לאחר 14 שנה: AIG ישראל נכנסת לשוק פוליסות החיסכון

זאת, לאחר בדיקות רבות שנעשו בכיוון זה ■ הצעד אמור לצאת לפועל עד תחילת 2012

לאחר 14 שנות פעילות - שבהן התמקדה בעיקר בשוק הביטוח הכללי - חברת הביטוח AIG ישראל צפויה להיכנס, עוד השנה או לכל המאוחר בתחילת 2012, לשוק פוליסות החיסכון. AIG ישראל נמצאת בשליטת קבוצת הביטוח AIG העולמית. בדוחות הכספיים ל-2010 דיווחה AIG ישראל - שהחלה לפעול במאי 1997 כחברת ביטוח כללי לפרט בשיווק ישיר - כי "התקבלה בחברה החלטה לפתח ב-2011 מוצרים לחיסכון לטווח ארוך".

AIG ישראל, בניהול חוה פרידמן שפירא, נמנית עם חברות הביטוח הבינוניות-קטנות בשוק המקומי. עם זאת, לחברה עוצמה רבה - בעיקר בשל ה"גב" החזק שלה, בדמות קבוצת הביטוח האמריקנית השולטת בה. שותפתה של AIG העולמית בחברה הישראלית הינה קבוצת עורק.

לחברה רישיונות לעסוק בענפי ביטוח כללי וחיים: ענפי פרט - רכב רכוש, רכב חובה ודירות, ביטוחי בריאות ותאונות אישיות; ענפי ביטוח מסחרי - ביטוח מקיף לבתי עסק, ביטוח אובדן רכוש, ביטוח הנדסי, ביטוח אחריות מעבידים, ביטוח אחריות לצד שלישי וגם ביטוח חיים טהור למקרי מוות וללא רכיב חיסכון.

בעבר, קבוצת AIG העולמית כמעט ונכנסה לשוק החיסכון לטווח ארוך בישראל, כשהתחרתה עם קבוצת הביטוח הראל על קרן הפנסיה מבטחים החדשה, שהופרטה ב-2004. כידוע, השתיים לא זכו בקרן הפנסיה - שהלכה לקבוצת מנורה. מאז החברה בחנה רבות את האפשרות להיכנס לשוק זה.

השלב הראשון

שוק החיסכון באמצעות פוליסות נחלק לשניים. השוק המרכזי הינו שוק החיסכון הפנסיוני, שבו נמכרים ביטוחי המנהלים, לצד קופות הגמל וקרנות הפנסיה. השוק השני הינו פוליסות הפרט והחיסכון, שאינן חלק מהחיסכון הפנסיוני. מוצרים מהסוג השני, כגון הטופ-פיננס של מנורה והאקסלנס אינווסט של אקסלנס והפניקס, מהווים לרוב חלופה של חברות הביטוח לניהול תיקים בבתי השקעות ולפיקדונות של הבנקים. לפי הערכות, AIG ישראל מעוניינת להיכנס בשלב הראשון לתחום פוליסות החיסכון, ולא לשוק החיסכון הפנסיוני התחרותי עם יתרון מובנה לגודל, שמתאפיין בתחרות חריפה בין שחקנים ענקיים.

AIG ישראל דיווחה בדוחותיה על רווח שנתי של 53.6 מיליון שקל, לצד גידול של כ-5% בהיקף הפרמיות שרשמה, שהסתכמו בכ-690 מיליון שקל. נציין כי ב-2009 החברה רשמה רווח שנתי של כ-74 מיליון שקל.