"ה'עליהום' על פרופ' דיויד גילה - על גבול ההזיה"

שר התמ"ת שלום שמחון יכריע בקרוב מי יהיה הממונה על ההגבלים העסקיים הבא - בועז גולן או דיויד גילה ■ מקורב לסוגיית המינוי: "מאז הקמפיין נגד גלנט לא נראה כזה 'עליהום'"

"מאז הקמפיין התקשורתי האגרסיבי נגד המינוי של יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל לא נראה קמפיין כל-כך מטורף כמו זה שכוון נגד פרופ' דיויד גילה - וזה להבדיל אלף אלפי הבדלות. בשם הקמפיין הזה התעלמו מיכולותיו האדירות בתחום ההגבלים העסקיים" - כך אומר ל"גלובס" גורם המקורב לסוגיית המינוי של הממונה הבא על ההגבלים העסקיים: "ה'עליהום' על מועמדותו של גילה מטורף, על גבול ההזיה".

שר התמ"ת, שלום שמחון, ייפגש השבוע עם שני המועמדים המובילים לתפקיד שעליהם המליצה ועדת האיתור בראשות מנכ"ל משרדו, שרון קדמי. שמחון עתיד לראיין אותם לקראת ההחלטה מי מבין השניים יירש את מקומה של רונית קן כממונה על ההגבלים העסקיים.

שמחון כבר פגש בשבוע שעבר את המועמדים - היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים, בועז גולן; ופרופ' דיויד גילה מאוניברסיטת תל-אביב, הנחשב למומחה בעל שם בינלאומי בתחום - וביקש להיחשף למשנתם הסדורה בנושא ההגבלים העסקיים.

זאת, כשברקע סערה תקשורתית על מינויו האפשרי של גילה, שהוצג בחלק מהפרסומים בעיתונות הכלכלית כ"תומך מובהק בריכוזיות במשק". בין השאר נטען כלפיו כי הוא לוקה לכאורה בניגוד עניינים, בשל מספר חוות-דעת שגיבש בעבר בעניינן של מספר חברות במשק, שאפשר ויידרש להכריע במהלכיהן העסקיים אם ימונה לתפקיד.

גם הוועדה הותקפה

גם אופן הפעילות של ועדת האיתור בראשות קדמי היה חשוף בימים האחרונים למתקפה תקשורתית חריפה מצד התנועה לאיכות השלטון, שהטילה ספק במידת הסמכות של חלק מחבריה להכריע בסוגיות הקשורות להגבלים העסקיים.

כך, למשל, נטען לגבי חברי הוועדה, ד"ר שלומית יניסקי-רביד, נציגת האקדמיה, ומוטי פרידמן, שכיהן בעבר בבית הדין להגבלים עסקיים, כי הם אינם בקיאים במידה המספקת כדי להכריע בסוגיה מורכבת כמו מינוי של אחד מאנשי המפתח במשק לשנים הבאות.

"מדובר באנשים טובים, בקיאים ומעורים, ובטח שהם בני-סמכא בתחומם. קצת עצוב לחשוב שד"ר יניסקי-רביד כמעט הייתה צריכה להצטדק בפני הוועדה ולהוכיח את סמכותה בתחום. מישהו איבד פרופורציה", הגיב על הטענות גורם בכיר המקורב לנושא.

תפוח אדמה לוהט

כך או כך, ועדת האיתור, שספגה ביקורת קשה, כבר לא רלוונטית להליך, כי עם העברת המלצותיה על גולן וגילה להכרעת שמחון, היא סיימה את פעילותה.

כעת העיניים נשואות אל השר שמחון, שלפתחו התגלגל תפוח האדמה הלוהט: על אף שבעלי תפקידים בכירים במשרדו מקפידים הקפדה יתרה שלא להזדהות עם מי מבין המועמדים לתפקיד - שמחון מודע לכך שמתחת לרגליים הגחלת לוחשת.

אחרי שבמשך ימים ארוכים הקפיד לסכור את פיו בכל הקשור להליך המינוי של הממונה הבא, היום (ד') הוא מסר ל"גלובס" כי הוא "בוחן את המועמדים לנוכח המדיניות של הממשלה ואת אפשרותם להוציאה אל הפועל. מכאן נובעת ההתלבטות בנושא, ומכאן עולה גם הצורך בבדיקה מעמיקה ויסודית. אני לא רוצה לעבוד בעניין הזה עם סטופר, לא תהיה בחירה חפוזה, ולכן אזמין את המועמדים לראיונות נוספים".

גורמים המקורבים לנושא העריכו בשיחות עם "גלובס" כי לא מן הנמנע כי כבר בגמר סבב הראיונות הקרוב, שמחון יכריע מי מבין השניים ימונה לתפקיד - ולאחר מכן יביא את שמו לאישור הממשלה, אולם לא שללו את האפשרות שלפיה שמחון ימצא צורך לקיים ראיונות נוספים עם השניים - מה שעתיד לעכב את לוחות הזמנים של בחירת הממונה והצגתו בישיבת הממשלה.

"עד פסח, בעוד 3 שבועות, יהיה לנו ממונה חדש על ההגבלים העסקיים - ואני חושב שלגבי התחזית הזאת אין ספק", העריך גורם בכיר המקורב לנושא.

שמחון, שכיהן לפני כן כשר החקלאות והתמנה לשר התמ"ת באחרונה בעקבות תהפוכות פוליטיות, בוחן את גולן ואת גילה "בפינצטה", כפי שהגדיר גורם מקורב. לטענת הגורם, חרף טריותו היחסית בתפקיד, תחום ההגבלים העסקיים אינו זר לשמחון, וזאת בין השאר בשל כהונות עבר שלו כיו"ר ועדת הכספים וכיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת.

גורמים המקורבים להליך המינוי העריכו בימים האחרונים בשיחות סגורות כי מטח החצים המדויק הנורה לעבר מועמדותו של גילה, כנראה במטרה לטרפד את מינויו האפשרי, הוא רק קרב במערכה גדולה יותר על מה שמכונה "הריכוזיות במשק".

עבור מי שאימץ לעצמו אג'נדה של מלחמה בריכוזיות, המועמדות של הפרופ' גילה נפלה לידיים כפרי בשל: עת ניסו בעלי עניין לקדם סדר יום בנושא, פירסם פרופ' גילה מאמרים נגדיים, חלקם גם ב"גלובס", ובמסגרתם סירב להיסחף בגל הפופוליזם.

כך, בשבוע האחרון מאמרי עבר שלו נשלפו מתוך הארכיבים, שורות ארוכות ומנומקות נסרקו בזכוכית מגדלת, חוות-דעות מפורטות שגיבש תומצתו, לצד מסקנות נחרצות שתומצתו באורך של שורה וחצי.

שמחון יסתום את הגולל?

אפשר שבכוחה של החלטה מהירה מצד שמחון בנושא לסתום את הגולל על מה שנראה כמחול השדים שפרץ עם פרסום מועמדותו של גילה.

"זאת לא החלטה פשוטה: גם לגילה וגם לגולן יש יתרונות ויש חסרונות. ההחלטה הבלעדית בנושא היא של שמחון, והוא מתעקש שלא להסגיר את צפונות לבו בעניין. יש הרגשה שהוא עצמו טרם הגיע לכדי החלטה, וגם אם כן, בשלב הזה הוא שומר את הקלפים מאד קרוב לחזה, אך הוא בהחלט ער לגרעין המחולל של המתקפה כלפי גילה", אמר גורם בכיר.

בועז גולן
 בועז גולן