חוו"ד למשרד התקשורת: לחייב את מערכת הביטחון באגרות תדרים

תדרי התקשורת הם משאב לאומי, שבדרך-כלל נמצא במצב של מחסור ■ באוצר מנסים שנים לגבות האגרות ממערכת הביטחון

הכלכלן ד"ר מומי דהן, שהכין עבור משרד התקשורת עבודה בנושא אגרות התדרים, ממליץ לחייב את מערכת הביטחון להתחיל לשלם אגרות עבור התדרים שבהם היא משתמשת. הדוח של דהן נמצא בדיונים בתוך משרד התקשורת ועדיין לא הובא לאישור השר, שיצטרך להחליט האם הוא מאמץ את המסקנות ומביא אותן להחלטת ראש הממשלה.

תדרי התקשורת הם משאב לאומי, שבדרך-כלל נמצא במצב של מחסור. בישראל המדינה מעניקה זכות שימוש בתדרים ולא מוכרת אותם כנכס, ולכן גובה עבור השימוש בהם אגרות, שמשולמות על ידי כל מי שמשתמש בהם - לתקשורת מכל הסוגים. גובה התשלום מחושב על פי נוסחאות שונות, ומעת לעת המדינה מחליטה למי היא מעניקה פטור מתשלום אגרות. כך, למשל, מפעילי סלולר חדשים עשויים ליהנות מהקלה בתשלום בשנים הראשונות.

עמדתו של דהן נתמכת הן על ידי אגף התקציבים במשרד האוצר והן על ידי הנהלת משרד התקשורת. משרד האוצר מנסה כבר כמה שנים לגבות אגרות תדרים ממערכת הביטחון, וזאת משום שכנראה היא מנהלת את משאב התדרים ומשתמשת בו בצורה לא יעילה. בעבודה לא נעשתה בדיקה כלכלית כמה עולה הבזבוז של מערכת הביטחון, אבל הרעיון הוא שבכל מקרה, אם כל גופי הביטחון ישלמו אגרות תדרים, התוצאה תהיה ניצול יותר אפקטיבי של משאבי התדר, ו-ויתור על חלק מהתדרים של הצבא יפעל לטובת השוק האזרחי, שכן הוא משלם אגרות, שמהם נהנית המדינה.

דהן נשכר על ידי משרד התקשורת על מנת שימליץ על מדיניות לגביית אגרות תדרים נכונה ומתקדמת יותר - לא רק במערכת הביטחון.