אתרי היכרויות למתקדמים

איך מנסים אתרי ההיכרויות לחזות את הכימיה בין הגולשים ואת הפוטנציאל למשיכה?

הפרסונליזציה מגיעה גם לאתרי ההיכרויות: Chemistry.com, האתר השני בגודלו בארה"ב, שנותן שירותים לכ-14 מיליון חברים רשומים, יצר שיטת שידוך ייחודית המבוססת על מבחן אישיות, שפותחה לפני כ-30 שנה על ידי האנתרופולוגית ד"ר הלן פישר, החוקרת את הצד המדעי של כוח המשיכה בין בני אדם.

פישר, שמשמשת כיום כיועצת מדעית ראשית של האתר, פיתחה תהליך סינון שמעמיד לרשות כל אחד מהמנויים מידע מפורט למדי במספר רב של פרמטרים, כמו תחומי עניין משותפים, ציפיות רומנטיות ודעות פוליטיות, זאת בנוסף לנתונים הבסיסיים המקובלים.

השלב הראשון שכל מועמד/ת חייב לעבור, הוא מבחן האישיות, המאפשר לצוות הפסיכולוגי של האתר לבצע הערכה מקצועית של פרופיל המועמדים, כדי ליצור התאמה ראשונית, עם אחוז קליעה גבוה למדי. לתא הדואר של המועמדים מתחילים להגיע הצעות לקשר עם מועמדים שהפרופיל שלהם מתאים, כאשר האתר משמש פה בתפקיד של שדכן.

בכל פעם שהמועמדת מחליטה ליצור קשר עם אחד מאלה ששודכו לה, היא מתבקשת להכין שש שאלות קצרות להעמקת ההיכרות עם המועמד בשלב טרומי זה. הצוות הפסיכולוגי עובר על השאלות ולעתים ממליץ להחליף שאלה או שתיים, כדי שהמועמדת תוכל להבין טוב יותר מי עומד מולה.

זהירות, שיעמום!

אחד היתרונות של האתר, הוא המספר הרב של אלה הרשומים בו, מה שמאפשר להציג בפני הנרשמים כחמש הצעות חדשות מידי יום. הנרשמים יכולים להחליט בכל זמן שהוא לחסום את הנגישות לפרופיל שלהם, בין אם בשל קשר חדש שנוצר, ובין אם מסיבות אחרות. באותה קלות יכולים הנרשמים גם לחדש את הנגישות לפרופיל שלהם.

בארה"ב פועלים למעלה מ-800 אתרי היכרויות, אשר כרבע מהאוכלוסייה הבוגרת שם השתמשה בהם בשלב כלשהו. פישר טוענת כי רוב האתרים מכוונים את הנרשמים לפגישה וירטואלית עם בני או בנות זוג בעלי רקע חברתי דומה, מוצא אתני ורמת השכלה. אך פישר מאמינה כי המשיכה האמיתית בין גבר לאישה היא בתחום ההורמונאלי, המכוון את התשוקה והאהבה להולדה של תינוקות בריאים בגופם ובשכלם.

פישר אומרת כי ישנם שלושה סוגי אישיות אצל בני אדם: מגלים - שהם סקרנים כרוניים, מחפשי ריגושים עם רמת אופטימיות גבוהה; בונים - שהם נאמנים, קרירים ומנהלים טובים; ומכורים למו"מ, שהם בעלי דרישות גבוהות, עצמאיים ותחרותיים, המאופיינים על-ידי רמת אופטימיות רבה.

לפי פישר, ברוב המקרים בני אדם נמשכים לבעלי אישיות שונה משלהם, אם כי יש גם כאלה המחפשים את הדומים להם. פישר אומרת כי האויב הגדול ביותר של הזוגיות הוא השעמום, הגורם לתסכול ואיבוד שמחת החיים, ועל כן אחוז גבוה של המשועממים במסגרת הנישואין נוטים לפרק את החבילה. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם שעמום היא דווקא ביצירה הדדית של אתגרים מנטאליים המייצרים מערכת יחסים פעילה, הבאה לידי ביטוי מוצלח יותר גם בחדר המיטות.

מה מסתתר מאחורי המסכה?

בשנים האחרונות הוקמו מיזמים ייעודיים במטרה לבדוק אם הנתונים המוצגים על-ידי מועמדים לקשרים רומנטיים הם אכן תואמים את העובדות. קהל היעד העיקרי לבדיקות כאלה הוא בעיקר נשים, המחפשות בדרך-כלל קשר זוגי יציב וארוך טווח, ואשר מטבע הדברים הן חוששות בעיקר מרקע בעייתי של המועמדים.

אחד המיזמים, שקרוי Verified Person, שהוקם לפני כ-6 שנים על-ידי ג'ון סקאלי שהיה מנכ"ל של חברת אפל, מציע בדיקת רקע מקיפה, הכוללת זיהוי של עבר פלילי, אירועי רקע בעייתיים שונים, כמו נשואים המתחזים לסינגלס ושמחפשים סטוץ, וכן אימות המשקל, גובה והשנה בה צולמה התמונה שהוצגה בפרופיל.

בשנים האחרונות הרחיב האתר את הבדיקות לתחומים נוספים, כמו של מועמדים למקומות עבודה, אשר על-פי פרסומי האתר כ-7% מעובדים חדשים שהתקבלו לתפקידים שונים בתחום הקמעונות, היו מעורבים קודם לכן בגניבות ואף במעשים פליליים חמורים יותר. האתר מבצע גם בדיקות רקע של שותפים אופציונאליים למיזמים עסקיים, וכן גם בדיקות רקע ייעודיות הכוללות שימוש קודם או מתמשך בסמים ואלכוהול.

בארה"ב פועל גם "מכון השידוכים" (Matchmaking Institute) המיועד להכשיר כוח אדם מקצועי להשתלב בקטגוריית ההיכרויות הצומחת ומתפתחת במהירות, בעיקר בשל הקושי להכיר בני או בנות זוג חדשים, בתקופה שבה המחשב או הטלפון הסלולרי הפכו להיות כלי פלטפורמה מרכזי בתקשורת בינאישית.

מייסדת המכון, ליסה קלאמפיט, אומרת כי המועמדים הטובים ביותר להשתלב בתחום זה הם עובדים סוציאליים שרכשו לא רק ניסיון אבחוני וטיפולי בבני אדם המצויים במצוקות שונות, אלא גם ברמת האמפטיה שהם חשים כלפי המטופלים.

הקו המשותף בין שני תחומי התמחות אלה הוא בעזרה והסיוע המוענקים לבני אדם הזקוקים לכך. המכון פיתח קורסים המיועדים לאלה הרוצים להשתלב בענף ההיכרויות והשידוכים, והם כוללים שימוש בטכניקות ראיון, טכניקות מחקר לאיסוף מידע רקע אישי והבנה טובה יותר של ההתלבטויות והחששות של אלה הפונים לאתרי היכרויות ושידוכים. טכניקות אלו ואחרות יחסכו מאלו המתחילים בקשר זוגי הפתעות לא נעימות.

גם בישראל: רבים יוצאים לסיבוב שני

בישראל של היום חלה התפתחות משמעותית בתחום אתרי ההיכרויות בעיקר בקרב גילאים מבוגרים יותר המחפשים מועמדים או מועמדות לפרק ב' בחייהם. המאפיין הבולט ביותר בקרב גילאים גבוהים הוא האחוז הגבוה של סינגלס שהיו נשואים אך התגרשו או התאלמנו, ומעדיפים ליצור קשר ראשוני באמצעות המחשב, בעיקר בשל הקושי להשתלב במסגרות חברתיות חדשות.

אבל גם גילאים צעירים יותר נרשמים לאתרי ההיכרויות, כדי להרחיב את טווח החיפושים אחר בן או בת זוג, שלא הצליחו למצוא במקום העבודה, או במסגרת החברתית המצומצמת שלהם.

תעשיית ההיכרויות המקוונת מבוססת במידה רבה על הניכור החברתי המתרחב והולך במדינות השפע, במיוחד בערים גדולות. שם אף פעם לא ניתן לדעת מי הוא זה שיושב לידך ברכבת התחתית, או מי בן השיח שלך בבר השכונתי.

ההגנה על הפרטיות והחשש מפני יצירת קשר עם אדם בעל רקע בעייתי, הם הסיבות העיקריות לשימוש באתרי היכרויות. גם בישראל, שבה מתרחשים חדשות לבקרים אירועי אלימות קשים בתוך המשפחה ומסגרות זוגיות, שיטת ההיכרות האינטרנטית פופולרית במיוחד. עכשיו היא גם מציעה יותר ויותר כלים מתקדמים כדי לספק את הצורך הזה בצורה מדויקת מאי-פעם, תוך מתן מעטפת הגנה, המאפשרת לבצע בדיקות שונות עוד לפני הדייט הראשון.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com