נתניהו לחברי הליכוד: "אשרו את חוק ששינסקי"

רה"מ: "אני מבקש מכם להעביר מחר את מסקנות ששינסקי" ■ רציו: "הטלת משמעת קואליציונית על חברי הכנסת תהפוך את דיוני הוועדה לפלסתר" ■ מחר ב-15:00: שידור חי באתר "גלובס"

לקראת אישור הצעת החוק המבוססת על המלצות ועדת ששינסקי מחר (ד') בוועדת הכספים, קרא היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו לחברי סיעת הליכוד לתמוך במסקנות ועדת ששינסקי בוועדת הכספים. "אני מבקש מכם לבוא מחר ולא להיעדר, ולהצביע בהתאם להמלצות הממשלה. הדבר הנכון הוא לסלק את אי-הוודאות ולהעביר את החלטת ועדת ששינסקי", אמר נתניהו. הדיון בוועדת הכספים נדחה משעות הבוקר והוא צפוי להתחיל בשעה 15:00. עוד נודע ל"גלובס" כי מחר צפויה להיות משמעת קואליציונית.

נציין כי במידה ותאושר הצעת החוק בוועדת הכספים, יובא החוק ביום שני הקרוב למליאה וכניראה צפוי פיליבסטר עד יום רביעי, מאחר וישנן הרבה הסתייגויות. נציין כי ח"כ יעקב אדרי מבקש בשם סיעת קדימה להכליל את הקרן בחוק עצמו או בהתחייבות שלטונית ברורה. באוצר דנים על כך הערב כאשר גם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ גפני מקיים מרתון פגישות עם אנשי האוצר היום כדי לסגור קצוות לקראת ההצבעה מחר.

ראש הממשלה אמר עוד כי "לאור ההתרחשויות בחודש האחרון במצירם וביפין, חשוב להבין כי התברכנו בגילוי משאבי גז בחופי ישראל. ועדת ששינסקי שהקמנו איזנה בין צורכי המשקיעים לבין צורכי האזרחים, הבאתי את הדברים לממשלה בעזרת שר האוצר, החברים העירו מה שיש להם להעיר ועכשיו אני מבקש מכם להתייצב ולהצביע בעד ההמלצות", אמר.

ח"כ חיים כץ לא הגיע לישיבת הסיעה, ונותר לנהל דיון בוועדת העבודה והרווחה שבראשותו על מדא. חברי-הכנסת כרמל שאמה, ומירי רגב נטשו את הדיון כבר בתחילתו.

מחברת רציו , השותפה בקידוח "לוויתן", נמסר היום כי "הטלת משמעת קואליציונית על חברי הכנסת בוועדת הכספים תהפוך את דיוני הוועדה לפלסתר". ההחלטה האם תוטל משמעת קואליציונית על חברי סיעות הקואליציה בוועדת הכספים, או משמעת סיעתית על חברי הליכוד בוועדה, צפויה להתקבל בשעות הקרובות על רקע הסתייגויות מהחוק שהביעו שלושה ח"כים מהליכוד העומדים להשתתף מחר בהצבעות: מירי רגב, ציון פיניאן וזאב אלקין.

במכתב בהול ליו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כותב בא-כוחה של רציו עו"ד יורם בונן כי "להבדיל מהצבעות בנושאים פוליטיים, אין מקום להכפפתה של הצעת החוק שבנדון למשמעת הצבעה". משום שלדבריו משמעת כזו "מכריחה למעשה את חבר הכנסת להתעלם מכל טיעון ונימוק שהוצג בפניו, בין אם היה משכנע ובין אם לאו, ומשכך פוגמת בהליכי החקיקה באופן היורד לשורשו של עניין".

"הנכסים נשארים נכסי מדינה"

מחר צפויה ועדת הכספים להתכנס החל משעה תשע בבוקר ולהצביע על סעיפי הצעת החוק, לאחר דיונים שערכה בה בשבועיים האחרונים. אתר "גלובס" יעביר את הדיון בשידור חי. לאחר האישור בוועדת הכספים, ההצעה תובא בשבוע הבא לאישורה הסופי בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. לפי שעה, צפויה ההצעה להיות מאושרת ברוב גדול בוועדה, כשרק שלושה מחבריה מתנגדים לה (ליה שמטוב ופאינה קירשנבאום מישראל ביתנו, ומירי רגב מהליכוד).

נזכיר, כי מוקדם יותר היום שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי הוא משוכנע שמסקנות ועדת ששינסקי יעברו ברוב גדול גם בוועדת הכספים מחר וגם במליאת הכנסת. "גם כשאנו מעודדים את המגזר הפרטי לפתח את נכסי הגז והנפט, הנכסים נשארים נכסי מדינה והאזרחים חייבים ליהנות מהנכסים הללו", לדבריו.

המלצות ועדת ששינסקי קוראות בין השאר להעלות את חלקה של המדינה מתגליות הנפט-גז ל-52%-62%, לעומת כשליש היום. בדיונים בשבוע שעבר ח"כ מירי רגב אמרה כי כי תגיש הסתייגות להצעת החוק שתציע להוריד את שיעור המס המרבי על התגליות מ-50% כיום ל-40%. גם בישראל ביתנו דורשים להפחית את המס המרבי שיוטל על היזמים לשיעור הקרוב ל-45%, ו-40% לגבי מאגרים במים עמוקים. מנגד, ח"כ כרמל שאמה ושי חרמש ועוד ח"כים קוראים להעלות את המיסוי המינימלי ל-60% לכל הפחות.