בני רביזדה מבקש זיכוי: הפרקליטות הסתירה ממני חומר חקירה

"מלך השוק האפור" לשעבר נאשם ב-2002 שהיה שותף של אתי אלון לגניבת 144 מיליון שקל מהבנק למסחר ■ מבקש זיכוי מחמת הגנה מן הצדק, עקב הזיכוי בפרשת הדסק הרוסי בבנה"פ

האם פרקליטות מיסוי וכלכלה חוזרת במשפטו של בני רביזדה על המחדלים שעשתה במשפט הדסק הרוסי בבנק הפועלים? כך לפחות טוען רביזדה בבקשה שהגיש היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לזכותו מחמת "הגנה מן הצדק" מהאישום כי היה שותף למעילה של אתי אלון בפרשת הבנק למסחר.

ב-2002, במסגרת פרשת המעילה בבנק למסחר, הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום נגד רביזדה - שכונה "מלך השוק האפור" - בטענה כי היה שותף לגניבה של 144 מיליון שקל מהבנק למסחר שביצעה אלון.

9 שנים חלפו, והיום - לקראת שלב הגשת הסיכומים במשפט - הגיש רביזדה לבית המשפט בקשה כי יורה על זיכויו מחמת הגנה מן הצדק, בטענה כי במשך שנים ארוכות הסתירה ממנו הפרקליטות חומר חקירה בעניינו, ורק בימים אלה, כדי להימנע מהחובה למסור לידיו את חומר החקירה, הוציאה תעודת חיסיון בנוגע אליו.

באמצעות בא-כוחו, עו"ד צביקה פורר, טוען רביזדה כי "באופן מפתיע, ביום 18 בינואר 2011 הועברה לידי תעודה בדבר ראיות חסויות, לפיה הטיל באחרונה השר לביטחון פנים חיסיון על חומר חקירה בתיק".

לדבריו, משמעות הדברים היא כי בהתנהלותה זו "הפרה הפרקליטות את חובתה החוקית ופגעה בצורה שערורייתית בהגנת הנאשם".

עוד נטען בבקשה כי "תחושת חוסר הצדק והפגיעה בזכויות הנאשם זועקות כאן לשמיים. הפרקליטות באופן מכוון יודעת על קיומו של חומר חקירה ומסתירה אותו מעיני הנאשם במשך שנים, ומשהסתבר לה כי ייתכן שחומר שכזה עלול להגיע לידי ההגנה, היא מוציאה תעודת חיסיון שנחתמת רק עתה".

עוד טוען רביזדה כי כתב האישום נגדו הוא האחרון בפרשת הבנק למסחר, ולכן, בניגוד לטענת הפרקליטות בבקשת החיסיון, גילוי חומרי החקירה כבר לא יוכל לפגוע באיש.

לסיכום כותב רביזדה כי "אי-גילוי חומר החקירה במשך תקופה כה ארוכה מהווה פגיעה אנושה ביכולתי להתגונן... מדובר בפגם חמור הכרוך בפגיעה חריפה בתחושת הצדק וההגינות, פגם מהותי, יסודי ושורשי שמחייב את זיכויי".

שורת כשלים

באוגוסט אשתקד ביטל בית המשפט המחוזי בתל-אביב, בצעד נדיר, על בסיס טענת "הגנה מן הצדק", את כתב האישום נגד אליק לדר ויעקב סברדליק, שני מנהלים בדסק הרוסי בסניף הירקון של בנק הפועלים, שהואשמו במסגרת פרשת הלבנת ההון בבנק כי סייעו ללקוחותיהם להלבין עשרות מיליוני דולרים. זאת, בשל התנהלות הפרקליטות בתיק.

במסגרת החלטתו מתח השופט דוד רוזן ביקורת חריפה על התנהלות פרקליטות מיסוי וכלכלה בניהול התיק, ומנה שורה ארוכה וחמורה של כשלים שביצעה. המחדל המרכזי של הפרקליטות, ציין השופט, היה שנמנעה מלהעביר את חומרי החקירה לנאשמים במועד. כעת מעלה רביזדה טענה דומה נגד אותה הפרקליטות.

במסגרת משפטו, רביזדה מואשם כי גנב עם אלון 144 מיליון שקל. עוד טוענת הפרקליטות כי חלק מכספי הבנק שנגנבו הוזרמו לחשבונות שבשליטת רביזדה, באמצעות יותר מ-350 המחאות של הבנק למסחר. רביזדה מואשם גם בעבירות נוספות של זיוף ועבירות מס.

"חומר מסווג"

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה בשם פרקליטות מיסוי וכלכלה: "ראשית דבר, מדובר בחומר מסווג שבגינו הוצאה תעודת חיסיון, ועל כן הפרקליטות מנועה מלהתייחס בשלב זה לתוכנה ומהותה, אלא בהתאם להוראתו של בית משפט.

"באשר לטענות הגנה מן הצדק, אף לטענות אלה תגיב הפרקליטות משתידרש לנושא על-ידי בית משפט. לכן עדיף היה שבא-כוח הנאשם היה מעלה טענותיו לעניין הגנה מן הצדק לאחר שייבחן בית משפט את מהותה של תעודת החיסיון.

כמו כן, הפרקליטות מצרה על איזכור החלטתו של כבוד השופט רוזן בתיק דסק חב"מ בעניין הנדון. כל תיק ונסיבותיו. על כן סבורה הפרקליטות כי כריכת שני הנושאים בצוותא, תוך ניסיון להכפיש את הפרקליטות ואת הפרקליטה המטפלת, אינו מן העניין".