סוף-סוף זה קרה: המנצחים והמפסידים במיזוג של סאפיינס

המיזוג שכולם חיכו לו בין 3 חברות התוכנה הישראליות שפועלות בתחום הביטוח: "נהפוך לספקית מובילה בשוק. החברה המשולבת תציע פורטפוליו מוצרים מגוון לבסיס לקוחות רחב"

מיזוג בין שלוש חברות התוכנה הישראליות שפועלות בתחום הביטוח, היה מתבקש, ודיבורים עליו נשמעו במשך שנים. אבל, רק עכשיו הצליחו החברות - סאפיינס, עידית ו-FIS - להגיע להסכם. סאפיינס, שנסחרת בשווי של 85 מיליון דולר בנאסד"ק ובת"א, הודיעה אתמול כי תרכוש בעסקה שכוללת בעיקר מניות את שתי החברות האחרות, בתמורה לכ-75 מיליון דולר.

בעלת המניות הגדולה בשתי החברות הנמכרות היא פורמולה ויז'ן, שמחזיקה 27.3% מ-FIS ו-58.1% מעידית (28.1% באופן ישיר). לקרדן טכנולוגיות יש חלק בשותפות עם פורמולה ויז'ן בחברות, והיא צפויה לרשום רווח הון בעקבות העסקה. המניות של אותן חברות הגיבו היום בצורה חיובית לעסקה, וזינקו במסחר בבורסה. בהודעה על העסקה לא פורט מה שוויה של כל אחת מהחברות הנרכשות.

עבור בעלי המניות של עידית נראה שמדובר באקזיט לא רע: לפי נתוני חברת המחקר IVC, הגיוס האחרון של עידית בוצע ב-2008, כשקרן GoldRock ישראל הזרימה לה 2 מיליון דולר לפי שווי חברה של 12.5 מיליון דולר. גולדרוק הייתה אמורה להשקיע עוד 1 מיליון דולר בכפוף לעמידת החברה בתנאים פיננסיים, אך עידית לא עמדה בהם וההשקעה לא בוצעה.

לעומת זאת, ב-FIS דובר בעבר על שווי גבוה בהרבה. קרן הפרייבט אקוויטי KCPS, שנכנסה להשקעה בחברה ב-2007, עשתה זאת כשהשקיעה ב-FIS סכום של 15 מיליון דולר לפי שווי חברה של כ-50 מיליון דולר. היום מחזיקה KCPS ב-33% ממניות FIS. ב-FIS כיוונו גבוה כשתכננו ב-2006 הנפקה בלונדון לפי שווי של 100-120 מיליון דולר לפני הכסף - הנפקה שלא יצאה אל הפועל בגלל תנאי השוק.

פורמולה ויז'ן שנסחרת בבורסה המקומית עדיין לא פרסמה את דוחות 2010, ואולם מדוחותיה ל-2009 עולה שעידית אמנם מוכרת פחות מ-FIS (כ-57 מיליון שקל), אך היא רווחית (8 מיליון שקל), בעוד ש-FIS, שהכנסותיה היו מעל 100 מיליון שקל, הפסידה באותה שנה כ-8.6 מיליון שקל. ב-2009 עברה FIS מהלך של רה-ארגון, שכלל פיטורי 30% מעובדיה.

גם הרוכשת בעסקה, סאפיינס , עברה בשנים האחרונות מהלך של רה-ארגון שכלל פיטורים ושינוי מבני בחברה. לאחר שב-2006 נקלעה לקשיים תזרימיים והזהירה שלא תעמוד בפירעון האג"ח, הגיעה סאפיינס להסדר חוב עוד לפני התקופה שבה זה הפך לפופולרי. סאפיינס הצליחה לעבור לרווחיות, חיזקה את המאזן, ולאחר שפרעה את האג"ח התחילה לחפש רכישות. לפני שנה היא רכשה חברה קנדית תמורת 8 מיליון דולר, אך הרכישות החדשות הן מסדר גודל הרבה יותר משמעותי, בטח לחברה שבקופתה רק 16.2 מיליון דולר ושוויה הוא כאמור 85 מיליון דולר.

ואולם, מנכ"ל סאפיינס רוני על-דור רואה בעסקה הזדמנות "להפוך לספקית מובילה בשוק פתרונות התוכנה לביטוח". הוא ציין כי החברה המשולבת תציע פורטפוליו מוצרים מגוון לבסיס לקוחות רחב.

פורמולה מנצחת?

סאפיינס פעילה בשלושה קווי מוצר - ביטוחי חיים, ביטוח משנה וביטוח אלמנטרי, והיא חזקה בעיקר בישראל וביפן; עידית מציעה פתרונות לשוק הביטוח האלמנטרי וחזקה בעיקר באסיה-פסיפיק; ואילו FIS, שמוצר הדגל שלה מיועד לביטוחי חיים ופנסיה, חזקה במיוחד בשוק הבריטי. למרות הסינרגיות, סביר להניח כי יהיו גם כפילויות, וייתכן שהן יבואו לידי ביטוי בפיטורי עובדים לאחר השלמת המיזוג.

העובדה שעיקר העסקה תתבצע במניות, תביא לדילולה של בעלת המניות הגדולה בסאפיינס, פורמולה מערכות. פורמולה, שהשליטה בה עברה לאחרונה מאמבלייז לאסקו הפולנית, הגדילה בשנים האחרונות בהתמדה את ההחזקה בסאפיינס והיא מחזיקה כיום 73.1% ממנה. פורמולה ויז'ן דיווחה שבעקבות מכירת FIS ועידית, היא תקבל מניות סאפיינס (לא כולל רכיב המזומן) בהיקף 37 מיליון דולר.

לא במקרה שמותיהן של בעלות השליטה בחברות דומים. בעבר, פורמולה ויז'ן הייתה חלק מפורמולה מערכות, כך שסאפיינס, עידית ו-FIS חלקו בעלות משותפת. לפני מספר שנים מניות פורמולה ויז'ן חולקו כדיבידנד בעין לבעלי מניות פורמולה, שנשארה עם החזקה של 8.3% בפורמולה ויז'ן.

המשקיעים בוול סטריט לא התרגשו מהודעת המיזוג. מניית סאפיינס עלתה אתמול ב-1.5% במחזור מסחר ממוצע, ומניית פורמולה עלתה יותר - ב-2.9%, גם היא במחזור ממוצע. מתחילת השנה, סאפיינס עלתה ב-69% ופורמולה ירדה ב-2.8%.