הקרב על הקוויאר: מלחמת יבואני הרכב במשרד התחבורה

גורם במשרד התחבורה על עתירת יבואני הרכב בנושא היבוא האישי: "זה מעיד על הלחץ שלהם לנוכח ירידת המחירים"

העתירה לבג"ץ שהגישו אתמול (ב') כמה יבואני רכב כנגד משרד התחבורה בנושא היבוא האישי, מסמלת עוד הסלמה במערכת היחסים בין ענף הרכב למשרד הממונה עליו. בעבר שררה בין הגופים אידיליה. לרבים משרי התחבורה לא הייתה מוטיבציה או אפילו מספיק זמן בתפקיד כדי להפוך סדרי עולם בשוק הרכב ולהיכנס לעימות חזיתי עם יבואני הרכב.

פקידי המשרד, מצדם, ידעו היטב היכן נמצאות עמדות הכוח בענף, ונזהרו שלא להתעמת חזיתית עם הענקים הכלכליים שמולם. הדו-קיום הפסיבי הזה היה כה הדוק, עד שבעשור האחרון כמעט כל הרפורמות המשמעותיות בענף הרכב לא הגיעו ממשרד התחבורה אלא ממשרדו של בועז סופר, לשעבר סמנכ"ל רשות המסים.

כניסתו של השר ישראל כץ לתפקיד השר סימלה שינוי במערכת היחסים בין היבואנים למשרד. כץ הגיע למשרד עם אג'נדה ברורה - להרחיב את היבוא המקביל ואת היבוא האישי של רכב. את האג'נדה הזו הוא קידם עד כה כמו בולדוזר.

התוצאה הייתה נתק מהותי בין המשרד לבין היבואנים. נתיבי האינפורמציה בין הצדדים נותקו, והוחלפו לעיתים בדיסאינפורמציה; פגישות הסתיימו בלא כלום, ואת מקום ישיבות העבודה החליפו עתירות מינהלתיות ומכתבים מעורכי דין, ששיאם בעתירה הנוכחית לבג"ץ.

העתירה מעלה על פני השטח את כל מה שצברו היבואנים בבטן בשנתיים האחרונות: ההתעלמות, לכאורה, של משרד התחבורה מהתקינה של כלי הרכב המיובאים ביבוא אישי, שמתבטאת ביבוא מסיבי של כלי רכב ללא פנסים מתאימים, או מדגמים שיבואם נאסר; ההתעלמות של משרד התחבורה מפעילות יבוא אישי מסחרית לכל דבר במסווה של יבוא אישי שמתבצעת - לטענת היבואנים הסדירים - כמעט בגלוי ובניגוד לחוק; השטח האפור בנושא רישום רכבי היבוא האישי וההיסטוריה שלהם ברישיון, שמאפשרת לטשטש את זהותם של כלי רכב שמגיעים ממקורות מפוקפקים, ולהציג אותם כסחורה חדשה ונוצצת וכו'.

תיבת הפנדורה תישאר סגורה

מתבונן מן הצד עשוי לתהות מדוע מצאו היבואנים לנכון לעלות על בריקדות ולהסתכן בעימות גלוי עם המשרד הממונה בגלל שוק לוואי, שהיקפו כ-2,600 כלי רכב בשנה - פחות מ-2% מכלל מכירות הרכב החדש בישראל בשנה שעברה.

התשובה היא שלא מדובר בקרב על הלחם, אלא על הקוויאר. היבוא האישי מתמקד רובו ככולו בשוק היוקרה, שמתח הרווחים בו נחשב לגבוה ביותר בענף. למרבה הפרדוקס, לפחות לשניים מהיבואנים שהגישו את הבג"ץ יש פעילות ישירה או עקיפה בתחום היבוא האישי.

גורם במשרד התחבורה טען היום כי מדובר בצעד ש"מעיד על הלחץ בו נתונים היבואנים הסדירים לנוכח התגברות התחרות וירידת המחירים לצרכן בפלח היוקרה". אין ספק שהמחירים הריאליים בשוק רכבי היוקרה נשחקו בשנתיים האחרונות, לפחות חלק מזה בשל התחרות מצד היבוא האישי.

מנגד, קרוב לוודאי שבמשרד התחבורה היו שמחים ש"תיבת הפנדורה" של התנהלות המשרד בתחום אכיפת היבוא האישי תישאר סגורה. ההימור שלנו הוא שבסופו של דבר, העסק ייגמר בשקט, הרחק מהעיניים הבולשות של מבקר המדינה, הממונה על ההגבלים ושאר הגורמים שתפקידם להתערב ולפקח על כל מה שהענף מטאטא מתחת לשולחן זה 60 שנה.