ביה"ד: IBM פיטרה בן 62 בגלל גילו - ותפצה אותו ב-192 אלף שקל

בפסק הדין נקבע כי לא נמצאה סיבה אמיתית לפיטוריו של העובד, ומשכך הרי שהם נעשו על רקע אפליית גיל ובניגוד להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה

‎‎בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב קבע בשבוע שעבר כי חברת ‏IBM‏ פיטרה עובד בן 62 עקב גילו המבוגר, וכי נפלו פגמים בהליכי השימוע שנערכו לו - וחייבה את החברה לשלם לו פיצויים - 192 אלף שקל.

השופטת רוית צדיק קבעה בפסק הדין כי לא נמצאה סיבה אמיתית לפיטוריו של העובד, ומשכך הרי שהם נעשו על רקע אפליית גיל ובניגוד להוראות חוק שוויון הזדמנויות בעבודה. בגין אפליה זו ועוגמת-הנפש שנגרמה לעובד, נקבע לעובד פיצוי בגובה 50 אלף שקל.

‏‏"משעסקינן בעובד בגיל מבוגר, שעה שבגיל מתקדם קשה למצוא עבודה אחרת, סבורים אנו כי פיטוריו בגיל 62 הנם כמעט בבחינת 'סוף פסוק' עבור אותו עובד... נוכח הגיל בו פוטר, אנו סבורים כי היה על ‏IBM‏ לפעול באופן אקטיבי למציאת חלופה מתאימה עבור העובד, שבעוד מספר שנים היה עתיד להגיע לגיל הפרישה", כתבה השופטת.

‏עוד קבע בית הדין כי נפלו פגמים בהליך הפיטורים של העובד הוותיק, לרבות זימונו המפתיע לשימוע, תוך שנאמר לו "להגיע לפגישה" בלבד, ותוך שלילת האפשרות להתכונן כראוי לשימוע.

בשל פגמים אלה קבעה השופטת כי ‏IBM‏ תפצה את העובד בסכום של 8 משכורות בגין פיטורים שלא כדין - כ-142 אלף שקל.

‏‏העובד פוטר לאחר 11 שנות עבודה, ונחשב בכל שנות עבודתו ב-‏‎ IBM‏לעובד מסור. ואולם, באוקטובר 2007 הודיעה לו החברה על פיטוריו.

באמצעות עו"ד כפיר זאב ממשרד נעמי לנדאו הגיש העובד תביעה לבית הדין, וטען כי למרות טענות ‏IBM‏ כי הוא פוטר על רקע צמצומים והליך הבראה בחברה, הרי שהיא לא סיפקה הוכחות לטענותיה, ומכאן שלא נותר אלא לקבוע כי שיקולים זרים של גיל העובד היוו את הגורם העיקרי לפיטוריו. ‏‎‎‏