חלמאות באנרגיה הסולארית: המכרז הפך לפיל לבן

כעת מתברר: החשמל שתפיק תחנת הכוח הסולארי באשלים יעלה יותר מהמחיר המינימלי שקבעה המדינה

ההצעה שהגישה קבוצת סימנס-שיכון ובינוי במכרז אשלים גבוהה מהתעריף למתקני PV ותרמו-סולאר שנקבע בהסדרה של רשות החשמל, כך נודע ל"גלובס". המשמעות היא כי הממשלה, שיזמה וקידמה את הפרויקט החדשני, שהיקפו הכולל מתקרב ל-2 מיליארד דולר, תיאלץ גם לסבסד אותו על פני 25 שנות ההפעלה, אלא אם תצליח להוריד משמעותית את גובה ההצעה שהוגשה. במילים אחרות, המכרז שנועד להשיג מחיר מינימלי נכשל בהשגת מטרתו העיקרית.

גורמים המעורבים במכרז הסבירו כי העובדה שמדובר בפרויקט ראשון מסוגו בעולם מקשה מאוד על הזכיינים לתמחר את הסיכונים ולהציע מחירים תחרותיים. העובדה שמדובר במציע יחיד, מסבכת עוד יותר את מצבה של המדינה. עם זאת, ציינו אותם גורמים כי המכרז באשלים כלל דרישות מיוחדות מהזכיין, ובהן יכולת אגירת חשמל ולפינוי השטח ממוקשים ומנפלים.

מחר צפויה המתמודדת השנייה שנותרה במכרז, קבוצת ברייטסורס-אלסטום להגיש את ההצעה היחידה להקמת תחנת כוח תרמו-סולארית בממדים דומים במתחם הצמוד לזה של סימנס-שיכון ובינוי (plot B). ההשקעה בהקמת כל תחנה ובהפעלתה נאמדת ב-800 מיליון דולר ובהכנת כל אחת מההצעות למכרז הושקעו יותר מ-1.5 מיליון אירו.

הליכי מכרז אשלים החלו לפני קרוב לשלוש שנים, בפיקוח אגף החשב הכללי באוצר. המכרז כולל הקמה והפעלה למשך 25 שנה של שתי תחנות כוח תרמו-סולאריות במתחמים A ו-B בעלות הספק של 110 מגוואט כל אחת ותחנת כוח בטכנולוגיה פוטו-וולטאית בהספק של 30 מגוואט.

המכרז עורר בשעתו התעניינות בינלאומית מצד חברות ענק, שביקשו לצבור באמצעותו ניסיון בהקמת מתקנים תרמו-סולאריים גדולים. ואולם במהלך התקופה נדחה המועד האחרון להגשת ההצעות פעמים רבות, ומרבית המתמודדות המקוריות פרשו על רקע תנאים שהכבידו על השתתפותן.

כך למשל, חשף "גלובס" כי משרד הביטחון צרף למסמכי המכרז דרישות דרקוניות בכל הקשור לפגיעה אפשרית במתקנים כתוצאה מתחמושת שהושארה בשטח או מפעילות האימונים של צה"ל בעתיד.

האוצר הקפיא

בחודש שעבר הגישה קבוצת סימנס-שיכון ובינוי את ההצעה היחידה במכרז ה-BOT להקמת תחנת כוח על מתחם A. גורמים המעורבים במכרז אמרו ל"גלובס" ש הצעתה הכספית של קבוצת סימנס-שיכון ובינוי הייתה גבוהה מהתעריף שקבעה הרשות לחשמל לאחרונה למתקנים תרמו-סולריים ופוטו-וולטאיים גדולים. .

במסגרת ההסדרה - שהוקפאה בינתיים בהוראת האוצר - נקבע תעריף של 94 אג' עד 1.05 שקל לקוט"ש למשך 20 שנה. ההסדרה הוקפאה בהוראת האוצר ללא קשר למכרז באשלים.