת השליטה בנטפים. בשוק ההון מעריכים כי דווקא הדרישה של פרמירה להפחתה במחיר מעידה על רצינות כוונותיה ועל אפשרות למימוש העסקה.