הפגזה של רפאל: רווח שיא של 633 מיליון שקל אשתקד

החברה מדווחת על צבר הזמנות של 12.6 מיליארד שקל וצופה גידול בהזמנות בעקבות כניסת מערכות "מעיל רוח" ו"כיפת ברזל"

החברה הביטחונית-ממשלתית רפאל מדווחת על שיא של כל הזמנים ברווח הנקי שלה ב- 2010 שמסתכם בכ-633 מיליון שקל. החברה דיווחה על מכירות בהיקף כולל של כ-7 מיליארד שקל ועל צבר הזמנות של 12.6 מיליארד שקל. בחברה הסבירו היום (ד') חלק מהרווחים בהכנסות מימון וממכירת אחזקה בחברה-נכדה שלה, מדינגו שתרמה באופן משמעותי לרווחיות, בהיקף של כ-170 מיליון שקל וזאת, חרף השחיקה של הדולר לעומת התיסוף בשקל. ברפאל הסבירו כי הגנות מטבע שביצעה מבעוד מועד קיזזו את השחיקה.

ברפאל הביעו היום שביעות רצון מהנתונים, בייחוד על רקע מגמה של התמתנות בביקוש למוצרים ביטחוניים במספר שווקים מרכזיים בעולם, בשל ארגון מחדש של תקציבי ביטחון של מדינות, מאז המשבר הכלכלי של 2008. שינויים אלה החלו ב- 2009 אך הורגשו ברפאל רק במהלך 2010 ומתבטאים בירידה של 3% בצבר ההזמנות שלה. כך, ב-2009 עמד צבר ההזמנות של רפאל על כ-13 מיליארד שקל וב- 2010 הסתכם צבר ההזמנות שלה על כ-12.6 מיליארד שקל.

"עדיין מדובר בצבר מכירות יפה מאוד, שקרוב לשנתיים של מכירה ובטח שלא מדובר במשבר. זה עדיין פרמטר מכובד ויפה, עבור חברה שרק לפני עשר שנים היתה יחידת סמך של משרד הביטחון, הפסידה כסף ועכשיו מרוויחה יפה מאד בכל קנה מידה", אמר ל"גלובס" סמנכ"ל הכספים שלה, דוד ואיש.

התחזית: צמיחה בהזמנות

ברפאל מעריכים כי במהלך השנה הקרובה תחול צמיחה בהזמנות, בהתבסס על הערכות שוק ועל מגוון המוצרים שפתחה. בין אותם מוצרים, גם המערכת החדישה ופורצת הדרך להגנה על טנקים ונגמ"שים "מעיל רוח" מטילים נגד טנקים שהוכנסה באחרונה לשימוש מבצעי בצה"ל וכבר הוכיחה יעילות בשטח. ברפאל מספרים כי מאז פרסום ההצלחות המבצעיות של המערכת בגזרת עזה, נעשו אליה פניות מצד צבאות זרים המבקשים לבחון אותה. לפיתוח זה מתוסף גם הפיתוח של המערכת ליירוט רקטות "כיפת ברזל" שחיל האוויר עתיד להכריז עליה כמבצעית, בקרוב.

"בנוגע ל'מעיל רוח', נעשה מאמצים גדולים לייצא אותו. לגבי 'כיפת ברזל', כל פעילות עם מערכת זו תיעשה בכפוף להנחיות ולאישורים מצד משרד הביטחון", אמר ואיש.

כך, רפאל הגדילה במעט את תקציב המו"פ שלה ל-2011 בשיעור של 8.3% מהמכירות וכך, תמשיך במלאכת הפיתוח של מערכת היירוט של רקטות לטווחים בינונים המכונה "שרביט קסמים". זאת, לצד המשך פעילות של ייצור המוצרים הנמכרים ביותר שלה בשווקי העולם, כמו הטיל נגד טנקים "ספייק"; פודים למטוסי קרב מסוג "לייטנינג" המשמשים לאיכון ולהכוונת חימוש ו"רקילייהט" המשמש לצילום וטילי האוויר-אוויר שפתחה ומייצרת מסוג "ספיידר". ספיידר היא מערכת הגנה אווירית המורכבת מטילי אוויר-אוויר מסוג פיתון ודרבי.

לדברי ואיש, בשל הירידה בצבר ההזמנות במהלך 2010 סביר שהחברה תתקשה להשיג רווח נקי כמו זה שהציגה היום, במהלך 2011: "בגלל כל האירועים החריגים מהשנה שעברה, גם הפעילות של מדינגו וגם הירידה בצבר ההזמנות, אני לא בטוח שנצליח לשחזר את הרווחיות הנוכחית בשנה הבאה", אמר ואיש.

בתוך כך גם התעשייה האווירית דיווחה היום על ביצועים מרשימים ב- 2010, אותה חתמה עם רווח נקי של 94 מיליון דולר, שמהווה גידול של 54% ביחס לשנת 2009. מדיווחי תע"א עולה כי במהלך השנה שעברה היא הגדילה ב- 9% את מכירותיה והן הסתכמו ב 3.15 מיליארד דולר. צבר ההזמנות של החברה הביטחונית הממשלתית הגדולה בישראל, הסתכם בסוף השנה שעברה על 8.9 מיליארד דולר, גידול של 13% ביחס לצבר שהיה לה ב- 2009.

דירקטוריון תע"א, בראשות יאיר שמיר דן היום בביצועי החברה אשתקד וקיבל אודותיהם סקירה מקיפה גם מהמנכ"ל, יצחק ניסן. הוא, הסביר את הרווח הנקי שרשמה החברה בהיצמדות לתכנית ההתייעלות שגיבשה ובחוסנה הרב- שהורגש בעיקר בשנה שבה נרשמה האטה כללית בשוקי היעד בהם היא פועלת.